اولین جلسه شورای راهبردی آیین نامه حفظ و نگهداری اسناد و مدارک دفاع مقدس در مازندران برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۰۹۵۰۸
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
 
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران، پیش از ظهر امروز اولین جلسه شورای راهبردی آیین نامه حفظ و نگهداری اسناد و مدارک دفاع مقدس در مازندران و تشکیل کمیته استانی اسناد در سالن کنفرانس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران برگزار شد.

در این جلسه که نمایندگانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جهاد کشاورزی حضور داشتند، در خصوص ایجاد شورای راهبردی آیین نامه حفظ و نگهداری اسناد و مدارک دفاع مقدس و بومی سازی این آیین نامه بحث و تبادل نظر شد.

«سید حسین ولی پور» جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل حفظ آثار در حوزه اسناد و اهمیت موضوع جلسه، اظهار داشت: اداره کل حفظ آثار در مقدمات وارد عمل شد و نتایج خوبی نیز تا به حال حاصل شد.

ولی پور هفته دفاع مقدس را بهترین فرصت برای به نمایش گذاشتن بخشی از اسناد دفاع مقدس در قالب نمایشگاه اسنادی دانست و گفت: همچنین دبیرخانه شورای اسنادی دفاع مقدس در اداره کل حفظ آثار ایجاد می شود.

جانشین اداره کل حفظ آثار مازندران نسبت به تهیه فضای مناسب برای نگهداری اسناد دفاع مقدس تأکید داشت و ادامه داد: پیگیری این موضوع در قالب یک درخواست استانی ضرورت دارد.

همچنین ولی الله شیرامه جانشین تحقیقات و اسناد اداره کل حفظ آثار مازندران نسبت به انتشار اسناد دفاع مقدس در یادواره ها و اجتماعات مرتبط و علمی تأکید کرد و گفت: اسناد دفاع مقدس باید در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد و باز نشر داده شود.

باقری معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز در سخنانی با بیان اینکه تشکیل شورای اسنادی دفاع مقدس اتفاق مبارکی در استان خواهد بود، نسبت به بومی سازی اساسنامه تأکید کرد.

وی در ادامه با اعلام اینکه از مجموع 9 میلیون برگ سند مکتوب و غیرمکتوب دفاع مقدس جمع آوری شده در بنیاد شهید کشور، تعداد 414 هزار و پانصد و هشت برگ متعلق به بنیاد شهید استان مازندران است، عنوان کرد: در آینده نزدیک این اسناد از طریق سایتی در اختیار و دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه والدین شهدا هم از اسناد زنده دفاع مقدس به حساب می آیند بر ضرورت جمع آوری تاریخ شفاهی تأکید کرد و گفت: تا سال94، 50 درصد والدین دو شهید را از دست دادیم که با توجه به این آمار اسناد مهم دفاع مقدس را از دست دادیم.

باقری در بخش دیگر سخنان خود از جمع آوری اسناد مربوط به شهدای منا و مسجد الحرام و مدافع حرم و طراحی سایت توسط بنیاد شهید استان خبر داد وگفت: همچنین امسال برای جمع آوری 410 ساعت تاریخ شفاهی برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه از دیجیتالی نمودن 19 هزار نوار کاست صدای شهدا و جانبازان خبر داد و افزود: همچنین تعداد 137 هزار و 647 نسخه سند و 29/389 برگ سند مربوط به شهدا توسط این سازمان ساماندهی شده است.

معاون فرهنگی بنیاد شهید مازندران تعداد اسناد ساماندهی شده مربوط به جانبازان را 3478 نسخه و 5 هزار و 108 برگ سند اعلام کرد و ادامه داد: در بخش اسناد مربوط به آزادگان، تعداد 29 هزار و 541 نسخه سند و 32 هزار و 642 برگ توسط این سازمان ساماندهی شده است.

در ادامه جلسه ابوالقاسم کلونیان مدیرعامل کانون ایثارگری جهاد کشاورزی استان به نقش جهاد در دفاع مقدس و اهمیت اسناد این دوران پرداخت و اظهار کرد: هر سند مثل هویت یک شهید و باید حفظ شود.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد جهاد در دفاع مقدس گفت: اسناد جمع آوری شده توسط جهاد در قالب 14 موضوع دسته بندی شدند که به 145 قسمت تقسیم شدند.

کلونیان افزود: اسناد دفاع مقدس برای ما از ارزش خاصی برخوردارند و ما آنها را با احترام در جایگاه خودشان نگهداری می کنیم.

در ادامه عظیم چابک کارشناس امور اسناد و پژوهش جهاد گفت: جهاد همچنان که در دوره دفاع مقدس سنگر نداشت امروز حتی یک چادر هم ندارد که از عملکرد خود بگوید.

وی به نقش مردم در حمایت از تشکیلات جهاد در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: جهاد نماد حضور گسترده مردمی بود.

چابک ادامه داد: تاکنون موفق به احصاء 308 هزار سند از انبارها شدیم و خیلی ها را نیز شناسایی کردیم.

وی آمار اسناد ساماندهی شده توسط جهاد را در بخش شهدا 100 هزار سند، جانبازان 20 هزار سند اعلام کرد و گفت: در مجموع 40 درصد کار ساماندهی اسناد جهاد را در استان انجام دادیم.

وی از ارزش و اعتبار اسناد دفاع مقدس سخن گفت و امحاء یک سند را اعدام آن دانست و گفت: اسناد دفاع مقدس برای ما از ارزش خاصی برخوردارند و ما تمام تلاش مان را در حفظ آن خواهیم داشت تا به نسل های آینده انتقال پیدا کند.
 
اد و کتابخانه ملی استان نیز از آمادگی سازمان خود در کمک به مقوله حفظ و نگهداری اسناد در استان گفت و در این زمینه پیشنهاداتی را نیز در خصوص آموزش های لازم مطرح کرد.

مفید اسماعیلی مشاور فرهنگی اداره کل حفظ آثار مازندران نیز هویت داشتن در تاریخ را یکی از موضوعاتی دانست که می تواند مازندران را در زمینه اسناد به پیشرفت برساند.

وی بر لزوم ایجاد یک مرکز اسناد در استان تأکید کرد و گفت: باید این دغدغه را یک مسئله فرهنگی بدانیم تا به نتیجه مثبت برسیم.

جلسه در پایان با تنظیم چند مصوبه به پایان رسید.
ارسال نظرات