پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 77
چنانچه یک نژاد ماهی گرمابی با شرایط آبهای روان و جاری خصوصا فصلی و رودخانه ای در جنوب کشور با تراکم زیاد و حداقل زیر ساخت و هزینه کرد و حداکثر بهره وری و با هزینه تمام شده زیر قیمت ۴۰۰۰تومان بتواند تولید شود.
کد خبر: ۸۹۰۸۲۴۷
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. با ورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه تولیدکنند گان داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند. همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان  ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین  ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد:

محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: حدودا از سال ۷۷ که مجتمع پرورش ماهی در روستای عمارت احداث گردیده است به همراه دیگر عزیزان ساکن این منطقه مشغول فعالیت پرورش ماهی(پرواربندی) سردابی قزل الا هستیم.

 * می توان ماهی زیر 4 هزار تومان برای خوراک ماهی قزل آلا تولید کرد

وی با اشاره به شرایط پرورش ماهی های سردابی گفت: بنده معتقدم یک نژاد ماهی گرمابی فارغ از نام وبرندی خاص با شرایط ابهای روان وجاری خصوصا فصلی و رودخانه ای در جنوب کشور با تراکم زیاد وحداقل زیر ساخت وهزینه کرد وحداکثر بهره وری وبا هزینه تمام شده زیر قیمت ۴۰۰۰تومان می تواند تولید شود،بشرط انکه کارشناسان تغذیه خوراک ماهی لاشه ماهی مورد نظر را در جهت غنی سازی ان به پودر ماهی من باب ترکیب در جیره وفرمول خوراک قزل الا تائید کنند. این راهکار خوبی خواهد بود تا جیره خوراک قزل الا ودیگر گونه ماهیان پرورشی غنی از پروتین را تامین کند در این راستا تاکید میکنم نظر کارشناسان مربوطه میتواند بصورت پایلوت مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در خصوص بازاریابی قزل الا دو دیدگاه .بازار داخلی و .بازارخارجی(صادرات) وجود دارد ؛ در بازار داخلی نقش رسانه ها از جمله صدا وسیما ،جراید ،خبرگزاری ها ودر کل اصحاب رسانه...در راستای حمایت ومصرف قزل الا ومحاسن و همچنین فواید غذایی ان به نفع تولیدکنندگان کشور واشتغال، حمایتی فعالانه را می طلبد که در این باره متاسفانه کوتاهی دیده ایم.اما در خصوص صادرات سیاستگذاری خلاقانه را بایستی ترسیم کنیم،در کشور به چهار گونه;پرورش در رودخانه.پرورش در چشمه.پرورش در اب استخراجی زیر زمینی(چاه). پرورش در قفس دریایی وپشت سدها انجام می شود.بنابراین حول این چهارگونه پرورش بایستی ;فراوری، زنده فروشی.صید فروشی،صادرات محور به روش سالمون وسفیددر اوزان مختلف بر حسب سفارش مشتری،بسته بندی و وحرکت به سوی صنایع تبدیلی وغیره به پیش رفت.گفتنی است کیفیت لاشه ماهی بسیار حائز اهمیت است.

* نقش شیلات و دامپزشکی در  اموزش نیروی انسانی

سالاروند عنوان کرد: در خصوص اموزش نیروی انسانی در خصوص پرورش ماهی نقش شیلات و دامپزشکی بسیار حیاتی است؛ واقعا در این خصوص کوتاهی شده است.وکلاس های ساعتی وبعضا فصلی نتوانسته اگاهی واموزش را به صورت تخصصی ترویج دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده این است که این دو سازمان مربوطه بایستی بصورت تئوری-عملی نحوه پرورش و اهم فاکتورهای پرورشی  جهت کارکنان پرورش ماهی در خود منطقه در کارگاهها را اموزش دهندتا شاهد خسارات مالی کمتری بدلیل ضعف اموزش کارکنان باشیم...ضمنا سازمان بایستی سایتی طراحی نماید تا کلیه کارکنان این بخش با بیوگرافی کامل جهت اشتغال زایی در دسترس باشند تا کارفرمایان از این جوانان عزیز جهت اشتغال زایی بتواند استفاده نمایند.

ارسال نظرات