امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ضرورت دارد جهت‌گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» تغییر یابد. باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم و این هدف مهم با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور تحقق‌پذیر است؛ همان‌گونه که برخی کشورهای بدون نفت، این کار را کرده‌اند.(1396/6/4)
کد خبر: ۸۹۰۹۴۳۷
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
 
▼ حرف روز
برجام، ما و آمریکا!
این روزها کارشکنی‌ها، خرده‌گیری‌ها و بهانه‌تراشی‌های آمریکایی‌ها درباره برجامی که مورد تأیید کشورهای عضو برجام است و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در جایگاه مرجع علمی در این زمینه پایبندی جمهوری اسلامی ایران را به این سند چندجانبه تأیید می‌کند، به قدری افزایش پیدا کرده است که گویی همه برجام آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، نیست و سند دومی وجود دارد که آمریکا می‌خواهد به آن عمل کند. البته این شائبه در فضای داخل جامعه ما هم وجود دارد و دلیل آن به نوع رفتار دولت بر می‌گردد. چون دولت در برابر کارشکنی‌های آمریکا که اعمال تحریم‌های جدید و بسترسازی برای برهم زدن برجام است، پاسخ قاطع نمی‌دهد، منتقدان به کنایه در نقد عملکرد دولت از احتمال وجود سند دوم سخن به میان می‌آورند.
اما آنچه مهم است و موجبات نگرانی مردم انقلابی و دلسوزان نظام را در زمینه برجام فراهم کرده است، رویکرد و پاسخ‌های انفعالی تیم دولت در نحوه مواجهه با آمریکاست.
نوع مواجهه آمریکایی‌ها به ویژه شخص ترامپ با برجام با این مبنای تحلیلی است که باید ایران را در موقعیتی قرار دهیم که یا به خواسته ما برای از سرگیری مذاکرات و بازنویسی برجام تن بدهد یا برجام را کنار بگذارد که در هر دو صورت ایران متضرر خواهد بود و آمریکا می‌تواند زمینه‌های اجماع جدیدی علیه ایران به دلیل آنچه نقض برجام از سوی ایران تبلیغ خواهد کرد، ایجاد کند. این در حالی است که مطابق مفاد برجام و قطعنامه 2231 که آن را از نظر حقوق بین‌الملل پشتیبانی می‌کند، ایران می‌تواند به تناسب هر عمل ناقض برجام از سوی اعضای 1+5، عمل مشابه آن را انجام دهد. از این رو، نمایش قاطعیت و مانور بیرونی آن از سوی دولت که به تازگی هم با رأی بالای مردمی در انتخابات و مجلس شورای اسلامی در رأی اعتماد به وزرایش مورد حمایت کم‌نظیری قرار گرفته، می‌تواند در اصلاح تصویر دولت در اذهان ناظران و تحلیلگران داخلی و همچنین مذاکره‌کنندگان بیرونی، به ویژه دولت ترامپ مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یادمان باشد که رهبر معظم انقلاب نیز یکی از اولویت‌هایی را که به دولت تأکید کردند، مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های زورگو است، که مؤلفه قدرت انقلاب و فصل ممیز گفتمان اسلام ناب است.       

▼ گزارش روز
ثمره شیرین
تلعفر هم آزاد شد، عملیات آزاد‌سازی شهر تلعفر که دومین شهر عراق پس از بغداد از نظر وسعت جغرافیایی و سومین شهر مهم و پرجمعیت عراق پس از بغداد و موصل به شمار می‌آید، پس از یک هفته از عملیات گسترده  ارتش و نیروهای مردمی عراق از لوث وجود تروریست‌های تکفیری پاک‌سازی شد؛ اما آنچه درباره آزادی این شهر بسیار قابل توجه است، پیروزی نیروهای عراقی در کمتر از یک هفته و بسیار زودتر از آنچه از قبل پیش‌بینی می‌شد. نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق توانستند محله‌های العسکری، شهرک صنعتی، پایگاه نظامی، باغات شهر و منطقه العلو شهر تعلفر را به طور کامل آزاد کنند؛ اما راز این پیروزی بزرگ و البته سریع چه بود؟ کارشناسان سیاسی و نظامی درباره علل آن به دو نکته تأکید ویژه دارند؛ ابتدا اینکه پس از شکست‌های سخت در موصل و دیگر مناطق عراق و همچنین ضربات سنگینی که به گروه تروریستی داعش در لبنان با آزادسازی درعا و در سوریه با شکست سخت در حلب و حمله موشکی غافلگیرکننده جمهوری اسلامی ایران به دیرالزور وارد شد، تکفیری‌های داعش در مسیر سقوط قرار گرفته‌اند و دیگر توان حفظ موقعیت خود و جنگ با نیروهای مقاومت را ندارند. به عبارت بهتر، داعش پس از شکست‌های اخیر از درون دچار فروپاشی شده و پایان قطعی آن بسیار نزدیک است؛ اما نکته دوم و البته مهم‌تر به سیاست درست دولت و مردم عراق، سوریه و لبنان بازمی‌گردد. مسئولان این کشورها به آمریکا و کشورهای اروپایی و ائتلاف‌های پر سرو صدا، اما بی‌تأثیر آنها اعتماد نکردند؛ بلکه بر توان مردمی خود تکیه کردند و با اتحاد با محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران به مقابله با تروریست‌ها رفتند و اکنون ثمره شیرین این انتخاب درست را با فرار تروریست‌های تکفیری جشن می‌گیرند تا این پیروزی و جشن افزون بر رهایی این کشورها از این پدیده شوم، این درس و تجربه را هم برای آنان به همراه داشته باشد که نمی‌توان و نباید به غربی‌ها و شعارهای آنها دل بست؛ چرا که تکیه بر توان داخلی و حرکت در مسیر مقاومت است که هر غیر ممکنی را ممکن خواهد کرد.

▼ خبر ویژه               
جواب سربالای پهپاد ایرانی به ناو آمریکایی
خبرگزاری آسوشیتدپرس در یادداشتی با عنوان «افزایش تهدیدات هواپیماهای بدون سرنشین ایران برای آمریکا» نوشت: پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ایران بر فراز خلیج‌فارس تهدیدی روزافزون برای نیروی دریایی آمریکا به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر این روند رو به افزایش بوده و این رویارویی به تهدیدی جدید برای آمریکا تبدیل شده است. آسوشیتدپرس در ادامه به بی‌توجهی پهپادهای ایران به هشدارهای آمریکا اشاره کرد و نوشت: حتی در بسیاری از مواردِ رویارویی هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی با نیروهای آمریکایی، آنها پاسخ ارتباطات ما را نمی‌دهند و برخی از مواقع نیز پاسخ کوتاهی به ما می‌دهند. ایران حتی در صورت پاسخ هم نگرانی نیروهای آمریکایی در زمینه تهدیدآمیز بودن پروازهای ایران را رد می‌کنند. هواپیماهای بدون سرنشین ایران دائماً بر فراز کشتی و ناوهای آمریکایی ظاهر می‌شوند و عکس‌برداری می‌کنند. نویسنده در ادامه نوشت: فرمانده ناو هواپیمابر نیمیتز نیز با ابراز نگرانی در زمینه اقدام اخیر پهپادهای ایران بیان کرد که فعالیت‌های این هواپیماها سبب ایجاد بحث‌های زیادی در آمریکا و همچنین نگرانی‌های روزافزون شده است. وزارت دفاع آمریکا در راستای مقابله با پهپادهای ایرانی در خلیج‌فارس، متخصصانی را برای تحقیق درباره روش‌هایی به منظور بازداشتن، شکست دادن یا از کار انداختن این هواپیماها گمارده است.
 
▼ اخبار
1ـ هشدار درباره سلامت روانی ترامپ!

اقدامات و لفاظی‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل داخلی و خارجی، نگرانی زیادی در میان کارشناسان حوزه‌های مختلف به وجود آورده است. این نگرانی‌ها موجب شده است گروهی از روان‌پزشکان زبده و سرشناس آمریکایی، نامه‌ای به کنگره این کشور ارسال کرده و در آن درباره خطرناک ‌بودن ترامپ برای آمریکا و جهان هشدار دهند. این نامه برای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه کنگره ارسال شده و در آن آمده است: برای یک روانپزشک زمان زیادی طول نمی‌کشد تا الگوهای هشداردهنده تحریک‌کنندگی، بی‌مسئولیتی و رفتار نارسیستی (اختلال شخصیت خودشیفته) را تشخیص دهد؛ مواردی که در رئیس‌جمهور ترامپ مشاهده می‌شود و جهان را در معرض خطر قرار داده است. گفتنی است در هفته‌های گذشته، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس آمریکا و کارشناسان با ابراز نگرانی از ادامه حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید از ضرورت استیضاح وی سخن به میان آورده‌اند.

2ـ وضعیت خاورمیانه در حال تغییر است
بنیامین نتانیاهو در مصاحبه‌ای با شبکه 20 تلویزیون رژیم صهیونیستی که به تازگی پخش شد، گفت: در چند هفته اخیر، وضعیت خاورمیانه در حال تغییر است، به شکلی که احتمال بسیاری برای پیروزی بزرگ بین‌المللی علیه داعش در سوریه وجود دارد. وی افزود: این اتفاق، همزمان هم خوب است و هم بد. بد است؛ زیرا ایران به صورت سازماندهی شده به سمت مناطقی می‌رود که داعش آنها را ترک می‌‌کند. نخست‌وزیر 67 ساله رژیم صهیونیستی ادامه داد: ایران این موضوع را مخفی نمی‌کند که در حال برنامه‌ریزی برای استقرار نظامیانش و نیروهای هوایی، دریایی و زمینی‌اش در مناطقی از سوریه است که داعش از آنجا خارج شده است که یکی از اهداف این اقدام، آغاز جنگ علیه اسرائیل است. واضح است که این تغییر، ما و کشورهای منطقه و به نظرم کل جهان را تهدید می‌کند.

