حجت الاسلام والمسلمین مقربی گفت: اعتماد به آمریکا پاشنه آشیل حیات سیاسی مصدق بود و مسئولین با چشمان بازتری به تاریخ سیاسی روابط بین ایران و آمریکا بنگرند.
کد خبر: ۸۹۰۴۱۶۵
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مقربی در گفتگو به مناسبت«سالروز کودتای آمریکایی انگلیسی 28 مرداد 1332 علیه دولت دکتر مصدق» با خبرنگار خبرگزاری بسیج از گرمسار اظهار داشت:سابقه دشمنی و تخاصم دولت آمریکا با ملت ایران منحصر به بعد انقلاب اسلامی نیست بلکه به سالها قبل از انقلاب اسلامی برمی گردد دقیقا زمانی که آمریکایی ها کودتای 28 مرداد را علیه دولت قانونی دکتر محمد مصدق طراحی و اجرا کردند، که این رخداد منجر به بازگشت مجدد استبداد شاهنشاهی به میهن اسلامی گردید.

کارشناس سیاسی سپاه ناحیه گرمسار با اشاره به نگاه خوشبینانه دکتر مصدق به آمریکایی ها گفت:مرحوم دکتر مصدق بر این باور بود که در حکومت نو پای آمریکا از خباثت های دولت روباه صفت بریتانیا خبری نیست؛ پس میشود به آنها اطمینان کرد و همین نگاه سطحی و غیر واقع بینانه پاشنه آشیل حیات سیاسی دکتر مصدق گردید.

وی ضمن اشاره به بدعهدی های آمریکا به دولت مصدق تصریح کرد:دکتر مصدق حدود 25 روز با آمریکائی ها مذاکره کرد تا از کمک های اقتصادی آمریکا بهره مند گردد اما آنها هر دفعه از کمک های اقتصادی به دولت مصدق به بهانه های مختلف سر باز زده و میگفتند که شما با گسترش صنعت نفت خود می‌توانید به درآمدهای خوبی برسید و به وام ما نیازی ندارید! اما هیچ گاه این بدعهدی ها باعث ازبین رفتن اعتمادی که مصدق به آمریکائی ها داشت نگردید.

مقربی با اشاره به ارشادات حضرت آیت الله کاشانی(ره) به مصدق در خصوص خوی استعمارگر آمریکا گفت:مرحوم آیت الله کاشانی(ره) تا آخرین لحظات دکتر مصدق را از اعتماد به آمریکا استعمارگر بر حذر داشت اما مصدق دیگر آن مصدق قبل از ملی شدن صنعت نفت نبود و مدت ها بود که از جریانات مذهبی فاصله گرفته بود.

کارشناس سیاسی سپاه ناحیه گرمسار در خصوص نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد گفت :آمریکائی ها بودند که از مصدق خواستند از نیرو های طرفدار خود بخواهد خیابان ها را ترک کرده و ریاست شهربانی را به سرتیپ دفتری که خود از عوامل کودتا بود بسپارد تا با دست خود زمینه کودتا علیه دولتش را فراهم کند آنها با فریب دکتر مصدق نهضت ملی شدن صنعت نفت را از بین برده و بر سر منافع استعماری خود در ایران با دولت انگلستان به توافق رسیدند.

وی با اشاره به خط فکری اعتماد به آمریکا پس از انقلاب اسلامی افزود:دکتر مصدق به آمریکا اعتماد کرد و نتیجه اعتمادش را هم دید اما متاسفانه برخی از سیاست مداران ، بعد از انقلاب نیز همان تفکر محکوم به شکست دکتر مصدق،مبنی بر اعتماد به آمریکا را دنبال می کردند که متاسفانه افرادی همچون مهندس مهدی بازرگان که خود از نزدیک شاهد خیانت آمریکا به دکتر مصدق بود از جمله این افراد است که چشم امید به کمک های آمریکا داشت به این خیال که آمریکا کشور را نجات دهد اما تاریخ نشان داد که او هم اشتباه میکرد.

مقربی برجام را آخرین آزمون اعتماد سازی بین ایران و آمریکا دانسته و خاطر نشان کرد:امروزه مسئولین کشور باید با چشمان باز تری به تاریخ سیاسی بین ایران وآمریکا بنگرند زیرا ملت ایران دیگر طاقت دادن هزینه هایی همچون از بین رفتن نهضت ملی صنعت نفت را ندارند،ما امروز از سیاستمدران انتطار داریم تا با خط فکری محکوم به شکستِ اعتماد به آمریکا ، در مناسبات بین المللی حاضر نشوند و با نگاهی واقع بینانه در مسئله برجام، قاطعانه انجام تعهدات طرف مقابل بالاخص دولت آمریکا را با جدیت مطالبه کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها