اکوسیستم دریا قربانی سیاسی کاری مدیران

دخالت انسان در اکوسیستم دریا مهمترین عامل آلودگی و نابودی آبزیان به شمار می رود که به واسطه افزایش فعالیت های بشری در هرمزگان بیشترین صدمات را به محیط ...
کد خبر: ۸۹۱۰۱۰۸
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛دخالت انسان در اکوسیستم دریا مهمترین عامل آلودگی و نابودی آبزیان به شمار می رود که به واسطه افزایش فعالیت های بشری در هرمزگان بیشترین صدمات را به محیط دریا وارد کرده است.

 وجود آلودگی ها در آب های خلیج فارس تراژدی تکراری در سالهای است که تبعات زیان باری را از جمله اختلال در اکوسیستم دریا، نابودی زیستگاه آبزیان، از بین رفتن برخی از گونه های دریایی بویژه گونه های ساحلی و در نهایت مرگ و میر گسترده آبزیان را به همراه داشته است.

روان شدن فاضلاب های شهری به دریا، وجود زیردریایی و کشتی های جنگی در آب های خلیج فارس، ورود مواد نفتی و مشتقات آن به دریا، هجوم کشتی ها و شناورهای تجاری و بین المللی به قلب خلیج فارس و هزاران عامل انسانی که آلودگی دریا را رقم می زنند موجب شده تا گوشه و کنار سواحل هرمزگان میزبان لاشه هزاران قطعه ماهی تزیینی، خرچنگ، لاک‌پشت های نایاب، سفره ماهی ها، میگو، نهنگ های غول پیکر، دلفین ها و سایر گونه های دریا زی شود.

فاضلاب های خانگی و دخالت انسان در اکوسیستم دریا مهمترین عامل آلودگی و نابودی آّبزیان به شمار می رود که استان هرمزگان به واسطه وجود مدیران با درایتی که از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند در سال های اخیر بیشترین صدمات را به محیط دریا وارد کرده اند.

در سالهای اخیر با رونق گیری بازار سیاه قاچاق سوخت در مرزهای دریایی ، قاچاقچیان که خود را در چنگال قانون گرفتار می دیدند برای خلاصی از بارسنگین مجازات میلیون ها لیتر مواد سوختی را در دریا خالی می کنند که خود آثار مهلکی را برای حیات آبزیان به همراه داشته است.

ورود فاضلاب‌های شهری به دریا که دارای مواد سنگینی همچون  فسفات، نیترات، نیتریت، مواد شوینده و چربی‌ها هستند علاوه بر بروز پدیده آسیب‌زا و خطرناک در دریا ، افزایش احتمال بروز پدیده کشند قرمز را به همراه دارند.

شکوفایی مضر جلبکی موسوم به کشند قرمز از نام آشناترین پدیده هایی دریایی است که با لطف انسان ها به محیط دریا شاهد شکل گیری آن در خلیج فارس هستیم که علاوه بر نابودی هزاران گونه آبزی و کنارزی آثار سوی خود را بر حیات بشر نمایان ساخته است.

تابستان ۸۷ بود که خلیج فارس اولین پدیده شکوفایی جلبکی را تجربه کرد از این رو جلبکی به نام “ککلودینیوم” نابودی بیش از ۳۴ تن آبزی را رقم زد این پدیده که تا ماهها پس از بروزش با ایجاد بوی بسیار نامطبوع زندگی را برای ساحل نشینان سخت کرده بود و منابع شیلات خلیج فارس و دریای عمان را در معرض نابودی مطلق قرار داده بود اکنون با گذشت ده سال همچنان طبعات سوء آن گریبانگیر دریاست و با افزایش میزان آلایندگی ها، گرم شدن کف دریا،ورود آلودگی نفتی به خلیج فارس شاهد رشد این پدیده جلبکی هستیم.

منبع:قشم آزاد

ارسال نظرات