سید مهدی موسوی نژاد گفت: نوسانات قیمت کالاهای اساسی یکی از چالش های اساسی مردم و اقتصاد کشورمان بوده است به طوری که در یک دوره افزایش قابل ملاحظه در قیمت کالاهای اساسی حاکم می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۴۹۹۸
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱

سید مهدی موسوی نژاد نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: انباشت کالاهای خارجی  نوعی ناکارامدی بازارهای مالی است. متاسفانه قشر عظیمی از جامعه، دسترسی به منابع مالی و نقدینگی کنونی در کشورمان ندارند و از سویی دیگر هم سازوکار تجهیز منابع و پس اندازها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه با انبوهی از محصولات خارجی در کشورمان مواجه هستیم افزود:  واردات بی‌رویه موجب شده است  که امکان رقابت از بین برود و  موجب گسترش تعدیل تولید و  منابع انسانی شود. لذا  نرخ بیکاری هم رو به افزایش خواهد رفت لذا واردات کالاهای خارجی به گونه زنجیره ای موجب می‌شود تا آسیب های اقتصادی فراوانی به ساختار اقتصادی کشورمان وارد شود.

وی در ادامه بیان داشت: کالاهای خارجی موجب می‌شود تا رشد اقتصادی کاهش یابد. واردات بی‌رویه نشان دهنده این است که عملکرد بسیار ضعیفی در اقتصاد کشورمان است. کالاهای خارجی نمی‌تواند تکنولوژی مورد لزوم را برای کشورمان انتقال دهد و منبعی مناسب برای انباشت سرمایه خارجی و به دنبال آن ارتقای رشد اقتصادی است.

موسوی نژاد گفت: واردکننندگان جریان های خاص و ویژه برنامه ریزی شده را سپری می‌کنند؛ در بازار رونق نیست و مردم پول ندارند و این روند رکود اقتصادی را شاهد هستیم  از اینرو باید به دنبال این باشیم تا سرنخ رکود اقتصادی  را پیدا کنیم؛ رونق واردات موجب شده است که توانمند کردن خارجی‌ها را در برداشته باشد ، واردات منابعی که خیلی ضرورت ندارد یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد کشورمان است.

وی افزود: نوسانات قیمت کالاهای اساسی یکی از چالش های اساسی مردم و اقتصاد کشورمان بوده است به طوری که در یک دوره افزایش قابل ملاحظه در قیمت کالاهای اساسی حاکم می‌شود. افزایش قیمت‌ها ریشه در شرایط بنیادی اقتصاد کشورمان دارد و یا تنها ناشی از حباب است که باید تصمیمات و سیاست‌های متفاوتی اتخاذ شود.

موسوی نژاد در خاتمه افزود: در اقتصاد کشورمان با حباب‌هایی مواجه هستیم که اثرات منفی بر اقتصاد کشورمان دارد از اینرو توجه به حباب قیمتی در بازار مهم است چراکه عدم تخصیص بهینه منابع را موجب می‌شود و سطح فعالیت‌های سفته بازی و سوداگری را افزایش می‌دهد.

ارسال نظرات