خبرهای داغ:
یک جامعه شناس، ایجاد تضاد بین زن و مرد را مهم ترین پیامد تقابل افکنی بین دو جنس در جامعه دانست و افزود: با مقصر دانستن مردان در بروز همه مشکلا ت زنان، دراز مدت زنان به مکانیزم دفاعی فرافکنی روی آورده و مردان را مقصر در بروز هر مشکل فرض می کنند.
کد خبر: ۸۹۱۰۷۶۴
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، منیره غلامی توکلی-   اواخر مردادماه "معصومه ابتکار" معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت وگویی با "سایت جماران" با جملاتی که در 4 سال گذشته چندان در پستوهای فکری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قایم نشده بودند از طرز تفکر خود نسبت به این حوزه پرده برداشت و گفت: « باید اجازه دهیم در دبیرستان‌های ما به جای بمباران تاریخ، جغرافیا، ریاضی و فیزیک که ارزش بسیار دارد، کمی فضای آموزش مهارت‌های زندگی برای جوانان ما اعم از دختران و پسران باز شود. ریشه‌ بسیاری از مشکلات خانم‌های ما آقایان هستند. برای آقایان هم باید این بحث‌ها باز شود.؟»


این دست ابراز نظر کردن ها که در واقع وام گرفته شده از افکار و اندیشه هایی هستند که مدعیان حقوق زن در غرب سال هاست، داد سخنش را بر زبان جاری کرده اند برای زنان و دختران مسلمان ایرانی نه تنها نان و آب نمی شود بلکه آنها را از مطالبات به حق خود نیز دور کرده و به دنبال تقابل و زورآزمایی با بخشی از پیکره جامعه وادار می کند که آنها هم نیمی از بنده فعال و تأثیرگذار اجتماع را تشکیل می دهند. تقابلی که اگر از سطح جامعه جدا شده و وارد کانون مهم خانواده شود، فصل هایی از جدایی های رسمی، عاطفی و تزلزل بینان خانواده را در پی خواهد داشت.

وقتی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری صحبت از آموزش مهارت های زندگی برای جوانان می کند، این مطالبه در کنار جمله قبلی ایشان رنگ و بوی " آموزش هایی از قبیل آموزش های پیش بینی شده در سند 2030" برای دختران می گیرد. آموزش هایی که از دوران خردسالی کودک را با مفاهیم جنسی و .. آشنا می کند و این خود نوعی سلب کردن کودکانه هایی از اوست که حق مسلمش می باشد و این عینت یافتن نقض حقوق کودکان است . کودکی که نرسیده به سن بلوغ باید مسائلی را بیاموزد که دختر یا پسری 15 ساله به آن نیازمند است.

البته با بیان این مباحث از سوی دولتی ها چندان هم دور از ذهن نخواهد بود که خواسته " فرهاد حسن زاده" پیرامون حذف «عشق» از ادبیات نوجوانان بود جامه عمل نزدیک می شود، او سال های قبل گفته بود: «عشق احساسی است که در انسان باعث کشش و کوشش می‌شود. رنگ این احساس در تمام مراحل زندگی فرق می‌کند. در کودکی این گرایش به پدر و مادر و خانواده است، در نوجوانی به جنس مخالف است که بیش‌تر با ارتباطی حسی و غلبه بر ترس و تنهایی است...به هرحال نمی‌توان این حس را نادیده گرفت و با پاک‌کن اخلاق آن را محو کرد. بچه‌ها همان‌گونه که به شادی و تحرک و بازی نیاز دارند، به حس پاک عاشقانه نیز نیاز دارند و بازتاب این حس در ادبیات‌شان به آن‌ها حس بودن و دیده شدن می‌دهد.»

در ادامه این مطلب خبرنگار طنین یاس نتیجه این نوع اظهارنظر کردن ها را در گفت وگو با استاد امان الله قرائی پژوهشگر و جامعه شناس بررسی کرد.

وی با تأکید بر اینکه این گونه صحبت ها «ریشه مشکلات خانم‌ها، آقایان هستند» از ریشه نادرست است، گفت: وقتی ازدواج صورت می گیرد زن و شوهر به عنوان دو همیار و دو عنصری که همه امورات زندگی اعم از تربیت فرزندان، اقتصاد خانواده، سلامت روانی و جسمی اعضای خانواده و ... مربوط به آنهاست باید در کنار هم و دوشادوش هم قرار داشته باشند و قطعا در این مسیر اگر مشکلاتی در کانون خانواده و فراتر از آن در جامعه پیش می آید گاهی کوتاهی از زن و گاهی از مرد است.

قرائی نتیجه این نوع سخنان را در طولانی مدت،  ایجاد تضاد بین زن و مرد دانست و افزود: در این صورت زنان به مکانیزم دفاعی فرافکنی استفاده کرده و مردان را مقصر در بروز هر مشکل یا هر چیزی که مشکل فرض می کنند می دانند. در این صورت بروز طلاق ها من جمله طلاق عاطفی و بدبینی در خانواده ها بیشتر می شود.

این جامعه شناس گفت: فردی در مسند معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید نقش هر دو عنصر تشکیل دهنده جامعه یعنی زن و مرد را در ایجاد موفقیت ها و بروز شکست ها مورد توجه قرار دهد در بالا رفتن نرخ طلاق به تنوع طلب شدن و خیانت مردان و از طرف دیگر به انتظارات بالای مادی زنان و حتی هوس ها و تنوع طلبی آنها دقت داشته باشد و آنها را به نوعی آموزش و تربیت کنند که بهترین انتخاب شریک زندگی را داشته باشند و همدل و همزبان با هم زندگی و پیشرفت کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به دیگر کارکردهای نقش والدین اعم از انتقال میراث فرهنگی به نسل های آینده، شخصیت پروری فرزندان .. اظهار داشت: در ایجاد مشکلات نباید یک طرفه قضاوت کرد و گفت که در بروز مشکلات زنان، مردان مقصر هستند یا برعکس در بروز مشکلاتی برای مردان، زنان مقصر اصلی محسوب می شوند، بلکه ما – خانواده، مدارس و دانشگاه-  باید در تربیت هر دوی آنها چنان کوشش کنیم که دختران و پسران جامعه را که همسران آینده یا مردان و زنان بالغ جامعه هستند، مسئولیت پذیر و وظیفه مدار بار بیاوریم.

این پژوهشگر اجتماعی بیان کرد: همه جامعه شناسان بر این عقیده هستند که اگر زن – همسر و مادر- خوب باشد، خانواده خوب می شود و  حتی می تواند مرد را بسازد و کاستی های او را برطرف کند و این کم لطفی بسیاری است که بگوییم ریشه‌ بسیاری از مشکلات خانم‌ها آقایان هستند .


وی در ادامه به اینکه در جوامعی مانند آمریکا و آلمان، سرپرستی خانواده با مرد است گفت: در کشور آلمان به افرادی که در عرصه های مختلف کارهای بزرگ انجام داده اند" پدر" آن علم یا آن حرکت گفته می شود، خاطرنشان کرد: اینکه ما به دنبال حذف یا کم رنگ کردن این نقش در خانواده برای مردان باشیم نیز اشتباهی است که باعث می شود جوانان از ودیعه ای به نام تجربه و هدایت والدین محروم شوند.


قرائی با استناد بر این بیت شعر که « آنچه در آیینه جوان بیند، پیر در خشت خام می بیند.» گفت: نباید اینگونه برای جوانان تصویرسازی شود که اگر پدر و مادر راهنمایی دارند یا چیزی می گویند، ایجاد نوعی "محدودیت" است، بلکه ما باید با آموزش مهارت ارتباط با جوانان نقش مشاور بودن مادر و پدر را  پررنگ تر و عملیاتی تر سازیم.


این جامعه شناس، افزود: اقتدار گرای پدر تا یک اندازه ای مقبول است اما از برخی از افراد که بر سرپرستی و اقتدار مردانه یک پدر یا همسر موضع گیری دارند، پرسید: اگر این جایگاه از بین برود، برای خود رأیی و خودسری و خودفرمانی که در دختران و پسران ممکن است وجود داشته باشند و یا با این روال به وجود می آید، چه اندیشیده اند؟!

 وی گفت: خانواده نسیت به آینده  فرزندان خود احساس مسئولیت می کند چنانکه دولت و نظام این احساس را دراند و ما باید کاری کنیم که مشکلات اجتماعی خانواده کاهش پیدا کند.

این استاد دانشگاه گفت: مفهمومی به عنوان مردسالاری که بروز و نمود آن را در محدودیت هنگام ازدواج دختران یا جوانان می توانستیم ببینیم و در برخی از مناطق کشور و قومیت های خاص بیشتر دیده می شد، به تدریج رو به ضعیف شدن است و من معتقد هستم که از منظر اجتماعی زن و مرد دوشادش هم هستند و در تاریخ دوشادوش هم بوده اند و موفق شده اند.
قرائی در خصوص آموزش مهارت های زندگی و همچنین مسائل مربوط به برخورد و شناخت جنس مخالف به جوانان گفت: در شرایطی موافق خواهم بود که این روند از دوران دبیرستان صورت گرفته و مانند هر کار تربیتی – فرهنگی قدم به قدم حرکت کرد. تئوری 2030 در این زمنیه نادرست بوده و قیدها و بندها را از بین می برد و در ابتدا این موضوع در آمریکا توسط یکی از مردم شناسان و جامعه شناسان امریکایی مطرح شد.
این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه دختر و پسر ایرانی در تصور و شناخت خود از یکدیگر غول و پری ساخته اند، گفت: ما باید قدم به قدم، مبتنی بر هنجارها و ارزش های دینی، اخلاقی، اعتقادی، عرفی و سنتی آموزش هایی را از دوران دبیرستان به دختر و پسر بدهیم  و نتیجه مهم آن هم کم کردن جدایی ها زن و شوهر و تربیت فرزندان خوب و تضمین سلامت خانواده باشد.   
وی برلزوم آگاهی دختران در مقطع دبیرستان به بالا، تأکید کرد و افزود: ما باید به دختران آموزش بدهیم که در بی بندوباری و ارتباط افسارگسیخته با جنس مخالف چه خطراتی پیرامونش وجود دارد تا دختران دانشجو با چشمانی اشک بار از قطع ارتباط با پسری که برای داشتنش تن به ارتباط جنسی داده است به اساتید یا مشاوره ها مراجعه نکنند و بدانند که اولین ارتباط خارج از محدوده موازین اخلاقی و عرفی جامعه با یک پسر، از دست دادن او و تنوع طلب کردن آنها را در پی خواهد داشت.

 قرائی در ادامه با تأکید برر علمی و تحقیقی و گام به گام پیش بردن این مسئله، گفت: جامعه شناسان و مددکاران اجتماعی باید این کار را طوری برنامه ریزی و به جریان بیندازند که  ضمن آگاه سازی جوانان،  لطمه ای به دین و شئاعر آن نخورد.

 این استاد دانشگاه مهم ترین هدف برای آموزش مهارت های زندگی به جوانان را وظیفه مدار و مسئولیت پذیر بار آوردن آنها دانست و افزود: در این الگو زن و مرد یار و مددکار هم هستند نه زن افسارگسیخته است و نه مرد، سالاری محض می کند، ولی متأسفانه اکنون در جامعه ما چنین جوانانی را تربیت نمی کنیم.

این جامعه شناس در پایان خطاب به جوانان گفت: این بی بندوباری ها و هرزگی ها که در فیلم های آمریکایی و ترکیه ای دیده می شود، ذات این کشورها نیست بکله همه اش فیلم است . اینچنین نیست که یک پسر آمریکایی بدون توجه و دقت دست به انتخاب شریک زندگی بزند بلکه قطعا روی دختر مورد نظر مطالعه می کند و تصمیم می گیرد.

ارسال نظرات