3ـ نیکی‌ هیلی مأمور به ایجاد فتنه جدید است
سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به جوسازی‌های اخیر غربی‌ها به ویژه آمریکا درباره اینکه ایران باید اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را بدهد، اظهار داشت: خانم نیکی‌ هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مأمور فتنه جدید است و دروغ می‌گوید. برجام اجازه بازدید از مراکز نظامی را نمی‌دهد. وی تأکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران جز با اجازه فرماندهی کل قوا هیچ مقامی نه خارجی، نه داخلی و نه حتی مقامات نیروهای مسلح غیرمرتبط حق بازدید از مراکز نظامی ایران را ندارند. مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه آمریکا بهتر است فتنه‌انگیزی جدید را کنار بگذارد، گفت: ترامپ با این خیمه‌شب‌بازی‌ها می‌خواهد توجه جهان را از درگیری‌های نژادپرستی در آمریکا منحرف کند؛ اما در این فتنه‌انگیزی نیز شکست خواهد خورد.

4ـ شکست کامل بلندپروازی‌های بن‌سلمان
وبگاه «آیریش‌تایمز» در گزارشی به قلم «مایکل جانسون» ضمن اشاره به اینکه تمام نشانه‌ها حاکی از چرخشی بنیادین در سیاست‎های منطقه‌ای عربستان سعودی است، به تلاش عربستان برای کاهش تنش بین دو کشور و اعزام 86 هزار زائر ایرانی در مراسم حج امسال پس از دو سال و همچنین دیدار کوتاه وزیر امور خارجه ایران و عربستان در نشست سازمان همکاری کشورهای مسلمان در استانبول اشاره می‌کند و با تأکید بر اینکه بلندپروازی‎های محمدبن‌سلمان در منطقه به طور کامل با شکست روبه‌رو شده، می‌نویسد: دلایل اصلی تغییر سیاست‎های عربستان در منطقه، شکست جنگ‎های نیابتی منطقه‌ای و بین‌المللی در سوریه برای سرنگونی دولت سوریه، ناتوانی ائتلاف به سرکردگی عربستان در شکست نیروهای انصارالله یمن و همچنین تردید نسبت به سیاست‌های دولت ترامپ در منطقه است.

▼ اخبار کوتاه
ایران از نظر مصرف دارو جزء ۲۰ کشور پرمصرف جهان است و در آسیا نیز پس از چین رتبه دوم را دارد. هر ایرانی به ‌طور متوسط در یک سال ۳۳۹ بار دارو می‌خورد که این رقم چهار برابر آمار جهانی است. سرانه مصرف داروهای تزریقی نیز در ایران حدود ۴/۱۱ درصد است که تقریباً چهار برابر جوامع توسعه‌یافته است. گفتنی است، مسئولان وزارت بهداشت در سال‌های گذشته از مصرف خودسرانه دارو در کشور به ‌عنوان بحران جدی نام بردند.
ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی در ازمیر ترکیه درگذشت. «منتظری» و «نهضت‌ آزادی» دو مسئله مهم دهه شصت بودند که ضدیت‌شان با امام(ره) و انقلاب سبب شد جناح چپ خط امام(ره)، از پیشتازان مبارزه با آنها باشد. برخی رسانه‌ها در حالی از وی به نخستین وزیر خارجه ایران یاد کرده‌اند که پیش از او دکتر سنجابی، وزیر امور خارجه دولت موقت بود و پس از استعفای وی یزدی به این سمت رسید.
پروفسور کرمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با اشاره به اینکه مافیای جهانی تراریخته و شرکت‌های صهیونیستی درصدد سلطه بر جهان و کنترل مردم هستند، گفت: آنها در حال برنامه‌ریزی حساب شده به منظور ایجاد زمینه کسب مجوز و کشت گسترده تراریخته در کشور هستند که این روند خطرناک می‌تواند به کشاورزی، امنیت غذایی، سلامت جامعه، ذخایر ژنتیکی و محیط‌زیست کشور آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد: در سال جاری میلادی شمار کودکانی که در نیجریه به عنوان بمب‌گذار انتحاری مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند، نسبت به سال گذشته میلادی به چهار برابر افزایش‌ یافته است. در این گزارش آمده است، از ابتدای سال جاری میلادی گروه تروریستی بوکوحرام، از 83 کودک برای حملات انتحاری خود در نیجریه استفاده کرده که یکی از آنها نوزاد بوده است.
وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد: هیئتی از بخش خریدهای این وزارتخانه طی تعطیلات آخر هفته گذشته در آمریکا قرارداد جدیدی را به منظور خرید ۱۷ فروند هواپیمای جدید اف ـ ۳۵ از واشنگتن امضا کرده است. ارتش صهیونیستی با امضای این قرارداد و قراردادهای قبلی خواهد توانست تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، ۵۰ فروند از این هواپیماها را در اختیار داشته باشد.
رئیس اداره حقوقی محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون ۹۰۰ پرونده زمین‌خواری در این استان تشکیل شده، گفت: بیشترین پرونده‌های زمین‌خواری در شهرستان شمیرانات و کمترین آن در پارک ملی و خجیر سرخه‌حصار است.


 
ارسال نظرات