نماینده قروه و دهگلان از تخصیص کامل آب سد سورال برای کشاورزی دوشهرستان دهگلان و قروه خبر داد.
کد خبر: ۸۹۰۹۳۴۷
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، علی محمد مرادی نماینده شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در مسجد جامع روستای باشماق ضمن تبریک هفته دولت با اشاره به شهادت دو شهید گرانقدر رجایی و باهنرگفت: دین مقدس اسلام دین مروت و مهربانی است و قتل و کشتار مسلمان در اسلام حرام است.


مرادی ضمن تبریک آغاز بکار شورا‌های اسلامی شهر و روستای شهرستان از آنان خواست که برای خدمتگزاری به مردم منافع عام را بر منافع خاص ترجیح دهند و خدمتگزار واقعی مردم و جامعه باشند.


وی با اشاره به مشکل آب شرب دو شهرستان اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم تخصیص آب شرب دو شهرستان را از سد قوجم تامین کنیم و در سال آینده سامانه انتقال آن به دو شهرستان شروع و تمام روستا‌های که مشکل آب شرب داشتند نجات خواهند یافت.


نماینده قروه و دهگلان با اشاره به کمی سطح زیر کشت زمین آبی در کردستان گفت: در استان ۱۰ درصد زمین‌های کشاورزی آبی است درحالیکه میانگین کشوری ۴۷ درصد زمین آبی دارند و اگر میانگین کردستان نیز به میانگین کشور ۴۷ درصد برسد ما هم هیچگونه مخالفتی با انتقال آب سد‌ها به جا‌های دیگر نداریم.


وی افزود: سعی و تلاش ما این است که از آب سد قوچم برای کشاورزی تخصیص بگیریم و آب سد ژاوه که به سورال منتقل می‌شود برای شرب مطلوب نیست و تمام آب سد سورال به کشاورزی دو شهرستان اختصاص داده می‌شود.


وی افزود: با پیگیری و تلاش حدود ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی دهگلان از دو سد قوچم وسورال تامین می‌شود که در سنوات قبل تنها ۲ هزار هکتار برای سطح زیر کشت آبی از این سد اختصاص داده شده بود.


نماینده قروه ودهگلان در مجلس افزود: سد سنگ سیاه که ظرفیت ۳۳ میلیون متر مکعب آب را دارد که در حال حاضر تنها ۱۰ میلیون متر مکعب آب دارد و باید درسالیان آتی ۲۳ میلیون متر مکعب آب به این سد انتقال یابد و اگر این اتفاق بیفتد تمام سفره‌هایی زیر زمینی شهرستان تقویت می‌شود.



مرادی در ادامه با اشاره به تعطیلی کارخانه ذوب آهن کردستان و بیکاری ۴۰۰ نفر کارگر دراین دوشهرستان اظهار داشت: سعی و تلاش ما این است که کارخانه زنجیره فولاد در مابین شهرستان‌های قروه و دهگلان احداث شود و حدود ۳۳۰ هزار هکتار زمین از منابع طبیعی برای جانمایی آن تملک شده است.


وی در ادامه گفت: در کمیسیون کشاورزی قانونی وضع شده که اگر دولت بهای محصولات خریداری شده کشاورز را به موقع پرداخت نکند کشاورزان میتوانند شکایت کنند و جریمه دیرکرد و خسارت خود را از دولت دریافت کنند.


نماینده شهرستان‌های قروه ودهگلان در مورد مشکل جاده روستای باشماق گفت: مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان به جاده این روستا اختصاص داده شده که پیگیری و مشکل خواهد شد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات