عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «بسیج»:
ثروتی گفت: دولت توان کنترل بازار ارز را نخواهد داشت. بعید است که دولت در این دو یا سه سال بتواند قیمت دلار را آزاد کند.
کد خبر: ۸۹۱۰۰۰۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

موسی الرضا ثروتی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در پاسخ به این سؤال که آیا دولت موافق افزایش نرخ دلار است؟ گفت: آزاد سازی قیمت دلار حرفی است که سال ها مطرح  است و دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش قول داده بود که تا پایان چهار سال این کار را انجام دهد که موفق نشد.اکنون هم دوباره قول داده که بعید است بتواند قیمت دلار را آزاد کند.آزادسازی نرخ دلار علی رغم فواید، مضراتی هم دارد بر همین اساس فایده آن این است که صادرکننده ها به درآمد بالایی می رسند اما واردکننده باید کالا را با قیمت بالاتری وارد کنند و در داخل کشور افزایش قیمت و تورم را به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سرمایه گذاران در بازار دو نرخی حاضرند فعالیت کنند؟ افزود:   اکنون یک رابطه ای را بانک مرکزی با همکاری دولت انجام می دهد که بتواند قیمت دلار را کنترل کند بر همین اساس بانک مرکزی قیمت دلار را با تزریق دلار به بازار کنترل می کند. دلارهایی که به طریق نفتی و یا راه دیگر دولت به دست آورده است در داخل بلوکه می کند تا قیمت دلار را پایین نگه دارد در عین حال آزاد سازی قیمت دلار موضوعی است که سال ها مطرح است و هنوز دولت موفق به اجرای آن نشده است.

ثروتی با انتقاد از عملکرد دولت در آزادسازی نرخ دلار خاطرنشان کرد:  معمولا در صورتی این اتفاق می افتد که دولت توان عرضه مناسب داشته باشد یعنی ارز لازم را برای تزرق به بازار داشته باشد.در غیر این صورت ارز توسط دلالان جمع آوری می شود و قیمت ارز بی سابقه بالا می رود و دولت توان کنترل بازار را نخواهد داشت. فکر می کنم که بعید است که دولت در این دو یا سه سال بتواند چنین کاری انجام دهد.

ارسال نظرات