در دنیا، در مواقعی که یک یا چند بانک دچار مشکل می‌‌‌‌شوند، بانک مرکزی از طریق روش‌های در اختیار خود از جمله ادغام و محدود کردن فعالیت‌های بانک برای یک دوره مشخص، تلاش می‌‌‌‌کند وظایف نظارتی خود را انجام دهد.
کد خبر: ۸۹۰۸۵۰۸
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی اتاق تهران ، تجربه ادغام بانک‌ها در دنیا نیز وجود دارد. معمولا در دنیا، در مواقعی که یک یا چند بانک دچار مشکل می‌‌‌‌شوند، بانک مرکزی از طریق روش‌های در اختیار خود از جمله ادغام، دولتی کردن و محدود کردن فعالیت‌های بانک برای یک دوره مشخص، تلاش می‌‌‌‌کند وظایف نظارتی خود را انجام دهد. به همین خاطر یکی از راه‌حل‌هایی که بعضا برای حل مشکلات بانک‌ها دیده می‌‌‌‌شود، مسئله ادغام آنها است. این روزها در ایران هم زمزمه‌هایی وجود دارد که بانک مرکزی فکر می‌‌‌‌کند برای حل مشکل بانک‌ها این روش هم قابل استفاده است.

مسئله ما هم نظارت بانکی است هم مسئله رقابت، هم مسئله اقتصاد مقیاس است و هم مسئله ریسک. می‌‌‌‌خواهم بگویم با این 4 خصوصیت متفاوت است که می‌شود یک ادغام را بررسی و ارزیابی کرد. امیدوارم در طرحی که بانک مرکزی دارد، هر 4 موضوع دیده شده باشد و برای ساده‌تر کردن مسئله نظارت یا حل بخشی از مشکل ریسک بانک‌ها دست به ادغام زده شود و از سوی دیگر مطمئن شویم که رقابت‌ها و افزایش تمرکز در بازار پول باعث به وجود آمدن قدرت انحصاری برای گروهی از بانک‌ها نمی‌شود.

در ایران چون بازار سرمایه در اقتصاد خیلی قوی نیست، معمولا بار تامین مالی بنگاه‌ها بر دوش بانک است. در بسیاری از کشورها بازار و اقتصادشان، بازار سرمایه‌محور است. برخی کشورها مانند ایران نیز بانک‌محور هستند. نمی‌توان گفت لزوما بانک‌محور بودن یکی از شاخص‌های خوب یا بد نظام تامین مالی بنگاه‌هاست. ممکن است در مواردی این رویکرد (بانک‌محور بودن) خوب عمل کند و جای دیگر روش دیگری بهتر به کار بیاید. نکته اساسی این است که چه از نظام بانک‌داری و چه از بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌ها استفاده شود، باید به اندازه کافی ملاحظات منطقی لازم در نظر گرفته شود.

 

ارسال نظرات