ابراهیم رزاقی گفت: قرار بر این بود تا از طریق هدفمندی یارانه‌ها خودکفایی ملی کسب شود این در حالی است که متاسفانه تاکنون هدفمندی یارانه در مسیر اصلی تولید قرار نگرفته است.
کد خبر: ۸۹۰۶۲۴۱
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷

ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: از آنجایی که یارانه ها از ابزارهای مهم حمایتی است که برای تولیدکنندگان  و صادرکنندگان پرداخت می‌شود از اینرو قرار بر این بود تا به کمک یارانه دولتی مصرف کنندگان را قادر به خریداری کالاها و خدمات در قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های بازار می‌کنند و درآمد تولیدکنندگان را افزایش دهد و هزینه های تولید را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مطابق قانون هدفمندی قرار بود به تولیدکنندگان نیز همانند خانوارها یارانه نقدی پرداخت شود افزود: دولت باید از تولیدات داخلی در بازار حمایت کند. حمایت از تولیدات داخلی به عنوان ابزار سیاستی دولت باشد. قرار بر این بود تا از طریق هدفمندی یارانه‌ها خودکفایی ملی کسب شود  این در حالی است که متاسفانه تاکنون هدفمندی یارانه در مسیر اصلی تولید قرار نگرفته است.

رزاقی خاطر نشان کرد: هدفمندی یارانه ها در جهت افزایش رفاه جامعه و بویژه خانوارهای کم درآمد و در بلندمدت بتوانند فقر را به طور قابل قبولی کاهش دهند. از اینرو  با مدیریت هزینه‌ها  می‌توان تولیدکنندگان را جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و اصلاح روش تولید و روز آمد کمک فراوان کرد.

این اقتصاددان گفت: دولت عزم خود را بر تعیین مطلوبی‌ها در پرداخت یارانه و ترمیم شکاف های اجتماعی قرار دهد. اجرای هدفمندکردن یارانه ها باید کمترین پیامدهای اجتماعی را ایجاد کند و بتواند اشتغال، تولید، توزیع ، مصرف و جلوگیری از تورم؛ بتواند ثمرات مثمر و مثبت خود را در راستای تحقق عدالت به همراه داشته داشته باشد.

رزاقی در خاتمه افزود: اجرای بهینه راهبرد هدفمندی یارانه، بهشدت نیازمند اصل نظارت پذیری و به کارگیری مقتدرانه توسط مسوولان است.

ارسال نظرات