قویدل رحیمی گفت : حتی آمریکا برای عدم کاهش تولید ملی خود این سند را نپذیرفت و روسیه نیز فعلا نپذیرفته است و پاکستان برای نمونه 45 میلیارد دلار خواسته تا دست به اجرا بزند.
کد خبر: ۸۹۰۵۵۰۸
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی آذربایجان شرقی ، دکتر یوسف قویدل عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران ، در جمع کارکنان و دانشجویان بسیجی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی ضمن بررسی معاهده پاریس که به امضا وزیر محترم امور خارجه و رئیس سازمان محیط زیست نیز رسیده است، اظهار داشت: نظریه ی گرمایش زمین با انتشار گاز های گلخانه ای خود دارای جنبه ی اثبات شده ی علمی نیست و در اصل موضوع تشکیک وجود دارد اما متاسفانه به دلیل اینکه اکثر مجله های علمی دست طرفداران این نظریه است و از جنبه ی سیاسی منافعی را برای قدرت های جهانی در پی دارد لذا مردم را به حد باور گرمایش زمین با گاز های گلخانه ای رسانده اند.
 
غافل از اینکه علت اصلی گرمایش زمین، خورشید است و حتی در نظریه های اقلیم شناسی پیش بینی ها از دوره بین یخچالی و سوق پیدا کردن زمین به سمت سرد شدن ناگهانی خبر می دهد.
 
وی اظهار داشت: تغییر اقلیم همیشه مضر نیست و حتی در برخی مکان ها مفید نیز واقع می شود. حتی اگر با گفته های خود غربی ها بسنجیم 95 درصد گاز های گلخانه ای بخار آب است و 5 درصد آن گاز های دیگر که جالب است طرفداران نظریه ی گرمایش زمین به 5 درصدی اعتنا می کنند که تاثیرش در برابر 95 درصد بسیار کم است.
 
سوخت فسیلی هنوز ارزش زیادی دارد چراکه هنوز سوخت جایگزین مناسبی وجود ندارد و استفاده از انرژی اتمی نیز دارای محدودیت هایی است.
 
دکتر قویدل رحیمی ادامه داد: چیزی که ایران پذیرفته است در حالت فعلی کاهش 4 درصدی و در حالت رشد اقتصادی کاهش 12 درصدی انتشار گاز های گلخانه ای در ایران است که برای کاهش چهار درصدی هزینه ای معدل 52 میلیارد دلار (یعنی چیزی در حدود 200 هزار میلیارد تومان) لازم است که اصلا معلوم نیست چنین منبع عظیم مالی از کجا تامین خواهد شد؟ این مسئله در سند INDC یا همان سند کاهش آلایندگی کشور که مطابق با معاهده ی پاریس تنظیم شده است وجود دارد.باضافه اینکه برای اجرای این کار ما باید بسیاری از صنایع فعلی خود مانند نفت و گاز را که در حال حاضر با فناوری قدیمی کار می کنند تعطیل نماییم که در چنین وضعیت رکود و بیکاری در کشور نشدنی است.
 
قویدل گفت: حتی آمریکا برای عدم کاهش تولید ملی خود این سند را نپذیرفت و روسیه نیز فعلا نپذیرفته است و پاکستان برای نمونه 45 میلیارد دلار خواسته تا دست به اجرا بزند.علاوه بر این، اجرای این سند که برپایه ی یک نظریه ی استعماری استوار است تا نظریه ی علمی، جنبه های امنیتی را نیز در پی دارد مانند نظام بازرسی های این سند که باعث می شود آنها به راحتی به بهانه های زیست محیطی از همه جای کشور ما بتوانند بازرسی کنند. همچنین درصورت عدم اجرای بند های معاهده ی پاریس تحریم هایی شدید تر از برجام در انتظار کشور است!
 
این متخصص  جغرافیای طبیعی و آب و هواشناسی در خصوص تصویب معاهده ی مورد نظر در مجلس بیان داشت، متاسفانه شاهد هستیم که ترجمه ای که در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است نیز به درستی ترجمه نشده و کلماتی که از نظر حقوقی دارای بار معنایی خاصی است به صورت دیگری ترجمه شده و نمایندگان محترم مجلس باید دقت لازم را داشته باشند. همچنین باعث تاسف است که در سازمان محیط زیست کشور افرادی خارج از تخصص و با رشته های نامربوط مانند رشته های فنی و ... در این موارد مهم تصمیم گیری می کنند و برای مثال چندی پیش کنفرانس ملی تغییر اقلیم برگزار کردند و مصوباتی داشتند که برای افراد متخصص جای بسی تعجب وله مضحک بود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدرس تهران گفت: امیدواریم با روشنگری  و توجه مسئولین زیربط از تصویب چنین معاهده های الزام آور و خطرناک برای کشور از جنبه های امنیتی و حقوقی جلوگیری گردد. 
 
ایشان در پایان اظهار داشت: به این نکته نیز باید توجه کرد که طرف مقابل ما یعنی قدرت های جهانی پیشنهاد دهنده این معاهده ، خود بیش از 400 سال است که به انتشار گاز های گلخانه ای مشغولند و کشور های در حال توسعه ای مثل ایران هنوز به سهم آنها در انتشار گاز های گلخانه ای نرسیده اند.
 
اضافه بر این آنها هیچ گاه در معاهده های قبلی خود نیز نه تنها به فکر منافع ما نبوده اند بلکه بد قولی های فراوانی نیز از آنها دیده شده است.
ارسال نظرات