در نشست هیئت امنای مساجد کوهرنگ عنوان شد:
نشست هیئت امنای مساجد محلات شهرستان کوهرنگ در حسینیه محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) شهر چلگرد برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۰۹۵۰۲
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛  امام جماعت مسجد جامع شهر چلگرد در این نشست گفت: در اصطلاح، مسجد به محلی اطلاق می‌شود که جایگاه عبادت و خضوع در برابر حق تعالی است.

حجت الاسلام اسماعیلی افزود: کاربرد واژه مسجد یکی در مورد چهاردیواری خاصی است که برای عبادت ساخته می‌شود و دیگر این‌که بر اساس روایت رسول خدا(صلی الله علیه وآله)مسجد بر سراسر زمین اطلاق می گردد.

وی، تصریح کرد: همه سطح کره خاکی می‌تواند سجده‌گاه انسان مسلمان باشد. این دومین کاربرد که اطلاق عام مسجد است، از اختصاصات امت اسلامی است.

حجت الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: مهمترین نقش مسجد، مرکزیت بخشی به عبادت مسلمانان در زمینی پاک و مطهّر و تعریف شده برای خداوند است.

وی، افزود: مسجد محیطی است که انسان ناپاک نباید وارد آن شود و فضا و زمینش بایستی از هر گونه پلیدی مصون باشد. مسجد، علاوه بر مرکزیت عبادی، مرکز جماعت نیز هست. این جماعت، هم برای عبادت است و هم برای یکپارچگی امّت و تمسّک جمعی آنان به حبل‌الله.

امام جماعت مسجد جامع چلگرد گفت: مسجد، مکانی خاص در اسلام برای عبادت خداست که ممکن است ساختمان یا زمین باشد. مسجد قبا نخستین مسجدی است که در اسلام ساخته شد.

وی، به آداب و احکام ویژه مسجد از منظر شریعت اسلام اشاره کرد و افزود: از مسجد غالبا برای عبادت جمعی و فعالیتهای دینی گروهی استفاده می‌شود و مهمترین عبادتی که در آن به جا می‌آورند، نماز جماعت است.

این کارشناس مسایل دینی ومذهبی اضافه کرد: مسجد جز این، کارکردهای اجتماعی، سیاسی، آموزشی و قضایی برای مسلمانان داشته که برخی از این کارکردها تاکنون باقی مانده است.

وی در ادامه به نقش مساجد در ایران و پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 اشاره کرد و گفت: مساجد، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ش ایفا کردند.

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه خواستار رونق بخشیدن به مساجد برای استفاده بهینه از این ظرفیت بزرگ معنوی، فرهنگی و اجتماعی با همکاری دست اندرکاران مساجد در سطح جامعه شد.

ارسال نظرات