آژانس بین‌الملل انرژی اعلام کرد: تعداد خودروهای پاک در سال ۲۰۱۶ به ۲ میلیون دستگاه افزایش یافت که 40 درصد آنها در چین تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۵۲۰۸
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، آژانس بین‌المللی انرژی طی گزارشی با نام «چشم‌انداز جهانی خودروهای الکتریکی» اعلام کرد: پس از آنکه در سال 2016 شاهد افزایش چشمگیر تولید خودروهای برقی رد جهان بودیم تعداد این خودروها به میزان قابل توجهی افزایش یافت و در سال 2016 به 2 میلیون دستگاه رسید.

در این گزارش آمده است در سال 2016 نیز چین با اختصاص 40 درصد کل خودروهای برقی تولیدشده در جهان، بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان بود.

در حال حاضر چین 200میلیون دوچرخه الکتریکی و 300 هزار اتوبوس الکتریکی دارد که با فاصله زیادی کشور پیشگام در زمینه الکتریکی کردن حمل و نقل است.

در حال حاضر چین، آمریکا و اروپا بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای الکتریکی در جهان محسوب می‌شوند که 90 درصد کل تولید خودروهای الکتریکی تولیدشده در جهان در این بازارها به فروش می‌رسد.

نروژ نیز یکی از کشورهایی است که استقبال زیادی از خودروهای الکتریکی کرده است به‌گونه‌ای که 29 درصد سهم بازار خودرو در این کشور در اختیار خودروهای برقی است.

هلند و سوئد نیز از جمله بازارهای پرفروش برای خودروهای برقی محسوب می‌شوند.

بر اساس چشم‌انداز موجود تا سال 2020، تعداد خودروهای برقی 9 تا 20 میلیون دستگاه در جهان خواهد رسید و تا سال 2025 این تعداد به40 تا 70 میلیون دستگاه خواهد رسید که این آمارها بر اساس چشم‌انداز ارائه‌شده از سوی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودرو به دست آمده است.

علی‌رغم رسیدن تعداد خودروهای الکتریکی به رقم 2 میلیون دستگاه در سال 2016 آنها هنوز سهم بسیار کمی از خودروهای سبک جهان را به خود اختصاص داده‌اند؛ چراکه تعداد خودروهای الکتریکی تنها 0.2 درصد از کل خودروهای سبک جهان است.

در حال حاضر تعداد خودروهای برقی در جهان تا رسیدن به رقمی که امکان محدود کردن روند افزایشی دمای کره زمین ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را فراهم کند، فاصله زیادی دارد.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درصورتی‌که بخواهیم افزایش دمای کره زمین را به کمتر از 2 درجه سلسیوس تا سال 2100 محدود کنیم، باید تعداد خودروهای الکتریکی در جهان به 600 میلیون تا سال 2040 برسد.

از سوی دیگر بسیاری از شهرها در جهان اقدامات قابل توجهی را برای تشویق مردم برای استفاده از خودروهای الکتریکی انجام داده‌اند، آمستردام، پاریس و لندن از جمله 14 کشور بزرگ جهان هستند که اقدامات خوبی را برای ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی انجام داده‌اند.

در حال حاضر کمپینی برای ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی تشکیل شده که هدف از این کمپین رساندن سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش خودروها سبک به 30 درصد در سال 2030 است.

در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی بالا بودن قیمت باتری‌های ذخیره نیروی آنهاست که با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن تیراژ تولید آنها این مشکل هم به‌تدریج از بین خواهد رفت.

ارسال نظرات