گزارش «بسیج» از عرضه نامحدود نوشیدنی های خارجی در بازار تهران؛
گفتنی است بازار تهران جاده ای آسان برای فروش نوشیدنی های فاقد اعتبار غذایی خارجی قرار گرفته است و توانسته منابع مالی فراوانی را برای کشورهای تولید کننده خارجی در پی داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۰۴۲۴۸
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در سال های اخیر ناکارایی اقتصاد موجب شده است تا سیستم پولی و بازار کشورمان نتواند پشتیبانی صحیح از بخش واقعی اقتصاد کشورمان را داشته باشد و مورد توجه و بحث قرار نگرفته است.

این در حالی است که قطعا یکی محورهای کلیدی در اصلاح اقتصادی کشورمان اصلاح سیستم نظارت در عرضه کالاهای خارجی در برابر تولید داخلی است.

چراکه تولید داخلی نقش کلیدی در ثبات و کارایی اقتصادی کشورمان، حفظ ثبات سطح عمومی قیمت‌ها و تسهیل رشد و توسعه اقتصادی کشورمان دارد از اینرو بازار رسانی، بازار یابی و مکان سنجی مناسب بازار می‌تواند می تواند در جهت کارایی بخش واقعی اقتصاد که تولید ملی است قرار بگیرد.

متاسفانه با قدری تامل در بازار تهران و گذران ساعاتی در این بازار که به قلب اقتصادی کشورمان معروف شده است به نکاتی جدید برخورد می کنیم.

بازار تهران اغلب جولانگاهی برای کالاهای قاچاقی شده است که نه تنها در راستای تامین نیازهای اساسی و انتقال دهنده تکنولوژی مورد نیاز نبوده که نظام پولی و بانکی را در جهت هدررفت منابع مالی به سمت کالاهای قاچاق هدایت کرده است.

متاسفانه بازار تهران برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی نقشی کمرنگی دارد این در حالی است که انتظار می‌رود به شکلی خودجوش و بیش از سایرین، عملیاتی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار دهد؛  قطعا بازار تهران نقش مهمی در شناسایی ریشه های اساسی معضلات اقتصادی تولید داخلی کشورمان و اولویت بندی مشکلات خواهد داشت.

گفتنی است مجموعه برنامه هایی که تاکنون در بازار تهران طراحی شده است در راستای عرضه کالاهای ایرانی نبوده و خطای اساسی در واردات کالاهای قاچاق است که بیشترین تخفیف قیمتی را برای متقاضیان در نظر گرفته اند.

در همین زمینه متاسفانه وجود فراوان نوشیدنی های خارجی از جمله انتقادات وارده بر گستره بازار تهران است از اینرو ضروری است که اقدامات اصلاحی برای نظارت بیشتر توزیع و عرضه و خرید نوشیدنی های خارجی در سطح بازار تمرکز یابد لذا در کوتاه مدت اصلاح رفتار فرهنگ اقتصادی مردم در رابطه با نوشیدنی های خارجی و در بلندمدت اصلاح ساختار روابط میان خریداران و توزیع کنندگان نوشیدنی های خارجی باید مد نظر قرار بگیرد.

به صورتی که بازار تهران جاده ای آسان برای فروش نوشیدنی های فاقد اعتبار غذایی خارجی قرار گرفته و توانسته منابع مالی فراوانی را برای کشورهای تولید کننده خارجی تامین کند.

مسئولین باید با در نظر گرفتن برنامه ریزی های لازم، مسیری هموار برای نوشیدنی های داخلی را فراهم و اقتدار از دست رفته نوشیدنی های داخلی را از طریق اعمال قوانین لازم بدست اورند و مسیری که طی سالیان متمادی محلی برای کسب درآمد و اشتغالزایی برای نیروهای کارگری داخلی بوده است را در اختیار کشورهای خارجی قرار ندهد.

چنانچه در همین زمینه شبکه العالم داعش و تجارت پرسودِ نوشیدنی‌های انرژی‌زا سوژه جدیدی است که خبرنگاران حوزه های مختلف باید به آن بپردازند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، به تازگی تجارت نوشیدنی‌های انرژی‌زا که از ترکیه وارد سوریه و عراق می‌شود، رونق گرفته و سود فراوان حاصل از آن نیز به جیب سرکردگان داعش؛ و در نهایت شرکت‌های صهیونیستی سرازیر می‌‌شود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، کامیونهایی حاوی نوشیدنیهای انرژی زا همه روزه از مرز ترکیه وارد عراق و سوریه می شوند تا به بدست جنگجویان داعش برسند. داعش هدف از این کار را بالا بردن سطح استقامت جنگجویان خود ذکر کرده است. در شعار تبلیغاتی داعش گفته می شود «ردبول بنوشید و پرواز کنید». اما روی دیگر این سکه، درآمد هنگفت سران داعش از فروش این کالاست؛ محصولاتی که معمولا شرکت های صهیونیستی توزیع آن در منطقه را بر عهده دارند.
 
از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی و اقتصادی "کالکالیست" در روزهای اخیر از اقدام شرکت "اسرائیلی" فوزی شمشوم و پسران برای توزیع نوشیدنی "بلو" در کشورهای عربی از جمله اردن، مصر، امارات و عربستان خبر داده بود.
 
ارسال نظرات