مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان:

شناسنامه‌دار شدن بیش از 7000 بهره‌بردار کشاورزی در کمیجان/تولید 3700 تُن جو در مزارع این شهرستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان از شناسنامه‌دار شدن 7 هزار و 670 بهره‌بردار کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: اطلاعات 7 هزار و 670 بهره‌بردار بخش کشاورزی این شهرستان در سامانه ثبت دادهای کشاورزی کمیجان به ثبت رسید.
کد خبر: ۸۹۱۰۰۴۳
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

مهدی حاجیلو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان در گفتگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی؛ در کمیجان، با اشاره به میزان اراضی قابل كشت در این شهرستان گفت: میزان اراضی قابل كشت در شهرستان حدود56 هزار و 100 هكتار است كه از این میزان 18 هزار هكتار آبی، 38 هزار و 100 هکتار اراضی دیم و سطح زیر كشت محصولات باغی یک‌هزار و 789 هكتار است.

وی افزود: سطح زیر کشت جو در کمیجان، 1600 هکتار است که در سال جاری به دلیل سرمازدگی نسبت به سال گذشته با میانگین کاهش ۲ تُن در هکتار موجب کاهش ۳۰ درصدی این محصول شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری تقریبا3700 تُن جو در اراضی کمیجان تولید شده است، گفت: خرید محصول جو تولیدی کمیجان برای دومین سال متوالی با قیمت تضمینی و در بورس محصولات کشاورزی انجام شد که قیمت تضمینی آن مبلغ 1030 هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شد.

حاجیلو از کاهش تولید 30 درصدی گندم در شهرستان خبر داد و افزود: 4300 هکتار اراضی آبی و 9500 هکتار اراضی دیم در کمیجان زیر کشت محصول گندم رفت که با توجه به بارش‌های دیر هنگام در فصل پاییز و سرمای زود هنگام آذر ماه در سال زراعی جاری کاهش 30 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه قبل را شاهد بودیم.

وی افزود: در سال زراعی جاری با برداشت 800 کیلوگرم گندم در هر هکتار از اراضی دیم و 3.5 تُن در اراضی آبی، 23 هزار تُن گندم در شهرستان کمیجان تولید شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان تصریح کرد: میزان خرید گندم در سال جاری را 35هزار تُن بیان و تصریح کرد: اولویت خرید گندم بر اساس کیفیت و عدم آلودگی به آفت سن از سیاست‌های دولت در سال زراعی جاری است و این مهم در اطلاعیه‌های متعدد به بهره‌برداران منتقل شده است.

وی از برداشت  93تُن کلزا در شهرستان کمیجان خبرداد و افزود: این مقدار محصول از 106 هکتار سطح زیرکشت کلزا با عملکرد 9 دهم تُن در هکتار برداشت شده است.

حاجیلو گفت: اراضی زیر کشت کلزا از سطح سبز و شرایط خوبی برخوردار بود اما به دلیل سرمازدگی در آذرماه سال گذشته که دما به منفی 17 درجه کاهش یافت بیش از 50 درصد از این اراضی از بین رفت و همچنین مزارع باقیمانده نیز با خسارت 60 درصدی مواجه شد که این مسئله باعث کاهش قابل ملاحظه عملکرد کلزا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان تصریح کرد: با توجه به بیمه بودن محصول، بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی مقرر شد خسارت به کشاورزان پراخت شود که مراحل اقدام توسط بیمه صندوق کشاورزی در دست انجام است.

وی از شناسنامه‌دار شدن هفت هزار و 670 بهره بردار کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: اطلاعات 7 هزار و 670 بهره بردار بخش کشاورزی این شهرستان در سامانه ثبت دادهای کشاورزی کمیجان به ثبت رسید و شاغلان این حوزه شناسنامه‌دار شدند.

جاجیلو افزود: اطلاعات این بهره برداران در رشته‌های زراعی، باغی، شیلات، زنبور گردآوری شده و این مهم به منظور آموزش های هدفمند و برنامه‌های اثربخش در راهبری حوزه کشاورزی انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کمیجان تصریح کرد: نیروی انسانی، فناوری، تکنولوژی و سرمایه مولفه اساسی توسعه کشاورزی است که افزایش کیفیت و کمیت محصولات در گرو برخورداری کشاورزان از دانش روز بوده و نظام نوین ترویج کشاورزی عهده‌دار آموزش کشاورزان در زمینه‌های ذکر شده در فوق است.

وی افزود: نظام نوین ترویج در سال 94 به صورت پایلوت در چهار استان کشور اجرا شد و در سال گذشته این طرح در استان مرکزی نیز با توجه به رویکرد مناسب کمیجان در این شهرستان اجرایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار