پورقاضی گفت: هیچ تفاوتی نباید میان یک شخص سرمایه گذار یا سازمانی که از یکسری امتیازاتی برخودار است وجود داشته باشد و باید شرایط برای همه باید یکسان باشد.
کد خبر: ۸۹۰۴۱۵۸
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶

مهدی پورقاضی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره موانع رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور گفت: فضای آزادی اقتصادی کشور نسبتا پایین است به طور مثال اگر ترازی برای سنجش آزادی اقتصادی تعریف شده باشد، ایران رتبه 155 از 165 کشور جهان را دارد. اقتصاد ما بسته است و شرکت های بزرگ اقتصادی معتبر جهان از سرمایه گذاری در ایران اجتناب می کنند.

وی با بیان اینکه شرکت های خارجی چندان رغبتی برای همکاری با شرکت های ایرانی ندارند افزود: شرکت های بزرگ خارجی در وهله اول به فضای ریسکی بازار ایران نگاه می کنند که آیا برایشان ارزش ریسک کردن دارد یا خیر و در گام بعد به آزاد سازی اقتصای کشور میزبان نگاه می کنند. ایران در هر دو مقوله ریسک پذیری و آزاد سازی دچار بحران زدگی است.

پورقاضی تصریح کرد: در بحث آزادسازی یارانه ها ، رقابت بین تولیدکنندگان مطرح است. به عنوان مثال شخصی اقدام به احداث هتل می کند تا در فضای هتل داری در جامعه فعالیت کند. او بابت تمام سود اقتصادی که از این فعالیت نصیبش می شود، به دولت مالیات پرداخت می کند. در همین بین سازمانی دولتی یا نظامی هتلی احداث می کند و از درآمدی که دارد به دولت مالیات پرداخت نمی کند. با یک حساب ساده می توان فهمید که در ایران کلمه رقابت به هیچ عنوان وجود ندارد . درصورتی که تولیدکنندگان و تجار بزرگ در فضای رقابتی است که پیشرفت می کنند و بازار کشورشان را رونق می دهند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: فضای رقابتی در میان همه سازمان ها باید رعایت شود . اینکه سازمانی دولتی است یا نظامی نباید میان شان تفاوت قائل شد و همه باید مالیات بدهند. هیچ تفاوتی نباید میان یک شخص سرمایه گذار یا سازمانی که از یکسری امتیازاتی برخودار است وجود داشته باشد و باید شرایط برای همه باید یکسان باشد.

ارسال نظرات