خبرهای داغ:
ازدواج موفق، جامعه سالم

اجباری کردن آموزش همچون آزمایش قبل از ازدواج / مسئولین در تسهیل ازدواج جوانان نقش دارند

مشاور خانواده گفت: دولت و نهاد های مربوطه در تسهیل امر ازدواج نقش بسیار مهمی دارند و می توانند با کاهش هزینه ها و ایجاد اشتغال زمینه را برای تسهیل ازدواج فراهم کنند و باید مانند آزمایش قبل ازدواج آموزش قبل از ازدواج را اجباری کنند تا افراد با وظایف هم آشنا شوند و بعد وارد زندگی شوند.
کد خبر: ۸۹۱۰۹۱۸
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، ازدواج همان امری که سنت پیامبر (ص) است و در تعالیم اسلام و قرآن به آن سفارش بسیار شده است.

جوانانی که به سن ازدواج می رسند با مشکلات مختلفی رو به رو می شوند که باید طبق اصول و آگاهانه و با شناخت کافی از این مقوله می توانند به موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارند.

اما ازدواجی موفق است که آسان، به موقع، آگاهانه و پایدار باشد.

ام البنین قاسمی کارشناس و مشاور مذهبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی  با بیان اینکه مهم ترین مسئله در تشکیل خانواده انتخاب صحیح و آگاهانه است اظهار داشت: ازدواجی موفق است که بر پایه اصول درست دین اسلام باشد و دو طرف به وظایف خود آگاه باشند.

 

وی با اشاره به ازدواج  حضرت علی (ع) با حضرت زهرا (س) گفت: بر خلاف  جامعه امروز  که مهم ترین ملاک ازدواج مسائل مادی، جهیزیه، مهریه و ظاهر است اما  ازدواج این دو بزرگوار این گونه نبود و حضرت علی (ع) با فروش زره خود مایحتاج اساسی زندگی را فراهم کردند و ایمان و اخلاق اصل بود.

 

قاسمی ادامه داد: زمانی که پیامبر(ص) نظر حضرت زهرا را درمورد امام علی (ع) جویا شدند ایشان فرمودند علی (ع)  به عنوان بهترین یار در اطاعت خدا خواهد بود و بنابراین  ملاک ایشان برای انتخاب، ایمان  و خداپرستی  و مادیات در حد مایحتاج ضروری زندگی بود.

 

این کارشناس مذهبی گفت: محبت وعشق این دو بزرگوار و نحوه تربیت صحیح فرزندان  در بین ادبیات آنها به وضوح دیده می شود  وحضرت زهرا (س) همیشه به فرزندان خود توصیه داشتند فرزندم تلاش کن تا مانند پدرت باشی اما متاسفانه در جامعه امروز ما پدر یا مادر در تربیت فرزند و یا سرزنش او می گوید شبیه پدر یا مادرت شدی و این را عیب می دانند.

وی عنوان کرد: باید جلسه ازدواج آسان  و ساده باشد   تا زندگی پایدار باشد و  و باری را بر دوش دو نفر نگذارد.

 قاسمی با بیان اینکه ازدواج یک مقوله بسیار مهم و اثر گذار در جامعه  است  و از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: ازدواج ؛ تشکیل خانواده و بقای نسل را به دنبال دارد اما  نتیجه ازدواج تنها بقای نسل نیست  بلکه بحث تشکیل خانواده اولین پله سعادت است که خداوند وعده داده است.

 

وی با اشاره به تاکید دین و اهل بیت (ع) به اهمیت موضوع ازدواج افزود: با ازدواج فرد به کمال  می رسد همان طور که خدا فرموده که نماز یک فرد متاهل هفتاد مرتبه بالاتر ازنماز مجرد است .

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هر فرد هرچند مومن باشد تا ازدواج نکند کامل نمی شود. همچنین پیامبر(ص) فرمودند: با ازدواج نصف دین کامل می شود. 

قاسمی با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند هیچ بنیادی کامل تر ازخانواده نیست بیان کرد: ازدواج مقوله ای است که از چند طیف باید به آن توجه کرد  و هم خود افراد، خانواده ها، دولت و نهادهای مختلف در این زمینه موثر هستند و نقش مهمی را دارند.

این کارشناس مذهبی گفت: کسب مهارت و آموزش در ازدواج بسیار مهم است  همان طور که در زمینه رانندگی اگر فرد آموزش و مهارت کافی نداشته باشد حتما به خود و یا دیگران آسیب می رساند  زندگی مشترک هم همین طور است اما متاسفانه افراد به این موضوع اهمیت نمی دهند.

وی ادامه داد: دولت و نهاد های مربوطه در تسهیل امر ازدواج نقش بسیار مهمی دارند و می توانند با کاهش هزینه ها  و ایجاد اشتغال زمینه را برای تسهیل ازدواج فراهم کنند و باید  مانند آزمایش قبل ازدواج آموزش قبل از ازدواج را اجباری کنند تا افراد با وظایف هم آشنا شوند و بعد وارد زندگی شوند.

قاسمی با بیان اینکه مهارت قبل از ازدواج اجبار شود اظهارداشت: آزمایش  و شناخت روحیات  یکدیگر در قالب کلاس انتخاب درست موجب می شود سبک زندگی اسلامی را یاد بگیرند. قبل از  ازدواج مهارت ببینند، در حین زندگی از این مهارت ها و مشاوره ها بهره بگیرند آمار طلاق کم می شود.

وی با بیان اینکه  متاسفانه برخی زوجین به حقوق خود نسبت به یکدیگر آگاه هستند اما به وظایف خود آگاه نیستند  گفت: این معضل مهم است.

جشن بزرگ ازدواج آسان به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) وحضرت زهرا(س)، با حضور ۸۰ زوج جوان وبا حضور مسوولین بخش و شهرستان سرایان به همت حوزه بسیج مالک اشتر و حوزه بسیج خواهران بیت الزهرا در محل حسینیه شهر سه قلعه همراه با هنرمندی گروه لبخند خدا از مشهد مقدس برگزاز گردید .

ابتدا حجه السلام کفشی امام جمعه سه قلعه گفت: این آیین با هدف ترویج ازدواج سالم ، سبک زندگی ایرانی اسلامی و پایدار در بین جوانان با رویکرد دوری از تجملات و سنت های غلط و الگوگیری خانواده ها از آموزه های دینی در این امر مقدس برگزار شد.

وی ادامه داد: مهریه های سنگین و تشریفات و تجملات در جهیزیه و عقد و عروسی یکی از موانع ازدواج جوانان است که با فرهنگ سازی مناسب برای ازدواج اسان باید جوانان را به ازدواج آسان سوق داد.

شایان ذکر است،  در این مراسم خطبه عقد دو زوج توسط امام جمعه سه قلعه جاری شد .

گفتنی است، در ابتدا با حضور مسولین خانه ازدواج اسان واقع در جنب مسجد جامع افتتاح گردید . این مرکز با حضور مشاورانی در امر ازدواج پاسخگویی افراد خواهد بود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار