معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 12 فقره آتش‎سوزی در مناطق حفاظت‌شده محیط زیست این استان رخ داده که 96.5 درصد آن در پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده است.
کد خبر: ۸۹۱۰۲۸۹
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، علی‌اکبر یداللهی در گفت‌وگویی با اشاره به وقوع آتش‎سوزی‎های اخیر در میانکاله و چند منطقه حفاظت‎شده دیگر در مازندران اظهار کرد: اخیراً 197 هکتار از پوشش گیاهی میانکاله  در آتش سوخت که علت آن نیز بی‌احتیاطی برخی از دامداران و افراد بومی منطقه و البته مسائلی است که عده‎ای را به رقابت با یکدیگر واداشته بود و در این میان، طبیعت میانکاله را قربانی مطالبات شخصی کردند.

وی افزود: برای مدیریت مناسب در پناهگاه حیات وحش میانکاله در زمان آتش‌سوزی نیاز به پایگاه اطفای حریق و تجهیزاتی نظیر لودر داریم در آتش‎سوزی اخیر به آتش‌بُر نیاز بود و تا لودر از بندر امیرآباد یا شرکت‎های منطقه به محل حادثه بیاید هشت الی 9 ساعت به‌طول انجامید و در این مدت، با توجه به خشک‎شدن مرتع آتش تا تاج درخت‎ها زبانه کشید و پوشش گیاهی بسیاری از بین رفت.

معاون فنی اداره‎کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: جنگل‎های منطقه حفاظت‎شده پابند در نکا نیز از روز شنبه هفته جاری دچار آتش‌سوزی شد و بخش اعظمی از آتش‎سوزی‎ها از طریق بالگرد خاموش شد.

این مسؤول تصریح کرد: این آتش‎سوزی در ارتفاع 2 هزار و 200 متری از سطح زمین و در منطقه‌ای سخت‌گذر اتفاق افتاد که به‎دلیل در دسترس نبودن منابع آبی مورد نیاز، اطفای حریق به‎سختی انجام شد، لذا از طریق GPS نزدیک‌ترین منبع تغذیه آبی واقع در روستای «کلا» شناسایی و به خلبان بالگرد گزارش داده شد تا کار آبگیری برای مهار آتش از این منطقه انجام شود.

یداللهی افزود: بر اثر این آتش‎سوزی، بیش از دو هکتار از گونه‌های کرکف، کچف و اوری از نژاد بلوط و از گیاهان سازگار با این منطقه در آتش سوخت.

وی گفت: شیب این مناطق بسیار زیاد و بالای 70 درصد است، لذا باید خودروهای مخصوص و پهباد برای مدیریت بحران داشته باشیم که بتوانیم کانون و موقعیت آتش را مشخص کنیم زیرا گاهی به‎دلیل دود حاصل از اطفای حریق، کانون آتش‎سوزی‎ها مشخص نیست.

معاون فنی اداره‎کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: باید منابع آبی در دسترس نیز شناسایی شوند تا در زمانی که با آتش‎سوزی مواجه شدیم؛ از نزدیک‌ترین منطقه آب مورد نیاز برای خاموش کردن آتش تأمین شود.

این مسؤول ادامه داد: از ابتدای سال‎جاری تاکنون 12 مورد آتش‎سوزی با وسعت 224 هکتار در مناطق حفاظت‎شده مازندران داشتیم که 216 هکتار آن معادل 96.5 درصد در میانکاله بوده است.

یداللهی گفت: معمولاً دام‌داران برای چرای دام‌های خود آنها را وارد مراتع می‌کنند و به‎دلیل روشن کردن آتش و بی‎توجهی نسبت به خاموشی آن، سبب آتش‎سوزی‎ها بعضاً گسترده‌ای می‎شوند که حیات جانوری و گیاهی را به‎شدت با مشکل مواجه می‌کنند.


وی با اشاره به خشکسالی بخشی از تالاب بین‎المللی میانکاله اظهار کرد: لایروبی 21 کانال و نهر ورودی به میانکاله یکی از راهکارهای خوب است که هر کدام از آنها به عمق دو متر، عرض چهار متر و طول پنج متر هستند که در مجموع باید 840 هزار مترمکعب از کانال‎ها و نهرهای این منطقه حفاظت‎شده، لایروبی شود.

معاون فنی اداره‎کل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان گفت: پروژه احیای تالاب بین‎المللی میانکاله در سال گذشته با حضور رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست مصوب و مقرر شد تا 33 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شود اما تاکنون تنها یک میلیارد تومان در سال‌جاری اختصاص یافت که بخشی از آن را به خرید تجهیزات اطفای حریق و بخش دیگری را به جبران خشکسالی در این منطقه اختصاص داده‌ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها