خبرهای داغ:
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمنان برای رخنه فرهنگی در قم برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارند: خنثی‌کردن فضای مساجد، انقلاب‌زدایی از حوزه‌های علمیه، سکولار کردن حوزه‌های علمیه، بی‎اعتنا ساختن مردم نسبت به مساجد و تربیت جریان روشنفکری در حوزه‌های علمیه بخشی از برنامه دشمنان است.
کد خبر: ۸۹۰۶۴۹۳
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم، آیت‌الله عباس کعبی در همایش «مسجد، قرارگاه مدیریت جامعه اسلامی» که به مناسبت روز جهانی مسجد و به همت سازمان بسیج مساجد و اماکن مقدس سپاه استان قم و با حضور ائمه جمعه و جماعات، رؤسای هیئت امنای مساجد، فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج و مسؤولان استان قم دوشنبه شب در تالار همایش بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد اظهار کرد: راه حفظ نظام اسلامی، پویایی نظام و حفظ و جهانی شدن اسلام و تشیع، بازگشت به مساجد و احیای آن‌ها است به ویژه در قم که پایگاه علم، اجتهاد و حوزه‌های علمیه است.

وی امضای سند راهبردی قرارگاه‌های فرهنگی مساجد توسط ائمه جمعه قم و زمینه‌سازی برای کشوری شدن این طرح را اقدام شایسته و مهمی دانست و گفت: انتظار است که این سند مایه تقویت ایمان در جامعه، بازگشت مردم به سوی مساجد، معرفت دینی، اخلاق و بصیرت و تعمیق معارف اهل‌بیت (ع) در جامعه اسلامی شود.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اهمیت مساجد در جامعه اسلامی به ویژه در دوران پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) افزود: انقلاب اسلامی ایران نیز در سایه مساجد و شبکه بزرگ روحانیون شکل‌گرفت و اتفاقاً به دلیل تأثیر قابل توجه مساجد بر تداوم حیات جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی ایران سبب شده است که اکنون مساجد مورد آماج حملات گسترده دشمنان اسلام قرار گیرد و به دلیل این حملات دچار آسیب‌هایی از جمله بی‌برنامگی، اختلاف در بخش‌های مختلف مجموعه مسجد، بی‌توجهی مردم به مساجد و ... شده است.
 
آیت‌الله کعبی اضافه کرد: مشکلات جامعه اسلامی از آن زمان که بین مردم و مساجد فاصله افتاد آغاز شد و رشد یافت و بستر برای تأثیر تهاجم فرهنگی بر مردم فراهم شد.
 
وی راه حل مشکلات جامعه اسلامی، تقویت نظام اسلامی و تشیع و همچنین افزایش سطح بصیرتی مردم جامعه را بازگشت به مساجد دانست و عنوان کرد: البته بازگشت به مساجد در صورتی تأثیرگذار خواهد بود که با برنامه، تشکیلات، به صورت قرارگاهی و با محوریت امام جماعت صورت گیرد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضور مردم در مساجد و مشارکت در نماز جماعت در آن‌ها از تأکیدات جدی دین اسلام است، روایات متعددی در کتب معتبر اسلامی از حضرت محمد (ص) رسیده است که در آن‌ها افرادی که در نماز جماعت شرکت نمی‌کنند مورد نکوهش قرار گرفته‌اند.
 
آیت‌الله کعبی افزود: در روایتی آمده است که شخصی نابینا خدمت پیامبر (ص) رسید و گفت: «یا پیامبر (ص)، من نابینا هستم و حضور مکرر در مسجد و شرکت در نماز جماعت برایم دشوار است»، پیامبر (ص) در جواب فرمود:: «طنابی که مسیر مسجد را برایت مشخص کند ببند و از کسی بخواه تا به تو کمک کند، حتما باید به مسجد بیایی!» بر اساس نظر فق‌ها که از مجموعه روایات معتبر رسیده از پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) به دست آمده است عدم حضور در مسجد و شرکت نکردن در نماز جماعت اگر از روی بی‌اعتنایی باشد جایز نیست و ترک مسجد و نماز جماعت کراهت شدید دارد.
 
وی پویایی مساجد را برای تداوم حیات جامعه اسلامی ضروری برشمرد و گفت: در برخی مساجد نسبت به فعالیت نوجوانان و جوانان حساسیت وجود دارد که این مشکل و آسیب است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: داشتن نگاه قرارگاهی به مساجد بسیار خوب و شایسته است، مساجد به این صورت باید با برنامه و ساز و کار مشخص تشکیل کمیته‌های مختلف موج گسترده فعالیت‌های فرهنگی خود را کلید بزنند و البته همواره این را مدنظر قرار دهند که مساجد باید ضمن اینکه پشتیبانی می‌شوند و ولایت‌محور فعالیت می‌کنند، همواره مردم پایه باشند.
 
آیت‌الله کعبی اذعان کرد: مساجد باید مردم محور باشند، چون مساجد حکومتی رشد و پویایی خوبی نخواهند داشت و علاوه بر این مساجد باید ولایت‌محور باشند، چون مساجدی که ولایت محور نباشند به مرکز فتنه تبدیل می‌شوند و اسلام آمریکایی در آن‌ها متولد می‌شود همانگونه که اکنون مساجد آل‌سعود اینگونه شده‌اند.
 
وی نخ تسبیح اتصال مساجد به یکدیگر را مراجع تقلید و، ولی فقیه جامعه اسلامی دانست و گفت:، چون قم تز انقلاب اسلامی و پایگاه علم و اجتهاد است و انقلاب از قم در سراسر دنیا منتشر شد سبب شده است که دشمنان برای رخنه فرهنگی در قم برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشند که خنثی‌کردن فضای مساجد، انقلاب‌زدایی از حوزه‌های علمیه، سکولار کردن حوزه‌های علمیه، بی‎اعتنا ساختن مردم نسبت به مساجد، تربیت جریان روشنفکری در حوزه‌های علمیه بخشی از برنامه دشمنان است که بسیار خطرناک است چرا که بروز این مسائل در قم به بدنه انقلاب ضربه می‌زند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر برگزاری جلسات هم‌اندیشی در مساجد با حضور اعضای مجموعه‌های مختلف مساجد عنوان کرد: در همه حال امور مساجد باید امام جماعت‌محور صورت گیرد.
 
آیت‌الله کعبی در ادامه تقسیم کار در امور مساجد با محوریت امام جماعت را لازمه رشد فعالیت‌های مساجد دانست و گفت: پایش فرهنگی_ اجتماعی محله و طراحی محله مسجدمحور به عهده امام جماعت مسجد هر محله و دیگر مجموعه‌های یاریگر امام جماعت در هر مسجد است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امام جماعت هر مسجد، امام مردم آن محله است نه فقط امام نماز جماعت، امام جماعت هر مسجد باید محله‌ای را هدایت کند و به صورت چهره به چهره و یا خانه به خانه با مردم آن محله ارتباط برقرار کند و آنان را به سوی مسجد جذب کند؛ مثلا اگر فردی از اهالی محل بیمار است امام جماعت مسجد محله به او سر بزند، اگر زوجی در آن محل ازدواج کردند امام جماعت به آن‌ها تبریک بگوید و ...
 
آیت‌الله کعبی ادامه داد: فعالیت مؤثر فرهنگی- اجتماعی در مساجد سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله‌های مختلف و حتی کاهش میزان طلاق در بین زوجین در آن محله می‌شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه ضروری است ستاد هماهنگی بین مساجد مختلف در یک منطقه ایجاد شود افزود: در قالب این طرح مساجدی که در برنامه‌های فرهنگی قوی‌تر هستند به مساجدی که در این برنامه‌ها ضعیف‌تر هستند کمک می‌کنند و با هم‌افزایی بین مساجد مختلف تمام مساجد یک منطقه به خوبی پیشرفت می‌کنند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: کار امام جماعت تداوم کار انبیا است، استحکام ایدئولوژیک انقلاب اقتضا می‌کند که مساجد پشتیبانی فکری و معنوی جامعه را انجام دهد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها