پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_73
مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: ما از طریق اتحادیه به موضوع گلیز و وارد کردن آب در بافت های ماهی شدیدا اعتراض کردیم که این کار کلاه برداری علنی است.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۱۸
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

اعتراض اتحادیه به گلیز بالای ماهی تیلاپیا/ باید انحصار واردات تخم چشم زده را شکست

* اعتراض اتحادیه به گلیز بالای ماهی تیلاپیا

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: ما از طریق اتحادیه به موضوع گلیز و وارد کردن آب در بافت های ماهی تیلاپیا شدیدا اعتراض کردیم که این کار کلاه برداری علنی است. برهمین اساس گمرک تعرفه واردات را بالا می برد آن وقت واردکننده ماهی به آن آب اضافه می کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی ادامه داد: در این خصوص هم سازمان شیلات نامه ای ارسال کرد و پیگیری های لازم انجام شد تا اگر گلیز ماهی از 10 درد بالاتر رفت کارخانه ی کشور مبدأ که این ماهی را تولید کرده را تحریم کنند.

وی افزود: چون اگر جلوی وارد کننده را بگیرند راه فرار دارد بر همین اساس اگر جلوی شرکت من نوعی را بگیرند فردا با نام تجاری دیگر همان محصول را وارد می کنم اما اگر جلوی کارخانه تولید کننده ماهی را بگیرند هیچ واردکننده ای توان دور زدن قانون را ندارد.

* باید انحصار واردات تخم چشم زده را شکست

نبی زاده تصریح کرد: در مورد تخم چشم زده ماهی باید گفت که در ابتدا واردات این تخم ها به صورت انحصاری نبود مشکل بزرگی که در واردات تخم چشم زده ماهی به کشور آسیب وارد می کند بحث انحصار واردات توسط چند نفر خاص است.چند نفر ایرانی واردات تخم چشم زده را انحصاری گرفته اند، و این انحصار شرایط بسیار خوب مالی برایشان ایجاد کرده و ما نمی دانیم این موضوع را چطور حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این رویه ادامه داشته باشد باید با جدیت بیشتر موضوع را پیگیری کنیم تا این انحصار شکسته شود و در اختیار مراکز مردم نهاد و NGO ها و حتی دولت باشد.اگر دولت کنترل واردات تخم چشم زده را دست بگیرد می توان طی چند سال آینده تکنولوژی تولید این تخم ها را نیز بدست آورد؛ این چیزی که پیش از این واردکنندگان قول داده بودند که تا سال 1396 این مهم را محقق شود.

ارسال نظرات