خبرهای داغ:
دبير اولين جشنواره موسيقي اقوام شرق ايران:

جشنواره موسيقي اقوام شرق ايران اولين بار و به عنوان گردشگري رويداد محور مطرح شده است

کلامی در نشست خبری گفت: جشنواره موسيقي اقوام شرق ايران اولين بار و به عنوان گردشگري رويداد محور مطرح شده است.
کد خبر: ۸۹۰۵۴۵۹
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، به مناسبت اولين جشنواره موسيقي اقوام شرق ايران نشست خبري در فرمانداري سرخه با حضور علي مويدي زاده فرماندار سرخه، روح الله كلامي، كارشناسي ارشد موسيقي ملل و مدير مسئول موسسه عقل سرخ و دبير جشنواره موسيقي و خبرنگاران سرخه و سمنان در سالن فرمانداري سرخه برگزار شد.

روح الله كلامي در این نشست گفت: اين جشنواره با محوريت استان سمنان و با حضور گروهايي از استان هاي گلستان، خراسان شمالي، رضوي و سيستان و بلوچستان اجرا خواهد شد كه پنج گروه موسيقي از استان سمنان و پنج گروه از استان هاي مجاور و همسايه در اين جشنواره حضور خواهند يافت.

وي افزود: اين جشنواره اولين بار در ايران و به عنوان گردشگري رويداد محور مطرح شده و اهميت بسزايي دارد. از سال 86 تا 92مطالعات ميداني بسياري در اين باره انجام گرفته است و حتي برد رسانه اي مربوط به جشنواره در كشورهاي آلمان، انگليس، روسيه، هلند و استراليا انجام شده است و هدف از اين كار ، توسعه فرهنگ شفاهي اقوام استان سمنان بعنوان شاهرا عشايري، راه ابريشم و محور مواصلاتي شرق به غرب كشور بوده است.

كلامي بيان کرد: اين جشنواره خواست مردم اين شهرستان است كه مايه مباهات است. البته يك ويژه نامه دو زبانه فارسي- انگليسي به همراه معرفي تمام اقوام شرق و شركت كنندگان صادر مي كند. اين رويدادها براي تهيج بخش هاي خصوصي و گردشگري است تا براي ايجاد و تكميل ظرفيت ها آماده شوند، شهرستان سرخه اگر ظرفيت كافي نداشته باشد اما جاذبه اي گردشگري بسياري دارد. اين جشنواره تخصصي موسيقي بوده و در بعد دوم جذب گردشگر و معرفي استان هدف آن مي باشد.

دبير جشنواره خاطرنشان كرد: از لحاظ تنوع قومي نمي توان عدد خاصي را اعلام نمود ولي متاسفانه موسيقي اقوام استان سمنان دچار رخوت شده است چرا كه نگاه دولتي، سياست قدرتمندي ندارد و تاكنون سه بار طرح كلي ارائه داده ايم اما متاسفانه اجرا نشده است. در اين جشنواره هدف رقابت نيست بلكه هدف نمايش ظرفيت اقوام و شناساندن موسيقي اقوام بوده و هر قومي با خودش مقايسه مي شود.

مدير مسئول موسسه عقل سرخ گفت: دليل انتخاب سرخه به ميزباني اين بوده كه اين طرح از شهرستان سرخه پيشنهاد و پايه گذاري شده است و از طرفي ظرفيت موسيقايي شهرستان تعامل بسيار بالايي با مهديشهر داشته و آوازهاي عشايري سرخه بسيار قوي مي باشد.

مويدي زاده با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي از سياست هايي بوده كه مورد توجه مقام معظم رهبري بوده است گفت: در دولت نيز اين سياست در حوزه صنايع دستي و گردشگري مورد توجه قرار گرفته است. از موارد ديگري كه براي حفظ و افزايش اشتغال در استان اهميت دارد تبديل شهرستان يا استان از مبدا به مقصد است كه در طول سال ده ميليون نفر تردد مي كنند.

فرماندار سرخه افزود: با كمك دستگاه هاي اجرايي استان موسسه مردم نهاد عقل سرخ مقدمات اين جشنواره را فراهم آورده است كه اين نوآورد با توجه به موسيقي اقوام شرق كشور مي باشد و اين جشنواره در روزهاي 10 و 11 شهريور در فرهنگسراي باران برگزار مي شود. اين برنامه با هدف افزايش درآمدهاي محلي و بومي، توسعه گردشگري و افزايش پويايي و نشاط در بين شهروندان اجرا مي شود.

وي بيان داشت: در باب تهاجم فرهنگي در حوزه هاي مختلف نيز بايد گفت به علت برگزاري موسيقي هاي پاپ كه بومي نيستند، باعث فراموشي موسيقي سنتي و اقوام شده است كه اين جشنواره زمينه آشتي ما با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق و ميراث غني گذشته را فراهم مي كند.

مويدي زاده با اشاره به اينكه اين جشنواره ها شروعي دوباره در خصوص رونق گردشگري خواهد بود افزود: جشنواره غذاهاي محلي از ديگر همايش هايي است كه در چند هفته آتي در سرخه برگزار مي شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها