به گزارش خبرگزاری بسیج، از مدتها قبل، چین در اقدامی بی‌سابقه یک‌ به‌ یک در حال مسدود کردن حساب‌های ایرانی‌ها بوده که گفته می‌شد، دلیل این بانک‌ها برای بستن حساب‌های ایرانیان در چین تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده توسط آمریکا علیه کشورمان است.

دولت چین، حساب ایرانیان فعال در حوزه اقتصاد را در بانک‌های ABC و ICBC و MERCHENT  مسدود کرده است. هر یوان چین امروز، چهار شنبه یکم شهریور ماه سالجاری، در بازارهای آزاد 5745 ریال خرید و فروش شده است.

ایران در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار واردات داشته که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ حدود 5.16 درصد رشد نشان داشته است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل چین با ۱۰ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۶ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار، جمهوری کره با ۳میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار و آلمان با ۲ میلیارد و۵۳۷ میلیون دلار بود. در سال ۱۳۹۵ واردات ایران از چین ۲.۶ درصد افزایش، امارات متحده عربی ۱۷.۵ کاهش، جمهوری کره ۶ درصد کاهش، ترکیه ۸.۳ درصد کاهش و از آلمان ۲۹.۲ درصد رشد داشته است.

در سال ۱۳۹۵صادرات غیر نفتی ایران به چین ۹ درصد امارات متحده عربی ۳ درصد عراق ۲درصد ترکیه ۳.۵درصد وجمهوری کره ۲۳۰ درصد افزایش داشته است.

 

منبع: نود اقتصادی