دکتر گل عنبری در همایش روز جهانی مسجد در شاهرود گفت: دفاع از مسجد الاقصی دفاع از مرزهای امنیتی و اعتقادی ماست و در دفاع از مسجد الاقصی باید آتش به اختیار عمل کنیم چرا که این موضوع اهمیت دارد و همه باید توجه نماییم.
کد خبر: ۸۹۰۶۷۴۶
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر صابر گل عنبری در همایش روز جهانی مسجد در مسجد شیخ علی اکبر شاهرود در سخنانی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) اظهار کرد: هر کس تابع هوای نفس باشد دشمن خود را به آرزویش رسانده است.

وی با اشاره به قدس شریف و مسجد الاقصی افزود: بر خلاف تصور مردم نه آن گنبد سربی و یا گنبد سبز مسجد الاقصی نیست یبلکه اینها جزو مسجد الاقصی است و مساحت مسجد 144 هزار متر مربع است که در خود ده مسجد را جای داده و 200 اثر تاریخی در این مسجد وجود دارد.

گل عنبری با اشاره به اینکه این مسجد پرحادثه ترین مسجد در تاریخ اسلام است خاطر نشان کرد: این مسجد شاهد حوادث ناگوار فراوانی بوده و خون ها در این مسجد ریخته شده است که نمونه آن به سال 1099 میلادی برمی گردد که این مسجد توسط صلیبیان اشغال شد.

وی تصریح کرد: در این زمان این مسجد سه ماه در محاصر بود و چون مکان مقدسی بود همه مسلمانان در آن بودند و صلیبیان با فتح آن 70 هزار مسلمانان را در آن زمان گردن زدند که به نوشته مورخان دریای خون در این مسجد به راه افتاد و این فجیح ترین جنایت است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه 88 سال بعد یعنی سال 1187 این مسجد دوباره به آغوش مسلمانان بازگشت افزود: این موضوع بود تا سال 1348 مکه بخش غربی قدس شرقی اشغال شد توسط رژیم غاصب صهیونیستی و در جنگ شش روزه در سال 1967 بخش غربی و مسجد الاقصی نیز اشغال شد.

وی ادامه داد: در 21 آگوست 1969 میلادی برابر با 31 مرداد سال 1348 شمسی یک یهودی استرالیایی مسجد الاقصی را آتش زد و جهان اسلام تحرکی از خود نشان داد اما متناسب این موضوع نبود.

گل عنبری اضافه کرد: یکسال بعد از این موضوع سازمان کنفرانس اسلامی شکل گرفت که علت وجودی آن دفاع از مسجدالاقصی بود اما اثر موثری در این زمینه از خود نشان نداده است و این سازمان تاکنون به اهداف اصلی خود نائل نشده است.

وی با اشاره به جایگاه مسجد الاقصی در دین مبین اسلام گفت: در قرآن آیاتی داریم که به مسجدالاقصی اشاره دارد مانند آیه اول سوره اسرا و 23 تا 25 آیه در قرآن تلویحاً به مسجدالاقصی و قدس اشاره دارد و از آن به سرزمین مبارک و با برکت نام برده است.

نویسنده رسانه های عربی همچون الجزیزه و الیوم اظهار کرد: در روایت این مسجد جزو چهار مسجد مورد توجه شیعه و سه مسجد مورد اهمیت اهل سنت بیان شده است و دومین مسجد در دنیا است که بنا نهاده شده است که این به نقل از پیامبر است که 40 سال بعد از مسجدالحرام مسجد الاقصی بنا نهاده شده است و نماز در آن هزار بار ثواب بیشتر از مساجد عادی را دارد.

وی با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی تاکنون 67 تونل در زیر مسجد الاقصی زده است افزود: آنها تلاش بر نابودی این مسجد دارند تا طرح خود را اجرا و به اهداف خود برسند و با وجود این مسجد پروژه آنها ناتمام است.

گل عنبری با تاکید بر یهودی سازی قدس بیان کرد: این یهودی سازی در تمام ابعاد در قدس اجرا می شود چه نامگذاری کوچه ها و محل ها و حتی خاک های این منطقه به نام یهودی و تخریب خانه ها و چه ساخت معبد و قرار دادن پایتخت ابدی این رژیم نامشروع در قدس که در جهان اعلام کردند.

وی با بیان اینکه مسجد الاقصی را به نمادهای موهون یهودی محاصره کرده اند ادامه داد: از جمعیت 900هزار نفری قدس، 200 هزار نفر فلسطینی هستند که در اطراف مسجدالاقصی هستند و روزانه هزاران شهرک نشین صهیونیستی در این مسجد تردد می کنند و به مسلمین توهین و به رقص و پایکوبی مشغول هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل و قدس گفت: جهان اسلام را با به وجود آوردن داعش و درگیری بین مسلمانان به خواب بردند تا فرصت مناسب برای تقسیم مسجد الاقصی را پیدا کنند و مقدمه نابودی آن را فراهم آوردند.

وی افزود: این تقسیم بندی بین مسلمانان و یهودیان در استفاده زمانی و مکانی از مسجد الاقصی بوده است که در یکم اکتبر 2015 با انتفاضه دوم مسجد الاقصی خنثی شد و می توان گفت مسجدالاقصی پتانسیل و سرچشمه و آغازگر دو انتفاضه در سال 2000 و 2015 در قدس بوده است.

گل عنبری با بیان اینکه از انتفاضه دوم تاکنون حدود 400 فلسطینی شهید شده اند تا این تقسیم بندی محقق نشود بیان کرد: در 14 جولای 2017 سه جوان فلسطینی در نزدیک مسجدالاقصی عملیات کرده و 3 نظامی اسرائیلی به هلاکت رسیدند و اشغالگران از این فرصت استفاده کرده و برای اولین بار مسجد الاقصی را دو روز بستند.

وی اظهار کرد: تنها مسجدی که نمازگزاران با قصد شهادت به آن وارد می شوند مسجد الاقصی است چرا که نیروهای امنیتی و شهرک نشینان و نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی هر لحظه احتمال حمله و شهادت مسلمانان وجود دارد.

این نویسنده رسانه های معتبر عربی در ادامه عنوان کرد: بعد از بسته شدن مسجد الاقصی و بازگشایی آن مزدوران رژیم صهیونیستی گیت های بازرسی ایجاد کردند که با مقاومت جانانه فلسطینیان و حمایت های جهان اسلام از آنان، رژیم صهیونیستی ترسید قیام بزرگی بر علیه او ایجاد شود و منافع خود را در خطر دید و تسلیم شد و گیت های امنیتی را برداشت و دروازه ها را گشود.

وی با بیان اینکه در این برهه خیلی از پادشاهان کشورهای عربی همچون اردن خواستند از این جریان به نفع خود استفاده کنند که ما صحبت کردیم تا این اتفاق افتاد ادامه داد: وحدت و پافشاری فلسطینیان سبب پیروز شدن آنها در این اتفاق بود و کشورهای عربی و پادشاهان آن کاری نکردند.

گل عنبری با بیان اینکه مسجد الاقصی هویت ماستکه در اسارت قرار دارد تاکید کرد: اسارت مسجد الاقصی یعنی استرت بخشی از هویت دینی و مذهبی و اعتقادی و تاریخی ما که باید از این هویت تاریخ تمدن اسلام و اعتقادی خود دفاع کنیم و از اسارت خارج نماییم.

وی با اشاره به قطعنامه های سازمان ملل مبنی تعلق مسجدالاقصی به مسلمانان و رسمیت شناخته شدن توسط جهان گفت: باید تلاش کنیم تا این مسجد را حفظ و از اسارت خارج کنیم چرا که رژیم غاصب صهیونیستی تلاش دارد مسجد الاقصی را نابود و معبد سوم سلیمان را احداث کند.

این کارشنای مسائل بین الملل و قدس تصریح کرد: دفاع از مسجد الاقصی دفاع از مرزهای امنیتی و اعتقادی ماست و در دفاع از مسجد الاقصی باید آتش به اختیار عمل کنیم چرا که این موضوع اهمیت دارد و همه باید توجه نماییم.

وی با بیان اینکه یهودیان 14 میلیون نفر بیشتر نیستند افزود: اما این جمعیت سالانه میلیاردها دلار به قدس اشغالی کمک می کنند و ده سازمان یهودی هر سال 300 میلیون دلار به شهرداری قدس کمک می کنند اما سازمان کنفرانس اسلامی سالانه ده میلیون دلار باید کمک کند که این کمک ها نیز نمی رسد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها