پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 70
مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: یکی از مسئولان سازمان دامپزشکی گفت: «ما شدیدا برای ممنوعیت ماهی تیلاپیا تحت فشار بودیم.» این صحبت نشان می دهد که افراد پشت قضیه واردات ماهی تیلاپیا لابی قوی دارند.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۱۴
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

واردات 50 هزار تن ماهی تیلاپیا 20هزار شغل را نابود می کند/ لابی قوی برای واردات ماهی تیلاپیا

* برای واردات 15هزار تن فیله،50 هزار تن ماهی صید می شود

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: درخصوص رقم واردات ماهی تیلاپیا حقیقتا رقم بالاتر از این حرف ها است. اگر همین الان به سردخانه های کشور سر بزنیم بالای 7 هزار تن در بازار تهران ماهی تیلاپیا وجود دارد.گفتنی است قزل آلا بین 50 تا 55 درصد بدنش گوشت خالص است اما تیلا پیا بین 30 تا 35 درصد گوشت در بدنش موجود است.این نشان می دهد برای واردات 12 تا 15 هزار تن فیله ماهی تیلاپیا نزدیک به 45 هزارتن ماهی صید شده است.

* واردات 50 هزار تن ماهی تیلاپیا 20هزار شغل را نابود می کند

وی افزود: لذا 15 هزار تن فیله برابر 50 هزار تن تولید ماهی تیلاپیا است و با حساب و کتابی که انجام دادیم با واردات 50 هزار تن ماهی تیلاپیا 20هزار شغل در کشور نابود می شود که رقم بسیار بالا و خطرناکی است.این جا است که ما نگران تولید ماهی گرمابی و سردابی هستیم و به نظر می رسد که این رویه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

نبی زاده تصریح کرد: اگر ما امکان آزمایش ماهی تیلاپیا را داشتیم قطعاتاکنون نسخه ی آن را پیچیده بودیم.البته آزمایش این ماهی بسیار هزینه بر است بر همین اساس هر آزمایش بین 1 تا 2میلیون تومان هزینه خواهد داشت.شاید باید 100 نمونه از این نوع ماهی مورد آزمایش قرار بگیرد.

وی افزود: اگر حتی یک الی دو درصد از ماهی های وارداتی هم آلوده باشد معنا ندارد که وارد کشور شوند.گفتنی است بر اساس گزارش های مردمی 6 ماه ورود ماهی تیلاپیا ممنوع شد بر همین اساس با تست های اولیه ای که انجام در این ماهی مالاشیت گرین و برخی فلزات سنگین یافت شد و بعد از این 6 ماه دوباره واردات این ماهی از سر گرفته شد.

* لابی قوی برای واردات تیلاپیا

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی عنوان کرد: من با یکی از مسئولان دامپزشکی صحبت می کردم گفتند که ما شدیدا برای ممنوعیت ماهی تیلاپیا تحت فشار بودیم این صحبت نشان می دهد که افراد پشت قضیه واردات ماهی تیلاپیا لابی قوی دارند.

نبی زاده خاطرنشان کرد: ما از مراکز فروش دولتی نیز گلایه داریم بر همین اساس طبق قانون نباید کالاهایی که مشابه داخلی دارد وارد کشور شود اما ماهی تیلاپیا نه تنها وارد می شود بلکه در فروشگاه ها و مراکز خرید دولتی نیز به فروش می رسد همانطور که در فروشگاه وزارت جهاد این ماهی در معرض فروش قرار گرفته است متاسفانه این ماهی در بسیاری از فروشگاه‌های ارگان های نظامی همچون سپاه نیروی انتظامی وزارت نفت و سایر اماکن نیز وجود دارد.

ارسال نظرات