نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی:

نظام اداری امروز تشنه روحیه و تفکر بسیجی است/نظام اداری کشور نیازمند درمان/لزوم فعالیت دولت‌ها در اتاق شیشه‌ای

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نظام اداری ما تشنه روحیه و تفکر بسیجی و روحیه جهادی برای پیگیری اقدامات و برنامه‌ها است.
کد خبر: ۸۹۰۸۰۹۶
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در همایش روز بسیج کارمندان که به همت ناحیه مقاومت بسیج اراک در سالن اجتماعات خطوط لوله و مخابرات استان مرکزی برگزار شد با تاکید بر علت ماندگاری و اسوه شدن شهیدان رجائی و باهنر به رغم دوره کوتاه مسئولیت، عدالت محوری و ساده‌زیستی آنان بود، گفت: مردمی بودن، عدالت‌محوری و ساده‌زیستی از جمله دلایلی بود که این شهیدان را در قلب مردم جای داد.

وی افزود: ساده‌زیستی در ابعاد مختلف زندگی آنان مشهود بود و هرگز هزینه‌های مازاد را به بیت‌المال تحمیل نمی‌کردند و به بیت‌المال نیز دست اندازی نکردند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی فلسفه حکومت دینی را برقرارری عدالت و قسط دانست و گفت: حکومتی که با این معیار و مولفه‌ها همراه نباشد بی‌شک نمی‌توان نام آن را حکومت دینی و اسلامی گذاشت.

کریمی با اشاره به اینکه دوره زمامداری حضرت علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) الگوی دولتمردان ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: حضرت علی(ع) در دوران حکومت‌داری خود اجازه دست اندازی به بیت‌المال را به احدی نداد و از رانت و ویژه خواری جلوگیری کرد و برای همین بود که حکومت امیرالمومنین علی(ع) در تاریخ ماندگار شد.

وی با ابراز تاسف از شرایط موجود گفت: متاسفانه امروز در نظام اداری کشور شفافیت وجود ندارد و با دولتی عریض و طویل، پر هزینه و با اسراف و بازدهی کم مواجه هستیم. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به این اسوه‌ها نیازمندیم و در جای جای کشورمان شاهد انحراف از عدالت‌محوری و ساده‌زیستی نظام اداری هستیم. برای ممانعت از ایجاد این انحراف بخش ششم برنامه ششم توسعه را به مبارزه با فساد و شفاف سازی اختصاص دادیم.

کریمی یادآور شد: 90 درصد بودجه‌های دولت صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود و سهم پروژه‌های عمرانی و سازندگی از این بودجه‌ها بسیار ناچیز است. نظام اداری ما سالم نیست و نیازمند درمان است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ماده 28 قانون برنامه در راستای اصلاح نظام اداری و صرفه‌جویی در هزینه‌های کشور و با تاکید بر تغییر اساسی در رویکرد دولت تکالیفی معین شده است یکی از این تکالیف کاهش حجم و اندازه دستگاه‌های اجرایی به استثنای مدارس دولتی است که بایستی 15 درصد نسبت به وضع موجود تا پایان برنامه ششم کاهش داشته باشند.

وی به لایحه مدیریت متمرکز شهری اشاره کرد و گفت: متاسفانه این لایحه 15 سال است که پشت درهای بسته هیئت دولت خاک خورده است. براساس این لایحه قرار بود 20 وظیفه دولت به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سپرده شود.

کریمی تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی به منظور تقویت شهرداری‌ها و باتوجه به اینکه این لایحه پشت درهای هیئت دولت مانده بود طرحی را در مجلس مورد رسیدگی قرار داده‌ایم.. که به منظور شفاف‌سازی در نظام اداری دولت‌ها باید در اتاق شیشه‌ای فعالیت کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی به حقوق‌های نجومی اشاره کرد و گفت: شفافیت در نظام اداری جامعه و مطالبه از سوی مردم حق مردم است و مسئولان در قوای سه گانه که خدمتگزار و نوکر مردم هستند و از محل مالیات مردم ارتزاق می کنند و این حق مردم است که بدانند پرداختی‌شان چگونه و کجا صرف می‌شود.

وی شفافیت را در جلوگیری از بروز فساد اداری موثر دانست و گفت: مقررات باید به گونه‌ای باشد که افراد صاحب امضای طلایی نباشند و امیدواریم دولت با اجرایی کردن این احکام تحولی را در نظام اداری کشور ایجاد کند. باید به سمتی برویم که دولتی پرتحرک و در عین حال برخوردار از سلامت اداری داشته باشیم. متاسفانه وجود تعداد معدودی افراد فاسد یا خلاهای قانونی بدنه دولت را به فساد آلوده می‌کند و این برای نظام مشکل ساز است.

کریمی با اشاره به مشکلات سوءمدیریتی در استان گفت: در استان مرکزی با مشکلات جدی در حوزه مدیریت کلان مواجه هستیم و آنچه حق مردم این استان بوده ادا نشده است. تعداد بالای جابجایی‌هایی که در سطح مدیریتی داشتیم باعث عدم ثبات مدیریت شده است که این خود برنامه‌ریزی و پیگیری امور را دچار اخلال کرده است و سوء مدیریت‌هایی را شاهدیم که جا دارد دولت دوازدهم با رویکرد جدید شرایط بهتری را در حوزه مدیریتی استان با برخورداری از مدیرانی توانمند، شایسته و کارآمد در بخش‌های مختلف شاهد باشیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی به نقش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در اداره امور جاری مردم اشاره کرد و گفت: امیدواریم در استان شاهد رویکرد جدیدی با روحیه تلاش بیشتر و برنامه محوری باشیم که در مجموع سطح کارآمدی و گره گشایی از مشکلات مردم را در استان افزایش دهد.

وی افزود: انتظار از همه کارکنان دولت در شرایط موجود برای ارتقا سطح خدمات دستگاه‌های دولتی و اجرایی بسیار بالا است ولی وظیفه و انتظار از کارکنان بسیجی دستگاه‌ها به مراتب بالاتر از این است. امروز نظام اداری ما تشنه روحیه و تفکر بسیجی و روحیه جهادی برای پیگیری اقدامات و برنامه‌ها است.

کریمی شهیدان رجایی و باهنر را نماد خدمت در جامعه دانست که یادشان ماندگار شده است و گفت: تقویت بسیج در ادارات می‌تواند کمک کننده به حاکمیت روحیه نظام اداری اسلامی و انقلابی باشد تا مشکلات جامعه مرتفع گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات