پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_75

اختیارات اتحادیه ماهیان سردابی کافی نیست

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: اگر اختیارات کافی را به اتحادیه دهند برخی از مشکلات حل می شود بر همین اساس صدور پروانه پرورش ماهی باید با نظارت اتحادیه انجام شود.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۲۳
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

 اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: افزایش قیمت ماهی، راه را برای حضور آسان تیلاپیای بی کیفیت چینی در بازار فراهم ساخت اگر دولت بر روی مصرف ماهی قزل آلا کار کند و فرهنگ سازی شود قطعا می توان به بازار گذشته دست یافت.

وی افزود: یک بار از رسانه ها در خصوص ماهی قزل آلا تبلیغ نکرده اند و قطعا من و تولید کننده هزینه چنین تبلیغاتی را نداریم لذا باید دولت در این خصوص حمایتی داشته باشد.ایجاد فرهنگ مصرف محصولات آبزیان کار شخصی نیست لذا این وظیفه بر عهده دولت است تا به صورت گسترده و برنامه ریزی شده فرهنگ سازی کند.

اتحادیه ماهیان سردابی اختیارات کافی می خواهد

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی تصریح کرد: همه جای دنیا این وظیفه بر عهده دولت ها است اکنون سازمان شیلات ادعا دارد که مصرف سرانه ماهی در کشور ده کیلو هست اما من ادعا دارم که این میزان هشت کیلو هم نیست اما کشورهای پیشرفته مصرف سرانه ماهی شان 32 کیلو است که این رقم بسیار اختلاف فاحشی با مصرف سرانه کشورمان دارد.

*اتحادیه ماهیان سردابی اختیارات کافی می خواهد

وی عنوان کرد: ما اکنون این وظیفه را در اتحادیه بر عهده گرفتیم و سعی داریم تا با کمک تعاون روستایی این مهم را محقق سازیم و جالب است بدانید که ما اولین اتحادیه حوزه آبزیان در کشور هستیم که زیرمجموعه تعاون روستایی قرار گرفتیم.

نبی زاده تصریح کرد: انصافا اتحادیه های مرغ و گوشت که ۳۵ سال از انقلاب اسلامی از تعاونی های روستایی به خوبی منتفع شده اند؛ اما بخش شیلات طی این سالها از وزارت جهاد دور بوده است و انتظار داریم در این بخش کمک های بیشتر شود.و شاید اگر حمایت شویم بتوانیم خود را به اتحادیه های قوی برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر اختیارات کافی را به اتحادیه دهند برخی از مشکلات حل می شود بر همین اساس صدور پروانه پرورش ماهی باید با نظارت اتحادیه انجام شود امروز چرا نظام مهندسی بی رویه پروانه صادر می کند بدون آنکه نظر صنف را بداند این از جمله ایراداتی است که در این بخش وجود دارد و باید اصلاح شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار