گزارش/

مروری بر کارنامه پرحاشیه‌ترین وزیر دولت روحانی/ آخوندی بر لبه تیغ

روحانی گفته برای انتخاب وزرا تحت‌فشار نبودیم اما به نظر می‌رسد عباس آخوندی از این قاعده مستثنا است. باجناق آقای ناطق این بار روی لبه تیغ قرارگرفته.
کد خبر: ۸۹۰۴۷۱۹
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  سید عباس آخوندی متولد 1336 در نجف عراق، او که در 4 سال گذشته 6 مرتبه در معرض رأی نمایندگان قرارگرفته (رأی اعتماد 92، سه نوبت سؤال، دو نوبت استیضاح) حالا دوباره گذارش به بهارستان افتاده، این بار اما شاید عبور از خوان بهارستان به‌سادگی گذشته نباشد، رئیس‌جمهور حمایت ویژه‌ای از آخوندی نکرده و گفته در بخش مسکن با ایشان توافق نکردیم، محمود صادقی از افراد اصلی فراکسیون امید هم به‌عنوان مخالف آخوندی در صحن علنی، سخنرانی کرده.

روحانی گفته برای انتخاب وزرا تحت‌فشار نبودیم اما به نظر می‌رسد عباس آخوندی از این قاعده مستثنا است. باجناق آقای ناطق این بار روی لبه تیغ قرارگرفته و اگر از مجلس رأی اعتماد نگیرد نباید تعجب کنیم.

 

سرمست از پیروزی برجامی

برجام امضا شد، جناب آخوندی برای چیدن میوه آن، با جیب پرپول به اروپا و آمریکا سفر کرد و شاهانه دست به خرید چندین فروند هواپیما از شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و ATR زد. آخوندی که سرمست از این پیروزی برجامی به ایران بازگشته بود خیلی زود با انتقاد کارشناسان و اساتید دانشگاه مواجه شد، کارشناسان معتقد بودند استراتژی مشخصی برای خرید این تعداد هواپیما وجود نداشته و اگر برنامه از پیش تعیین‌شده‌ای موجود است آقای وزیر آن را به دانشگاه‌ها ارائه دهد تا اساتید درباره جزئیات آن نظر دهند. نمایندگان مجلس هم معتقد بودند «محل پرداخت پول خرید هواپیما مشخص نیست» (مطالعه جزئیات ماجرا در اینجا). خیلی زود مشخص شد 1000 میلیارد تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما رفته است. (جزئیات ماجرا در اینجا) بالاخره اعتراض کارشناسان و اساتید جواب داد، آخوندی کوتاه آمد و اصلاحاتی در قراردادها انجام داد.

 

مشکلات جناب وزیر تنها به داخلی‌ها ختم نمی‌شد، آمریکا هم اجازه ورود هواپیماها را به ایران نمی‌داد، سخنگوی شرکت بوئینگ اعلام کرد: «شرکت بوئینگ همچنان به پیروی از دستورالعمل‌های دولت آمریکا در ارتباط با همکاری با ایرلاین های ایرانی ادامه می‌دهد و همه قراردادها با ایرلاین های ایران منوط به موافقت دولت آمریکا هستند.» (جزئیات ماجرا را در اینجا و اینجا بخوانید)

 

بالاخره با کش‌وقوس‌های فراوان 3 ایرباس جدید به ایران آمد که البته بیشتر از اینکه در خدمت مسافران باشند در سفر به شهرهای مختلف در معرض دید همگان قرار گرفت. مشکلات آخوندی اما به اینجا هم ختم نشد، خبر آمد که ایرباس دوم کلمبیایی بود و ایرباس اول هم مرجوعی کشور اسپانیا (جزئیات در اینجا)

 
مروری بر کارنامه پرحاشیه‌ترین وزیر دولت روحانی/ آخوندی بر لبه تیغ


 

خبر هولناک / برخورد دو قطار

جمعه 5 آذر 95، خبر بسیار هولناک بود، دو قطار در حوالی ایستگاه هفت‌خوان به هم برخورد کردند، 47 کشته و 103 زخمی. ترکش‌های این اتفاق خیلی زود دامن مسئولین را گرفت، رئیس راه‌آهن کشور استعفا کرد، آخوندی که قبلاً گفته بود «سیستمی در راه‌آهن نصب‌کرده که اگر لوکوموتیوران سکته هم کند اتفاقی رخ نمی‌دهد» استیضاح شد.


جلسه استیضاح اما بدون حاشیه نبود، قاضی پور نماینده مردم ارومیه در صحن علنی گفت: «ما نه‌تنها به خاطر تصادفات قطار تبریز به مشهد بلکه نسبت به دیگر موارد عملکرد وزیر راه معترض هستیم و بنده نسبت به تصادفات جاده‌های سراسر کشور و سقوط هواپیما و سانحه قطار حساسیت فراوانی دارم.» قاضی پور اما در ادامه حرف‌هایش صریح‌تر شد: «آقای آخوندی! در کمیسیون گفتید که فرزند شما شرکتی ندارد. اسامی شرکت‌های فرزند آقای آخوندی را ببینید. ایشان در 30 خرداد و 7 مهرماه سال جاری چندین شرکت زیرساختی و ارتقا و چندین شرکت دیگر در چند نقطه کشور به نام محمدهادی احمد آخوندی به‌عنوان اولین مدیران شرکت نوشته‌شده است ... شما از خدا نمی‌ترسید که بیت‌المال را بین خودتان تقسیم می‌کنید. رئیس بنادر شما 15 هزار یورو برای مأموریت از کشور گرفت و پس نداد. مگر این شغل مارکوپولو است؟ آقای وزیر! در این مدت استیضاح بیش از یک گونی مدارک به دست ما رسیده که متأسفانه همه آن‌ها دارای مسئله بوده است«.

آخوندی اما با عذرخواهی فراوان توانست دوباره رأی اعتماد بگیرد. او در جلسه استیضاح گفت: «من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم بنده بیانیه‌ای دادم که اگر فکر می‌شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می‌کنم و باز نیز عذرخواهی می‌کنم به دلیل اینکه معذرت‌خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.»

 

آخوندی پرحاشیه و کم‌کار

دوران 4 ساله وزارت جناب آخوندی با حاشیه‌های زیادی همراه بود. جدیدترین ورژن آن در فروردین 96 رخ داد. او در پاسخ به یک خبرنگار زن که درباره ایرباس پرسیده بود گفت: «خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد!» سپس میکروفون را گرفته و درحالی‌که قصد پرتاب آن را داشته با لحنی تندی گفته: «شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمیارید برید بابا!» (جزئیات ماجرا در اینجا)

 
مروری بر کارنامه پرحاشیه‌ترین وزیر دولت روحانی/ آخوندی بر لبه تیغ 

 

آخوندی اما کارنامه موفقی درزمینهٔ راه‌سازی هم ندارد. جناب وزیر انگار تنها دستاوردش، ریخت‌وپاش در خرید هواپیما بوده آن‌هم با استفاده از بند مندرج در برجام.

 
 مروری بر کارنامه پرحاشیه‌ترین وزیر دولت روحانی/ آخوندی بر لبه تیغ

 

اولویت اول جناب وزیر گویا، کار جهادی در وزارت خانه نیست. مهدیار اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفته: «ایشان می‌خواهد به کار شرکت خصوصی خود هم برسد. بالاخره ایشان یک کارتل عظیم ساخت‌وساز دارد و برنامه‌اش را طوری تنظیم می‌کند که برایش مشغله تمام‌وقت ایجاد نکند و به کار شخصی‌اش برسد.»

 
مروری بر کارنامه پرحاشیه‌ترین وزیر دولت روحانی/ آخوندی بر لبه تیغ 

 

عباس آخوندی این روزها در تکاپوی گذر از خوان بهارستان است. او در 4 سال گذشته بی‌مهری زیادی به مسکن مهر، راه‌سازی، خطوط ریلی و واگن سازی داشته. برخورد دو قطار و خروج چند قطار از ریل و سقوط یک هواپیما دستاورد دوران او بوده. او تنها به خرید هواپیما می‌نازد. معلوم نبود اگر ظریف برجام را امضا نمی‌کرد آخوندی می‌توانست هواپیما بخرد یا نه. به‌هرحال او در مجلس حضور پیداکرده و از خرید هواپیما دفاع می‌کند و در عمل می‌گوید: «من آنم که رستم بود پهلوان» اما این نمایندگان مردم هستند که تصمیم می‌گیرند او بماند یا برود. باید منتظر ماند و دید چه می‌شود.

ارسال نظرات