پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 76

فشار وزارت نیرو بر تولیدکنندگان ماهی / آسیب زایی صدور مجوزهای بی رویه

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: یکی دیگر از مشکلات تولید ماهی فشارهای وزارت نیرو است؛ بارها به وزارت نیرو اعتراض کردیم که یک تولیدکننده ماهی مصرف کننده آب نیست بلکه گذر آب دارد.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۲۴
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

* فشار وزارت نیرو بر تولیدکنندگان ماهی

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: یکی دیگر از ایرادهای محصولات ماهی تولید داخل عدم وجود کد رهگیری است ما در کشورمان افرادی که مجوز دارند با افرادی که مجوز ندارند و افرادی که تولید خوب و مناسبی دارند و افرادی که ماهی نامرغوب تولید می کنند همه با یک قیمت در بازار حضور ماهی می فروشند که به نظر من این رویه عادلانه نیست.

وی افزود: این رویه باعث می شود افرادی که خوب کار می کنند خود به خود حذف شوند در کشور ما به کسی که غیرمجاز کار می کند هیچ کس کاری ندارد اما اگر مجاز بخواهند دست به پرورش ماهی بزند به طرق مختلف آن ها را اذیت می کنند لذا وقتی این هزینه ها برای تولیدکننده ماهی ایجاد می شود خود به خود از این حوزه کناره گیری می کند.

نبی زاده عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات تولید ماهی فشارهای وزارت نیرو است بر همین اساس بارها به وزارت نیرو اعتراض کردیم که یک تولیدکننده ماهی مصرف کننده آب نیست بلکه گذر آب دارد به عنوان مثال آبی که وارد زمین کشاورزی می شود دیگر برنمی گردد اما آبی که وارد مزرعه پرورش ماهی می شود قابل برگشت است و می توان تسویه کرد لذا چرا تولید کننده ماهی به خاطر گذر آب باید به وزارت نیرو پول دهد؟

فشار وزارت نیرو بر تولیدکنندگان ماهی / صدور مجوزهای بی رویه آسیب جدی پرورش ماهی

* صدور مجوزهای بی رویه آسیب جدی پرورش ماهی

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی تصریح کرد: صدور مجوزهای بی رویه و بدون رعایت شرایط تولید، از آسیب های جدی تولید ماهی است برهمین اساس ما به این رویه توسعه غیر پایدار می گوییم و امروز توسعه غیر پایدار خود را نشان داده و بسیاری از تولیدکنندگان ماهی ورشکست شدند و رغبتی به ادامه کار ندارند.

وی افزود: از طرفی نیز واردات بی رویه ماهی تیلاپیا و مشکلات عدیده تولید داخل عملا پرورش دهندگان ماهی قزل آلا را حذف کرده است برهمین اساس 60 هزار تن ماهی قزل آلا از بازار حذف شد و این ماهی از کیلویی 8 هزار تومان به 16 هزار تومان رسید.وقتی قیمت این ماهی به کیلویی 16 هزار تومان رسید بسیاری از مراکز توزیع و خدماتی به جای خرید ماهی گران شده قزل آلا ماهی به سراغ خرید ماهی ارزان تیلا پیا رفتند.

ارسال نظرات