خبرهای داغ:
پانصد و هفدهمین سالروز شهادت ۲۷ هزار شهید جنگ تاریخی چالدران امروز برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۰۸۳۵۱
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، در این مراسم آحاد مردم،مسئولان ادارات و خانواده های معظم شهدا با حضور در محل مقبره سید صدر الدین (وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی) ومزار ۲۷ هزار شهید جنگ چالدران و عطر افشانی و غباروبی و اهدا شاخه گل بر سر مزار آنها رشادت هاوجانفشانیهای این شهیدان را گرامی داشتند.

امام جمعه چالدران  در این آئین با گرامیداشت یاد و خاطره ۲۷ هزار شهید جنگ چالدران از محل شهادت آنان به عنوان نماد شجاعت و رشادت ایرانیان نام برد و گفت: ایرانیان در ۵۱۷ سال پیش در این محل با کمترین امکانات و نیرو در مقابل دشمنان متجاوز آن زمان ایستادگی کردند و با نثار خون پاک خویش نگذاشتند یک وجب از خاک پاک میهن اسلامی به دست متجاوزان بیفتد.

حجت الاسلام آقایی خاطر نشان کرد :در این جنگ دو سپاه از شرایط نابرابری برخوردار بودند. اگر چه سربازان ایرانی توانستند توپ‌های سپاه عثمانی را از کار بیندازند ولی این شرایط نابرابر باعث شکست سپاه ایران شد. سربازان ایرانی با ایمان و فداکاری تا پای جان ایستادگی و مقاومت کردند و همه کشته شدند و هیچ کسی تسلیم نشد و هیچ اسیری ندادند . جنگ چالدران را جنگ میهنی ایرانیان می‌خوانند چرا که سربازان ایرانی افتخار آفریدند و در راه سرزمین خود از جان گذشتند . لذا بمناسبت ۳۱ مرداد سالروز جنگ چالدران هدف بر آن است واکاوی مجددی در این رویداد تاریخی از منظری دیگر با روش توصیفی و تحلیلی داشته باشیم.

فرماندار چالدران نیز در این مراسم گفت : سالروز جنگ چالدران را بهترین فرصت برای انتقال ارزش‌های دینی و حماسه آفرینی‌های آن زمان برای نسل‌های جوان عنوان و خاطرنشان کرد: یادآوری این روزها در این محل باید طوری باشد که جوانان و نوجوانان این سرزمین مقدس بتوانند با عزیمت به این محل که محل دفن ۲۷ هزار شهید است با ارزش‌های والای دفاع مقدس آن زمان آشنا شوند.

کریم حسین زاده تصریح کرد: شهدای آن زمان که متشکل از برادران شیعه و سنی بودند نگذاشتند یک وجب از خاک مقدس ایران اسلامی به دست بیگانگان بیفتد و کوشیدند تا آخرین قطره خون خودشان از این مرز و بوم حفاظت کنند.

وی با بیان اینکه مقبره سید صدر الدین چند سال پیش به همت اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ساماندهی شده است افزود: به دلیل اهمیت تاریخی و مذهبی ، برای ساماندهی هر چه بهتر این مکان تاریخی تفاهمنامه ای بین میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه استان منعقد شود تا بهتر با این بنای تاریخی رسیدگی شود .

جنگ چالدران ۵۱۵ سال پیش در دوم رجب سال ۹۲۰ هجری قمری در دشتی به همین نام بین سپاه ۴۰ هزار نفری ایرانی به فرماندهی شاه اسماعیل صفوی با سپاه ۱۰۰هزار نفری عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم اول که به خاک ایران تجاوز کرده بودند در گرفت که در این نبرد نابرابر ۲۷هزارسرباز ایرانی شهید شدند.

ارسال نظرات