پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 68
مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: شیلات باید در خصوص پایین آمدن قیمت تمام شده ماهی قزل آلا سیاست درستی اتخاذ کند؛ نمی شود که تولیدکننده بیچاره را تحت فشار گذاشت تا قیمت تمام شده اش را پایین بیاورد.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۰۹
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

* شیلات برای قیمت تمام شده ماهی سیاست به خرج دهد

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: قیمت تمام شده ماهی قزل آلا نسبت مستقیم با عرضه و تقاضای بازار دارد دلال نیز وقتی فروش ماهی خوب باشد قیمت تمام شده اش را بالا می برد و نیز زمانی که فروش ماهی بد باشد قیمت را پایین می آورد ؛ این عامل اصلی دلال بازی در بازار است.

شیلات هم باید در خصوص پایین آمدن قیمت تمام شده ماهی قزل آلا سیاست درستی اتخاذ کند؛ نمی شود که تولیدکننده بیچاره را تحت فشار گذاشت تا قیمت تمام شده اش را پایین بیاورد شیلات به جای این کار می‌تواند تعرفه‌ها، هزینه آب برق و سایر هزینه هایی که تولیدکننده متحمل می شود را کاهش دهد.

فیله ی تیلاپیا کیلویی 15 و قزل آلای کیلویی 18 هزار تومان است/ شیلات برای قیمت تمام شده ماهی سیاست بخرج دهد

* فیله تیلاپیا کیلویی 15 و قزل آلای کیلویی 18 هزار تومان است

وی تصریح کرد: آخرین قیمتی که از فروش ماهی تیلاپیا در بازار موجود است کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است اما طی روزهای اخیر کمی قیمت آن افزایش پیدا کرد همچنین فیله ی ماهی قزل آلا هم اکنون در بازار حدود 17 و ۵۰۰ هزار تومان تا 18 هزار تومان به فروش می رسد.

نبی زاده عنوان کرد: ماهی قزل آلای وارداتی در فروشگاه های زنجیره ای به قیمت ۷۰۰۰ تومان به فروش می رسد اما ماهی قزل آلا داخلی کیلویی ۱۳ هزار تومان است و این وسط تنها تولیدکننده است که سرش بی کلاه می ماند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی ادامه داد: یکی از ایراداتی که من همواره در بحث پرورش ماهی قزل آلا دارم این است که سود زنجیره تولید مان تعریف شده نیست این موضوع بسیار آسیب زننده است یا همین یارانه صادراتی را که صادر کننده ماهی می دهند اگر به کارخانه خوراک و یا کارخانجات فرآوری ماهی دهند خیلی بهتر است.

نبی زاده تصریح کرد: انصافاً خیلی از این ایرادات تقصیر اتحادیه ما بوده است اگر ما اتحادیه قوی در این زمینه داشتیم شرایط تولید ماهی پیچیده نمی شد.بر همین اساس نداشتن تشکل و اتحادیه قوی در زمینه ی آبزی پروری یکی از مهمترین آسیب های این حوزه است این تشکل ها از درون تولیدکننده ها بیرون نیامدند تا درد آنها را بفهمند و کسانی که در این حوزه کار کردند پس از مدتی راه را گم کرده و به دنبال منافع شخصی رفتند شاید تنها اتحادیه قوی ما اتحادیه تولید و تجارت آبزیان باشد که در زمینه واردات ماهی موفق عمل می کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه واردات ماهی تیلاپیا ضربه سنگینی به تولید کننده زد؛ گفتنی است اتحادیه ما پیش از این قدرت کافی را نداشت و چند روزی است که این اتحادیه را به بخش تعاون شهرروستای وزارت جهاد سازندگی منتقل کردیم تا از طریق تجربیات و امکانات این مجموعه به یک اتحادیه قوی در زمینه ماهی های سردابی دست یابیم.

ارسال نظرات