رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشکل نبود قدرت بانک مرکزی بر سیستم بانک‌هاست و در نرخ سود تسهیلات بانک‌ها نرخ مصوب بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند.
کد خبر: ۸۹۰۷۵۸۵
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامحسین شافعی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی بانک، بورس، بیمه و سرمایه‌گذاری اظهار کرد: سیستم بانکی در هر کشور می‌تواند یکی از مؤلفه‌های تعیین و مهم توسعه اقتصادی هر کشور باشد و توسعه یافتن سیستم بانکی و بازار سرمایه در واقع نوک پیکان توسعه اقتصادی است.

وی بیان کرد: در کشور سهم بازار و سرمایه سهم ناچیزی است و این به عنوان یک نقطه کور به حساب می‌آید، 5 تا 6 درصد سهم بازار سرمایه برآورد می‌شود و بیشتر موضوع تأمین مالی است که باید به گردن و شانه سیستم بانکی قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه بانک باید مورد توجه چه برای ارزیابی مثبت و چه منفی قرار گیرد، افزود: کاری که بانک‌ها باید انجام دهند در واقع همان نقطه هدفی است که در سیاست اقتصادی مقاومتی آمده است و در واقع پول‌های خرد را تجمع کرده و برای توسعه اقتصادی به کار ببریم.

شافعی گفت: سرمایه‌گذاری باید جذابیت لازم را از خود نشان دهد تا اتفاق افتد، بنگاه‌های تولیدی و بانک‌ها دو شریک هستند که باید به عنوان دو بازو با هم حرکت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم بانکی کشور دچار مشکل است، بیان کرد: آنچه در مورد بازار سرمایه گفته شده است در برنامه ششم توسعه باید توجه جدی شود، نمایندگان مجلس نوید بر این دارند و راه‌کارهایی جدیدی برای توسعه اقتصادی داده شده است و امیدواریم سهم بازار سرمایه بیشتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه تنها یکی دو بانک نرخ مصوب بانک مرکزی را رعایت می‌کنند، اظهار کرد: آنچه مهم است و کمتر شاهد بوده‌ایم عدم قدرت موجود بانک مرکزی است و سیستم‌های بانکی اطاعت نکرده‌اند و نمی‌کنند و در نرخ سود تسهیلات بانک‌ها نرخ مصوب بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند.

شافعی افزود: اگر بخش اقتصادی کشور سقوط کند قطعاً بانک‌ها هم سقوط می‌کنند و در این شرایط سخت با هم باید سیستم بانکی را نجات بدهیم، ظرفیت اقتصادی در ایران نیازمند این مقدار بانک و موسسه اعتباری نیست.

وی  بیان داشت: آنچه اقتصاددانان بزرگ دنیا برآورد می‌کنند این است که در سال 2025 اقتصاد دنیا در مرزهای چین و هند پیدا می‌شود و 67 کشور دنیا به دنبال احیای راه آبی ابریشم هستند و موقعیت خراسان رضوی در این تحول اقتصادی جایگاه ویژه و مناسبی است.

رئیس اتاق بازرگانی ضمن اشاره به اینکه باید حرکت نو در دولت جدید درست شود، ادامه داد: خراسان رضوی با این ظرفیت‌های بی‌نظیر و بحث گردشگری که دارد در هیچ جای دنیا حتی عربستان این رقم گردشگر و زائر را ندارد، موقعیت جغرافیایی، معدنی، علمی و کشاورزی موقعیت‌های بی‌نظیری برای خراسان رضوی است.

ارسال نظرات