پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 87

انفعال شیلات در برابر تک جنسی کردن تخم ماهی وارداتی/ ضربه استراتژیک ورود تخم های تک جنسیتی به امنیت ملی

سازمان شیلات هم  از سال 1383 تاکنون هیچ اقدام عملی برای تک جنسی کردن و اصلاح ژنتیک تخم های ماهی انجام نداد.اسناد و مدارکی وجود دارد که شیلات تمام هزینه های مطالعاتی طرح را به جای دیگری ارجاع داد.
کد خبر: ۸۹۰۴۹۸۷
|
۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی است که می توان در آن اقتصاد مقاومتی را متجلی دید.  ماهی غذای مناسبی در سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت  برای آن وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی از جمله تیلاپیا از چین هستیم.

گفتنی است وجود معضلات متعدد و عدم مدیریت صحیح در سازمان شیلات و نیز سازمان دامپزشکی باعث شد تا خبرگزاری بسیج به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  چنانچه  وجود گاز منوکسید کربن در بافت ماهی های فراوری شده چینی البته بر سلامت مردم کاملا تاثیر گذار است  و به همین دلیل ما را بر آن داشت تا کم و کیف این واردات  مسموم و ناسالم را پیگیری کنیم.گزارش زیر حاصل بررسی های انجام شده  ای است که از نظرتان می گذرد:

 انفعال سازمان شیلات برای تک جنسی کردن و اصلاح ژنتیک تخم های ماهی /شیلات علی رغم مخالفت ها طرح حدواسط را اجرا کرد

 * به بهانه شیوع بیماری واردات تخم ماهی انحصاری شد

گزارش بسیج حاکی است که حاشیه سود واردات تخم چشم زده به قدری بالا رفته است که برخی از افراد سازمان شیلات با ادعای کنترل بیماری ها واردات تخم ماهی را انحصاری کردند.لذا اعلام شد تا به طور تخصصی تعداد خاصی از مزارع، تخم ماهی را بخوابانند و همزمان بچه ماهی 3 گرم به بالا را به فروش برسانند.

نکته جالب آنکه هیچ گاه بچه ماهی 3 گرم به بالا بازار فروش جذابی نداشته است بر همین اساس شیلات بچه ماهی ها را تا 1 و حتی زیر 1 گرم هم به فروش رسانده است.اما وقتی می خواهند بچه ماهی زیر 1 گرمی را جابه جا کنند به علت سیستم دفاعی ضعیف بچه ماهی امکان مبتلا شدن به هر بیماری را دارد.چون حمل و نقل استرس شدیدی به ماهی وارد می کند لذا بچه ماهی پذیرای هر گونه بیماری می شود.

 گزارش خبرنگار ما حاکی است که مافیای واردات تخم چشم زده به قدری جذاب می شود که شیلات با عنوان طرح حد واسط علی رغم مخالفت بسیاری از تشکل ها و گروه ها، دست به واردات تخم می زند.بر همین اساس شیلات به برخی افراد خاص مجوز خواباندن تخم ماهی داد.این طرح موجب شد تا کسانی که در داخل کشور مجوز تکثیر  داشتند در مقابل  کسانی که مجوز خواباندن تخم ماهی  داشتند آرام آرام حذف شوند.چون تخم های خارجی ضریب رشد بهتری در مقابل تخم های داخلی داشتند.

سازمان شیلات هم  از سال 1383 تاکنون هیچ اقدام عملی برای تک جنسیتی کردن و اصلاح ژنتیک تخم های ماهی داخلی انجام نداده و به همین دلیل تخم تک جنسیتی از خارج وارد می شود . که این خود توهین به فرهنگ و شعور ایرانی است که ماهی تک جنسیتی از خارج وارد شده تا ایرانی نتواند خود دست به تولید ماهی بزند .با توجه به این که اصلاح ژنتیک تخم هم هزینه بالایی دارد و علم و دانش خاصی می خواهد انتظار می رود تا سازمان شیلات در این خصوص گامی بر دارد که تاکنون این مهم اتفاق نیافتاده است.بر همین اساس بالای 10 تا 15 میلیارد تومان هزینه اصلاح ژنتیک خواهد بود.

* انفعال سازمان شیلات برای تک جنسی کردن و اصلاح ژنتیک تخم های ماهی 

براساس گزارش خبرگزاری بسیج اما اسناد و مدارکی وجود دارد که سازمان شیلات تمام هزینه های مطالعاتی و پیگیری این طرح ها را به طرح های دیگر ارجاع داده است.بر همین اساس بنظر می رسد که اگر تخم های ماهی وارد شود ضمن آنکه تولید کننده داخلی از ضریب رشد بالای آن راضی است برخی افراد خاص نیز سود کلانی به جیب می زنند و در اینصورت شیلات لزومی نمی بیند تا به دنبال اصلاح ژنتیک تخم های ماهی داخلی رود. این در حالی است که از نظر استراتژیک، ورود تخم های تک جنسیتی ضربه به مصالح و امنیت ملی کشور نیز محسوب می شود.

ارسال نظرات