خبرهای داغ:
نماینده مردم شاهرود و میامی تأکید کرد:
عضومجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمایش سرزمین در توسعه متوازن اثرگذار است، تاکید کرد: مهمترین مشکل در شرق استان سمنان از جمله شهرستان های شاهرود و میامی عدم اشتغالزایی است.
کد خبر: ۸۹۰۵۴۲۹
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود با بیان اینکه مهمترین مسئله در شرق استان سمنان و در شاهرود و میامی اشتغال است، اظهارداشت: در سه دهه گذشته شاهد کوچ جمعیت در این منطقه بوده ایم و مردم از روستا به شهر و از شهر به دیگر شهرستان‌های استان یا استان های دیگر مهاجرت کرده اند.

رشد منفی جمعیت در شرق سمنان در 40 سال گذشته

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: رشد جمعیت این منطقه نسبت به میانگین رشد جمعیت کشور منفی بوده است، به طوری که در 40 سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد منفی داشته ایم.

وی ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته هیچ اتفاقی در حوزه اشتغال رخ نداده و دولت‌ها برنامه ای برای اشتغال در شرق استان نداشته اند و با اینکه شرق استان را به عنوان قطب کشاورزی معرفی کرده اند؛اما شاهدیم که با توجه به بحران آب، کشاورزی در حال نابودی است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه کشاورزان ما روستاها و زمین های خشک خود را ترک کرده و به سمت دیگر شهرستان ها و استان ها کوچ کردند.

بحران آب؛ عمده ترین مشکلی که به مشکلات دیگر طعنه می‌زند

وی با بیان اینکه عمده ترین مشکلی که به مشکلات طعنه می‌زند و باعث می‌شود که مشکل اصلی تشدید شود مشکل بحران آب است، افزود: شهرستانی همچون شاهرود که زمانی اقتصادی و کشاورزی بوده و مشکل جدی آب نداشته امروز دچار بحران آب است، به طوری که نه تنها آب کشاورزی بلکه به مشکل جدی برای تامین آب شرب دارد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از روستاهای ما چه مناطق کویری و حتی غیرکویری که در حاشیه جنگل وجود دارند؛دچاره مشکل بی آبی، کم آبی و بحران آب هستیم که ناشی از سوء مدیریت آب در منطقه است.

وی همچنین درخصوص راه حل این مشکل گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در کشور عدم نگاه متوازن است؛به طوری که ما هیچ آمایشی را نداشته ایم که پتانسیل هر منطقه را شناسایی کنیم و متناسب با آن حرکت کنیم و بیشتر فشارهای سیاسی و نگاه‌های بخشی بر سیاست گذاری کشور حاکم بوده است.

هجوم نیروی کار به تهران در نتیجه تمرکزگرایی دولت در پایتخت اتفاق افتاد

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس در ادامه تصریح کرد: بعضی از مناطقی که از لحاظ آب و هوایی و جغرافیایی استعداد نداشتند، به همین دلیل رشد کردند و جمعیت به سمت آنجا برای کار هجوم آورده که بافت آن مناطق را تغییر داده است و نمونه آن را می توانیم در کلانشهر تهران و کرج مشاهده کنیم و در قالب مناطق استانی چنین شرایطی داریم که این ها ناشی از تمرکزگرایی دولت در پایتخت و مراکز استان ها بوده است که این تمرکز از مراکز استان ها به شهرستان ها و خصوصاً روستاها منتقل نشده است.

وی افزود: در این مدت، تنها شاهد تمرکز قدرت، ثروت و مدیریت را در پایتخت و مراکز استان ها بوده ایم که این مسئله شرایط بحرانی برای کل کشور ایجاد کرده است وشهرستان هایی همچون شاهرود و میامی در کشور کم نیستند که از توسعه عقب مانده اند و به واسطه اختلاط جمعیت و یا کوچ جمعیت، دچار بحران جمعیتی، بحران فرهنگی و هویتی شدند.

آمایش سرزمین در توسعه متوازن اثرگذار است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: حل این مشکل نیازمند یک تصمیم کلان و ملی است که همه دولتمردان و وزارتخانه ها باید به آن پایبند باشند که در همین زمینه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمایشی را در کشور آغاز کرده که امیدواریم این آمایش شکلی نبوده بلکه علمی، محتوایی و کاربردی و در توسعه متوازن در کشور اثرگذار باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها