خبرهای داغ:
معاون جوانان اداره کل ورزرش و جوانان استان همدان از اجرای 128 برنامه طی هفته ازدواج در همدان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۰۶۴۸۶
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰

اجرای 128 برنامه طی هفته ازدواج در همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج  از همدان، اسدالله ربانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون برنامه‌های اجرایی هفته ازدواج با  گرامیداشت این هفته با اشاره به  سیاست‌ها و فعالیت‌های  اداره کل ورزش و جوانان استان همدان  اظهار داشت:  سازمان های مردم نهاد و سمن‌ها یکی از چهار حوزه تخصصی فعالیت‌ها هستند که به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در استان همدان در  سال 92 به تعداد 12 تشکل در این حوزه وجود داشت از ایجاد 115 تشکل  در سال جاری خبر داد.

معاون جوانان اداره کل ورزرش و جوانان استان همدان عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده توسط اداره ورزش و جوانان، استان همدان یکی از پنج استان برتر در حوزه سازمان‌های مردم نهاد است که فعالیت‌ها و اقدامات بسیار مطلوبی در آنها  انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان‌های استان مجوز  55 تشکل جدید در حال صدرو است،  گفت: این آمار خوشایندی است و بر اساس ارزیابی وزرات ورزش در طول دو ماه اخیر، استان همدان با 124 درخواست مجوز یکی از استان های فعال در این خصوص است.

ربانی با اشاره به  دیگر فعالیت‌های سمن‌ها به  برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی  اشاره و تصریح کرد: برای نخستین بار این جشنواره توسط یکی از سمن‌ها برگزار شد

وی به  راه‌اندازی سمن‌سرا و خانه جوانان در سال 95 با هدف تسهیل در فعالیت سمن‌ها در حوزه جوانان اشاره و بیان  کرد: استان همدان به عنوان دومین کشوری بود که توانست  خانه جوانان را راه‌اندازی کند.

معاون جوانان اداره کل ورزرش و جوانان استان همدان در  ادامه سخنان خود در تشریح برنامه‌های  هفته ازدواج  عنوان کرد: از یکم تا هشتم شهریور ماه تحت عنوان هفته ازدواج با شعار «ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار» نامگذاری شده است.

* اعطای 300 میلیارد تومان  وام ازدواج تا پایان سال جاری

وی از اجرای 128 برنامه در طی این هفته خبر داد و عنوان کرد: علاوه بر برگزاری جشن های مختلف طی هفته،  روز شنبه چهارم شهریور ماه جشنواره «پیوند آسمانی» با تقدیر از فعالان عرصه ازدواج برگزار می‌شود.

ربانی با بیان اینکه در سال 95 دستگاه‌های جهاد دانشگاهی، دادگستری، امور اجتماعی استانداری و بانک‌ها بیشترین هماهنگی و فعالیت را امور ازدواج جوانان داشتند، افزود: به واسطه این فعالیت‌ها و همکاری‌ها در سال 95 شاهد کاهش 6 درصدی طلاق در استان بودیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ضربتی وام ازدواج در همدان افزود: دولت با اجرای این طرح در صدد است تا تمام متقاضیانی که در صف وام ازدواج هستند به زودی وام آنها را پرداخت کند که در مرداد و شهریور ماه سال جاری در همدان  اجرا می‌شود.

ربانی با بیان اینکه در سال 94 به میزان  54 میلیارد تومان وام ازدواج به زوج های جوان  در استان همدان پرداخت شد، اضافه کرد: در سال گذشته نیز 234 میلیارد تومان وام پرداخت شد به طوری که با افزایش 300 درصدی همراه بود.

وی تصریح کرد:  یکی از اقدامات خوب دولت افزایش وام ازدواج از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان بوده که به واسطه همین میزان وام اعطایی به زوج‌های جوان افزایش یافت.

معاون جوانان اداره کل ورزرش و جوانان استان همدان با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال نسبت ازدواج به طلاق 4.8 بوده از اعطای 300 میلیارد تومان  وام ازدواج تا پایان سال جاری خبر داد و  تصریح کرد: در سال جدید همچون سال گذشته روند خوبی در پرداخت وام  داشتیم  به طوری که از ابتدای امسال 134 میلیارد تومان وام به زوج‌های جوان پرداخت شده که بیشترین وام‌ها توسط  بانک‌های ملی، صادرات و کشاورزی اعطا شده که در جشنوراه «پیوند آسمانی» از آنها تقدیر خواهد شد.

وی در تشریح دیگر برنامه هایی اجرایی هفته ازدواج به  برگزاری سمینار آموزشی خانواده اشاره و اضافه کرد: تقدیر از زوج های نمونه در زمینه کارآفرینی، ورزشی، قرآنی و همسر شهید و جانباز ، ارائه مشاوره رایگان ازدواج در خانه امور جوانان، تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان در استانداری، جشنواره مختلف ازدواج در سطح شهر، طرح رفاه کارت ویژه زوج های جوان، برگزاری سخنرانی با موضوع اهمیت بحث ازدواج در خطبه های نماز جمعه  از دیگر برنامه های اجرایی  است.

* وجود  3 هزار کارمند مجرد

ربانی  به وجود 44 ستاد ساماندهی امور جوانان در شهرستان ها در سال گذشته اشاره و بیان کرد: در این جلسات بحث وام ازدواج  از تاکیدات اصلی  بود.

وی با بیان اینکه  آزمایش ازدواج و کارهای زوج‌های جوان  تا قبل از خرداد ماه سال 95 به میزان 90 درصد در مراکز بهداشت انجام می‌شد به راه اندازی مرکز آموزش جهاد دانشگاهی در زمینه ازدوام اشاره و تاکید کرد: این مرکز که از خرداد ماه سال گذشته ایجاد و با فعالیت‌ها و آموزش‌ها موثر موجب کاهش طلاق در استان همدان شد به طوری که بر اساس مصوبه استانداری یکی از شرایط ثبت ازدواج در استان ارائه گواهی آموزشی از این مراکز بود.

معاون جوانان اداره کل ورزرش و جوانان استان همدان با تاکید بر اینکه در پنج ماهه نخست سال 3 هزار نفر در مرکز جهاد دانشگاهی در زمینه ازدواج آموزش دیده‌اند، افزود: این آموزش‌ها در گذشته به مدت 20 الی 30 دقیقه برای زوجین بود که بیشتر مباحث آن مسائل بهداشتی بود اما در آموزش‌های جدید تمام مباحث و مسائل مختلفی که در حوزه ازدواج وجود دارد آموزش داده می شود و کار ارزشمند و قابل توجهی است.

وی  با بیان اینکه با دفتر قبلی امام جمعه، به بنیاد صیانت از خانواده داده شد که در آن آموزش‌های رایگان توسط مشاوران مجرب ارائه می‌شود، گفت: به واسطه این اقدام و آموزش‌های جهاد انشگاهی و فعالیت سمن‌ها سال گذشته استان همدان تنها استانی بود که با کاهش 6 درصدی طلاق مواجه شد.

ربانی به کاهش آمار ازدواج در سال جاری  به دلیل کاهش جمعیت جوان اشاره و بیان کرد: بالا رفتن سن ازدواج و تجرد قبلی دو مشکل اساسی است که در آینده با آن روبرو هستیم که متاسفانه در سطح کشور نسبت به این موضوع آمار خوشایندی نداریم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی در حوزه ازدواج کم کاری کرده‌اند، گفت: تمام مشکلاتی که در حوزه ازدواج وجود دارد اقتصادی نیست بلکه فرهنگی است و وجود  3 هزار کارمند مجرد که  سن ازدواج 45 درصد از  آنها گذشته و با این وجود تمایلی به ازدواج ندارند نشانگر اثبات این مطلب است.

معاون جوانان اداره کل ورزرش و جوانان استان همدان بر ضرورت وورد دستگاه‌های فرهنگی در زمینه تبلیغ ازدواج آسان تاکید و ضمن گلایه به عدم ورود مناسب رسانه صداو سیما در حوزه ازدواج و تبلیغ ازدواج به هنگام و آسان  اضافه کرد:  برنامه دورهمی که  یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های اجرایی این رسانه است متاسفانه برنامه  ضد تبلیغ در مقابل تبلیغ ازدواج  آسان اداره کل ورزش و جوانان انجام می‌دهد.

* کمک 300 میلیون تومانی مجمع خیرین ازدواج با برگزاری جشن گلریزان به زوج‌های جوان

وی با اشاره به اقدامات مجمع خیرین ازدواج با بیان اینکه این مجمع با برگزاری چهار جشن گلریزان 300 میلیون تومان به زوج‌های جوان کمک کرده است، گفت: علاوه بر آن 90 جهیزیه تامین و با کمک‌های این مجمع وام ازدواج به 220  زوج جوان اعطاء شد.

ربانی با ابراز تاسف از عدم همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه حل مشکل ازدواج جوانان تصریح کرد: متاسفانه توسط سازمان اوقاف  برنامه خاصی در این حوزه صورت نمی‌پذیرد  در صورتی که ضروری است  در این زمینه ورود پیدا کند چراکه دستگاه بسیار توانمندی است و انتظار از آن بالاست.

وی با اشاره به عدم واگذاری 100 واحد منزل مسکونی شهرک مدنی که برای متقاضیان  زوج‌های جوان ایجاد شده است، افزود: ما در سال 94 نسبت به کم کاری اداره اوقاف به فرمانداری گله‌مند بودیم و مکاتباتی ارسال کردیم که نباید این واحدها خالی بماند تا زوج‌ها بتوانند از آنها استفاده کنند  که در اواخر سال 94 این واحدها تشکیل شد و در حال حاضراز عملکرد اداره اوقاف در بحث واگذاری راضی نیستیم چراکه به با وجود متقاضی این واحدها را واگذار نمی کند.

ربانی با تاکید بر ضرورت انجام کار فرهنگی توسط تشکل های مردمی و غیر دولتی عنوان کرد: دولتی بودن کارها امکان پذیر نیست  و شاید مشکلات اصلی  که ما در این سال‌ها داشتیم این بوده  که تلاش در راستای انجام کارهای فرهنگی دولتی بوده  در صورتی که واگذاری کار به حوزه مردمی و تشکل ها بازدهی و نتایجی خوبی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه سمن ها با کمترین هزینه  به صورت خودجوش در حال فعالیت هستند بر معرفی هر چه بیشتر آنها به جامعه تاکید و  اضافه کرد:  نگاه امنیتی به سمن‌ها آسیب است و باید با سمن‌ها همکاری شود تا در خدمت جامعه و مردم باشند.

معاون جوانان اداره کل ورزرش و جوانان استان همدان در تبیین عوامل اصلی به وجود آورنده طلاق در بین جوانان با بیان اینکه 60 درصد  طلاق به دلیل مسائل جنسی است بر ضرروت  ارائه  آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم در زمینه جنسی اشاره و اظهار کرد: با این وجود  علاوه بر کاهش آمار طلاق، استحکام و پایداری خانواده‌ها افزایش می‌یابد.

* ضرورت تفکیک امور جوانان و امور ورزش

وی از اعتیاد به مواد مخدر، دخالت خانواده‌ها، فساد اخلاقی، مسائل و مشکلات مالی  و عدم رعایت انتخاب همسر بر اساس معیارهای صحیح  را از دیگر عوامل مهم در ایجاد طلاق بین جوانان دانست و بیان داشت: متاسفانه هنوز فرهنگ مشاوره برای اکثر خانواده‌ها در جامعه نهادینه نشده و سبک زندگی در بحث خانواده تا حدودی کمرنگ شده  و الگوهای مناسب  برای ازدواج  آسان به جوانان معرفی نمی‌شود که لازم است در همه زمینه‌ها ورود مناسب توسط دستگاه‌های مرتبط صورت پذیرد.

ربانی  با اشاره به اینکه 85 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می افتد، افزود: بر اساس آمار اداره  ثبت احوال  تعداد زنان در سن ازدواج 100هزار نفر بیشتر از مردان در حال ازدواج است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات جوانان در حوزه ازدواج با بیان اینکه در جامعه  دستگاه متولی ازدواج نداریم، یادآور شد: متاسفانه مجلس و دولت وقت یک کار غیر کارشناسی  و سیاسی کاری سازمان ملی جوانان را ادغام کردند و با وجود اینکه دولت در انتخابات اردیبهشت 96  قول تشکیل سازمان ملی جوانان را داد که قبل از اینکه دولت دوازدهم پای کار بیاید لایحه آن به مجلس فرستاده  شده بود و کمیسیون فرهنگی  مجلس با آن مخالفت کرده بود.

معاون جوانان اداره کل ورزرش و جوانان استان همدان بر ضرورت تفکیک امور جوانان و امور ورزش تاکید و  خاطرنشان کرد: حوزه ورزش بسیار گسترده و با حاشی‌ها و مسائل مختلف همراه است و تفکیک این دو حوزه علاوه بر حوزه جوانان می تواند به نفع حوزه ورزش نیز باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات