پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 66

ادعای صادرات ماهی با حمایت از تولیدکننده محقق می شود نه واردات

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: اگر دولت ادعا دارد تا ماهی ها را صادر کند از تولیدکنندگان این حوزه حمایت کند تا آنها با افزایش تولید به صادرات ماهی کمک شایانی کنند.
کد خبر: ۸۹۰۴۱۴۳
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۹

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

ادعای صادرات ماهی با حمایت از تولیدکننده محقق می شود/شیوه ی دولت جوابگو نیست

* ادعای صادرات ماهی با حمایت از تولیدکننده محقق می شود

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: متاسفانه بیمه در بخش آبزی پروری بسیار ضعیف عمل می کند بر همین اساس بارها شکایت و اعتراض کردیم و ما را تنها با بهانه اینکه بودجه نداریم و بیمه نمی کنیم توجیه کردند.اگر واقعاً بخش آبزی پروری را بیمه نمی کنند، زودتر اعلام کنند تا ما به بخش حوادث غیر مترقبه وزارت کشور مراجعه و حق و حقوق مان را بگیریم.اکنون اگر به وزارت کشور هم مراجعه کنیم به ما می گویند می رفتید بیمه می کردید.

وی افزود: اکنون بیمه ای که پرورش دهنده آبزیان را می کنند نه شرایط مناسب و نه قیمت به روز و نه تعرفه مناسب دارد بر همین اساس تولیدکننده ماهی رغبتی نمی کنند که در این حوزه بماند.

نبی زاده تصریح کرد: اگر دولت ادعا دارد تا ماهی ها را صادر کند از تولیدکنندگان این حوزه حمایت کند تا آنها با افزایش تولید به صادرات ماهی کمک شایانی کنند.جالب است بدانید که دو تا سه سال گذشته بحثی مطرح شد که هر کسی که ماهی تیلاپیا وارد می کند از داخل کشور ماهی قزل آلا به کشور مبدا صادر کند ما نیزبا این طرح موافق بودیم که هر واردکننده به میزانی که ماهی تیلاپیا وارد می کند ماهی قزل آلا به همان کشور صادر کند.اما بعدها متوجه شدیم که این طرح نیز خودش تضمینی برای واردات ماهی تیلاپیا است ما نباید به هیچ عنوان به وارد کننده ماهی تضمینی بدهیم وقتی کالای مشابه آن در داخل کشور تولید می شود چه لزومی دارد که ماهی تیلاپیا وارد شود.

* شیوه ی دولت جوابگو نیست

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی خاطرنشان کرد: ما مخالف به روز شدن و یا برند سازی تولیدات ماهی در داخل نیستیم و باید به این سمت پیش برویم اما در طرف مقابل نیز دولت باید از ما حمایت کند و جلوی واردات ماهی را بگیرد قطعاً این مهم با شیوه ای که دولت در پیش گرفته است امکان پذیر نخواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار