پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 80
در حال حاضر در خصوص قیمت تمام شده ی ماهی قزل آلا نمی توان رقم ثابت و مشخصی را اعلام کرد چون این ماهی در مکان های مختلفی پرورش می یابد.
کد خبر: ۸۹۰۸۲۶۳
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۲

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. با ورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه تولیدکنند گان داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان  ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین  ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد.

 محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: غالب افراد جامعه ما از لحاظ تحصیلات متوسط هستند از طرفی نیز شیلات در خصوص مزایای مصرف آبزیان فرهنگ سازی لازم را انجام نداده است. بر همین اساس در شهرستان محل تولید ما نیز تا قبل از خبر شروع بیماری، مصرف ماهی بسیار خوب بود؛ یکی دیگر از معضلات فروش ماهی های قزل آلا عدم حمایت مالی برای فرآوری این محصولات است بر همین اساس مصرف کننده وقتی ماهی بسته بندی شده تیلاپیا را می بینند خرید آن را بر مصرف ماهی قزل‌آلا ترجیح می دهد.

* ایجاد بازار فروش ماهی قزل آلا با شرکت های فرآوری 

 وی افزود: اگر ما تولید ماهی قزل‌آلا را در عین فرآوری به سه بخش تولید در آب های زیرزمینی دریاچه ها و نیز دریا تقسیم کنیم می توان بازار فروش مناسبی را در بین مردم فراهم کرد. بر همین اساس اگر شرکت‌های شیلاتی فرآوری ماهی های تولید شده در ۳ منطقه جغرافیایی را بررسی کنند می توان  این محصولات را در تولید داخل به صورت فرآوری فیله و یا صادرات مصرف کرد.

سالاروند تصریح کرد: اگر تولید ماهی قزل آلا به صورت فرآوری شده انجام شود به طور یقین ماهی قزل آلا در صدر مصرف ماهی مردم ایران و جهان قرار می‌گیرد.از طرفی نیز کارخانجات تولید خوراک ماهی کیفیت مناسب را ندارند بر همین اساس اگر مواد اولین کارخانه جات مناسب نباشد خوراک با کیفیت تولید نخواهد شد و ماهی ای که از آن خوراک تغذیه خواهد کرد لاشه ی  خوبی ندارد و برای صادرات و یا فیله ماهی مناسب نیست.

 *مشکلات تولید قیمت تمام شده ماهی را بالا می برد

وی افزود: در حال حاضر در خصوص قیمت تمام شده ماهی قزل آلا نمی توان رقم ثابت و مشخصی را اعلام کرد چون این ماهی در مکان های مختلفی پرورش می یابد.با توجه به انکه من تجربه فعالیت و پرورش ماهی در چشمه، چاه و رودخانه دارم بیشتر قیمت تمام شده متعلق به ماهی قزل آلایی است که در رودخانه رشد می کند.در رودخانه نوسان و دمای آب بالا است چون در زمستان به علت دمای پایین ماهی تحرک ندارد و در تابستان ها نیز به علت آنکه آب رودخانه به دمای 18 تا 20 درجه می رسد نمی تواند غذای مناسب بگیرد.به همین دلیل طول دوره پرورش بالا می رود و مشکلات تلفات و ویروس و بیماری نیز از دیگر مشکلات آن است لذا بر همین اساس بالای 11 هزار تومان قیمت تمام شده ی قزل آلای رودخانه ای است.اما قزل آلایی که در چاه و چشمه رشد می کند درصد تلفات کمتری دارد  لذا قیمت تمام شده به مراتب کاهش خواهد یافت و بین 10 تا 11 هزار تومان تمام می شود.

ارسال نظرات