عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «بسیج» تشریح کرد
توکلی گفت: آیا همه مردم به یک اندازه از این سبد و خدمات استفاده می کنند؟ قطعا جواب منفی است.همواره میانگین گیری ضمن آنکه کار را آسان جلوه می دهد برخی از واقعیت ها را پنهان می کند.
کد خبر: ۸۹۰۹۵۷۸
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴

احمد توکلی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با رییس جمهور دولت دوازدهم و نیز واکنش معظم له به عدم تطابق آمارهای اقتصادی با زندگی مردم گفت: در قالب یک مثال سعی دارم تا این موضوع را توضیح دهم بر همین اساس آمارهایی که در حوزه اقتصادی و به خصوص تورم که مورد مناقشه است، اعلام می شود، میانگینی از سبد خدمات و کالاها است که اگر فرض شود همه از آن استفاده می کنند تغییرات آن در طول یک سال احصا می شود.

وی با انتقاد از میانگین گیری از وضعیت اقتصادی کشور و عدم تطابق این آمارها با واقعیت عینی جامعه تصریح کرد: جای سؤال این جا است که آیا همه مردم به یک اندازه از این سبد و خدمات استفاده می کنند؟ قطعا جواب منفی است.همواره میانگین گیری ضمن آنکه کار را آسان جلوه می دهد برخی از واقعیت ها را پنهان می کند.

توکلی با اشاره به سهم غذا در سبد اغنیا و فقرا گفت: بر همین اساس در سبد مصرفی اغنیا سهم غذا و نه قیمت آن نسبت به کل هزینه رقم بسیار پایینی است چون یک فرد پول دار ماشین گران قیمت سوار می شود و مسافرت های تفریحی می رود یا کفش و پیراهن گران قیمت می خرد لذا به علت هزینه کرد بالا سهم مصرف غذای یک فرد پول دار نسبت به کل هزینه اش رقم پایینی است.بالعکس خانواده های تهی دست اول برای غذا هزینه می کنند و بعد به سراغ خرید دارو و درمان بعد خرید پوشاک و یا تغییر منزل استیجاری شان و بعد مسافرت می روند.


وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس سهم غذا در خانواده های تهی دست بالا است لذا وقتی می خواهند نرخ تورم را محاسبه کنند این سهم برای آنان بسیار مهم است به عنوان مثال اگر کالایی مانند لوستر گران شود ابتدا اغنیا در معرض هستند اما اگر غذا گران شود خانواده های تهی دست متضرر می شوند.

ارسال نظرات