پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 67

خجالت آور است که بیمه آبزی پروری نداریم/تولیدکننده ماهی نباید هزینه آب و برق دهد

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: برای کشورمان خجالت آور است که بیمه برای کارگر اجباری است اما در زمینه آبزی پروری بیمه نداریم.
کد خبر: ۸۹۰۴۱۴۵
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

خجالت آور است که بیمه ی آبزی پروری نداریم/تولیدکننده ماهی نباید هزینه آب و برق دهد

* غذای ماهی 60 درصد قیمت تمام شده را شامل می شود

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: بالا بودن قیمت تمام شده ماهی قزل آلا چندین علت دارد؛ اولین علت آن نهاده ها و قیمت بالای خوراک ماهی است در واقع غذای ماهی بین ۵۵ تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده ماهی را شامل می شود متاسفانه قیمت غذای ماهی نسبت به ضریب های جهانی در ایران بالااست بر همین اساس خود به خود قیمت ماهی قزل آلای ایرانی نسبت به ماهی های خارجی گران تر خواهد شد.

وی افزود: البته شرایط پرورش ماهی قزل آلا در ایران بسیاربا کیفیت است؛ چون در همین شرایط از لحاظ کیفیت با ماهی قزل آلای جهانی رقابت تنگاتنگی داریم اما اگر بتوانیم روی بحث نهادها کار کنیم و بودجه هایی که دولت بر گردن تولید کننده ماهی می گذارد را برطرف کنیم قیمت تمام شده آن پایین می آید.

* تولیدکننده ماهی نباید هزینه آب و برق دهد

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی عنوان کرد: یکی از این هزینه ها استخدام دامپزشک و یا کارشناس شیلات اجباری است که به طور خود به خود هزینه هایی را برای تولیدکننده ماهی به همراه خواهد داشت.یکی دیگر از هزینه های تولید ماهی آب و برق است.

وی افزود: معنا ندارد که یک تولید کننده ماهی برای آب هزینه ای دهد چون این تولیدکننده آب را مصرف نمی کنند چرا باید یک تولیدکننده ماهی سالی ۱۲ میلیون تومان هزینه آب دهد در حالی که این هزینه در سایر کشورهای جهان پرداخت نمی شود.

نبی زاده گفت: متاسفانه از سوی دولت حمایتی برای تولید کنندگان ماهی نمی شود بر همین اساس قیمت تمام شده ماهی قزل آلای ایرانی افزایش می یابد البته این هزینه ها جدای از هزینه مالیات و یا حمل و نقل ماهی و یا سودهای گزاف وام های بانکی است.

* خجالت آور است که بیمه آبزی پروری نداریم

وی خاطرنشان کرد: جا دارد اینجا مطلبی را عرض کنم ؛ برای کشورمان خجالت آور است که بیمه برای کارگر اجباری است اما در زمینه آبزی پروری بیمه نداریم یعنی اگر یک پرورش دهنده ماهی سرمایه ۳۰ ساله اش را در این کار بگذارد و یکسال ضرر کنند کل سرمایه ۳۰ ساله اش را برای جبران ضرر باید بدهدبر همین اساس است قیمت تمام شده ماهی قزل آلا افزایش یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار