18هزار مسلمان به مرزهاي ميانمار با بنگلادش پناه برده‌اند
وضعيت در مرز ميانمار و بنگلادش به شدت بحراني شده، به طوري كه 18 هزار مسلمان روهينگيايي از ترس جان خود از روستاهاي‌شان گريخته‌اند.
کد خبر: ۸۹۱۱۲۲۹
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، وضعيت در مرز ميانمار و بنگلادش به شدت بحراني شده، به طوري كه 18 هزار مسلمان روهينگيايي از ترس جان خود از روستاهاي‌شان گريخته‌اند. برخي كشورها كه عمق فاجعه انساني در ميانمار را درك كرده‌اند، با محكوم كردن خشونت‌هاي ميانمار از جامعه جهاني خواستند نسبت به توقف اين خشونت‌ها اقدام كند. به رغم محكوميت‌هاي ايران و تركيه، كشورهاي عربي و رسانه‌هاي‌شان همچنان در مقابل اين جنايات بشري سكوت اختيار كرده‌اند.

دولت بودايي ميانمار كه در سال‌هاي اخير خشونت عليه مسلمانان روهينگيا را تشديد كرده، در روزهاي گذشته دور جديدي از حملات عليه اقليت مسلمان را از سر گرفته است. به دليل گسترش عمليات نظامي ارتش ميانمار و انتشار گزارش‌هاي نگران‌كننده از رفتار آنها با غيرنظاميان در روستاهاي استان راخين، مسلمانان روهينگيا تلاش مي‌كنند هرچه سريع‌تر خود را به مرزهاي بنگلادش برسانند. به گزارش رويترز، با تداوم عمليات ارتش ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا شاهدان عيني گزارش كردند دست‌كم سه روستا در جريان اين عمليات در بخش دور افتاده در ايالت راخين به آتش كشيده شده است. اين خشونت‌ها همچنان رو به افزايش است و تاكنون تأييد شده كه دست‌كم ۱۱۰ تن كشته شده‌اند. سازمان بين‌المللي مهاجرت روز چهارشنبه اعلام كرد حدود ۱۸ هزار مسلمان روهينگيا طي هفته گذشته با عبور از مرز وارد بنگلادش شده‌اند تا از بدترين خشونت‌ها در ميانمار در پنج سال اخير فرار كنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، زيد رعد الحسين، رئيس شوراي حقوق بشر سازمان ملل ديروز اعلام كرد: «دهه‌ها سوءاستفاده‌هاي سيستماتيك عليه مسلمانان روهينگيا دليل خشونت‌هاي فزاينده در ايالت راخين ميانمار است و مقامات مي‌توانستند از اين خونريزي جلوگيري كنند». نزديك به يك ميليون مسلمان در منطقه روهينگيا زندگي مي‌كنند كه از حقوق شهروندي در ميانمار محروم هستند و در مناطقي كه مسلمانان با بودائيان در کنار هم زندگي مي‌كنند، تنش‌هاي زيادي پديد آمده است و مسلمانان مجبور شده‌اند به سمت مرز بنگلادش حركت و مناطق سكونت خود را ترك كنند. درحالي كه ريشه‌هاي مسلمانان به چندين قرن برمي‌گردد اما به عنوان مهاجران غيرقانوني در اين كشور به حساب مي‌آيند. مسلمانان روهينگيا از سال 2012 ميلادي از سركوب و پاكسازي نژادي رنج مي‌برند، به طوري كه بيش از 100 هزار نفر از مسلمانان مجبور شدند به بنگلادش فرار كنند. در سال 2012، هزاران مسلمان از سوي دولت نژادپرست ميانمار به شكل فجيعي سوزانده شدند كه اين جنايات در سايه سكوت مدعيان حقوق بشري اتفاق افتاد.

واكنش‌هاي جهاني
دور تازه وقوع حوادث ميانمار واكنش جهاني را در پي داشته است. مايا كوچيانچيچ، سخنگوي اتحاديه اروپا روز چهارشنبه درباره وقايع اخير ميانمار و كشتار مسلمانان روهينگيا گفت: «به روي راخين چشم فرو نبسته‌ايم، در پيامي كه ۲۵ آگوست منتشر كرديم براي درست كردن شرايط پيشنهاداتي ارائه داديم. فكر مي‌كنيم تحولات اخير نگران‌كننده است و لذا طرفين را به اعتدال فرا‌مي‌خوانيم و اين موضوع را از نزديك پيگيري مي‌كنيم». متيو ريكرافت، سفير انگليس در سازمان ملل هم در توئيتي نوشت: «انگليس از شوراي امنيت سازمان ملل مي‌خواهد با برگزاري نشستي، گزارش‌هاي رسيده در مورد كشتار غيرنظاميان روهينگيا از سوي نيروهاي نظامي ميانمار را مورد بررسي قرار دهد».

واكنش ايران و سكوت اعراب
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز چهارشنبه به خشونت‌هاي تازه عليه مسلمانان روهينگيا در ميانمار واكنش نشان داد و اقدام جهاني براي توقف اين وضعيت را خواستار شد. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه نيز سه‌شنبه در سخناني گفته بود كه جهان نسبت به درد و رنج مسلمانان روهينگيا كر و كور شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها تن از معترضان در مالزي روز چهارشنبه در حمايت از اقليت مسلمانان روهينگيا و پس از سرگرفتن خشونت‌هاي گسترده عليه آنها دست به راهپيمايي اعتراضي زدند. ايران و تركيه در حالي مراتب نگراني شديد خود را از موارد نقض حقوق مسلمانان ميانمار و اعمال خشونت در حق آنان ابراز داشته‌اند كه ساير كشورهاي عربي چشم خود را به روي اين جنايات بشري بسته‌اند. به گزارش روزنامه رأي اليوم، در رسانه‌هاي عربي چه در سطح رسمي و چه غير رسمي نشاني از پوشش خبري كشتار مسلمانان ميانمار ديده نمي‌شود، آن هم در شرايطي كه مسئولان ميانمار اقليت مسلمان اين كشور معروف به روهينگيا را به عنوان شهروند ميانماري قبول ندارند. مقامات و شخصيت‌هاي جهان عرب تا امروز واكنش مناسبي به جنايات رژيم حاكم و ارتش ميانمار نداشته و با سكوت و نشان‌ ندادن واكنش عملي نسبت به اين موضوع، دست جنايتكاران ميانماري را براي كشتار و نابودي هدفمند هموطنان مسلمان‌شان باز گذاشته‌اند.

ارسال نظرات