خبرهای داغ:
نشر «کتابستان معرفت» منتشر کرد
رمان «وقت بودن» اثر جلیل سامان که در منطقه سیستان و بلوچستان روایت می‌شود، از سوی نشر کتابستان معرفت به چاپ سوم رسید.
کد خبر: ۸۹۰۵۳۲۲
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  رمان «وقت بودن» اثر جلیل سامان از سوی نشر کتابستان معرفت به چاپ سوم رسید.

جلیل سامان پیش از این در گفت‌وگو با با خبرنگار فارس با اشاره به این رمان گفته بود: ماجرای نگارش این رمان باز می‌گردد به زمانی که در سیستان و بلوچستان یک کار سینمایی را دستیاری می‌کردم و با سنت «زن طلاق» آشنا شدم. این سنت را بومی‌ها هم دوست نداشتند. بر مبنای این سنت اگر کسی قسم «زن طلاق» را که قسم سنگینی است، بر زبان بیاورد و نتواند آن کار را انجام بدهد، باید زنش را طلاق بدهد. البته این مسئله در میان اهل تسنن ریشه مذهبی هم دارد، اما این قسم در هنگام خشم، بیان می‌شود و به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و بسیاری از خانواده‌ها با آن درگیر بودند.

کارگردان سریال «نفس» می‌گوید: آشنایی با این معضل، انگیزه ساخت یک فیلم سینمایی با نام «وقت بودن» را در من به وجود آورد. فیلم «وقت بودن» در جشن خانه سینما جایزه بهترین فیلمنامه و در جشنواره فجر همان سال سه جایزه را به خود اختصاص داد؛ با وجود این هنوز هم امکان اکران عمومی را پیدا نکرده است. این محدودیت سبب شد که در سال‌ 87 یا 88 دست به نگارش رمانی بر اساس فیلمنامه «وقت بودن» بزنم. نوشتن این رمان با توجه به ذهنیتی که در باره فیلمنامه آن داشتم، سه ماه زمان برد.

سامان به پیشینه خود در نوشتن اشاره کرد و گفت: این اولین رمان منتشر شده من است، اما رمان منتشر نشده دیگری نیز دارم. مجموعه سه نمایشنامه من نیز پیش از این چاپ شده‌اند. در واقع، وقت من بیش از تصویر، با نوشتن سپری می‌شود، از این روی آثار نوشتاری من بیش از آثار تصویری است؛ زیرا تولید یک کار تصویری، کاری گروهی و بسیار دشوارتر از نوشتن است. هرچند نوشتن از نظر اقتصادی به صرفه نیست، ولی برای من انگیزه دلی دارد. وقتی هم کاری برای دل باشد، لذت‌بخش است و هنگامی که انگیزه اجتماعی در کنار آن قرار می‌گیرد، این لذت بیشتر هم می‌شود.

بر اساس این گزارش رمان «وقت بودن» اثری است که در فضای بومی منطقه سیستان و بلوچستان روایت می‌شود و با قصه‌ای که پرکشش خوانده را به خود جذب می‌کند.

رمان 196 صفحه‌ای «وقت بودن» اثر جلیل سامان از سوی انتشارات کتابستان معرفت به چاپ سوم رسیده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها