خبرهای داغ:
گزارشی از دغدغه این روزهای خانواده های دانش آموزان
دریافت وجه از اولیاء دانش آموزان تحت عناوین مختلفی همچون کمک به مدرسه در سراسر کشور از جمله مراغه، امر ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی و هیات امنایی را به دغدغه ای مهم برای والدین تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۴۱۲۳
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، هرچند در قانون اساسی بر رایگان بودن و تسهیل در آموزش دانش آموزان در مدارس تاکید شده، لیکن وجود قوانین دست و پاگیر، عدم نظارت های کافی، تناقض در گفتار و عمل مسئولان، هزینه های تحصیلی را بر دوش اقشار متوسط و کم درآمد اضافه است.

در سال های اخیر مدارس دولتی نیز با تبدیل شدن برخی از آن ها به عنوان مدارس هیات امنایی، از قافله دریافت شهریه عقب نمانده و آن را حرکتی در راستای ارتقای کیفیت و افزایش سطح آموزش قلمداد می کنند.

هرچند تصویب برخی قوانین، دست مدارس دولتی را در دریافت شهریه و کمک های مردمی باز گذاشته، لیکن نقش این کمک های دریافتی در افزایش کیفیت آموزشی در این مدارس به زعم والدین دانش آموزان ناچیز و کمرنگ بوده است.

اجبار دانش آموزان به پرداخت شهریه یا کمک های مردمی از سوی مدارس دولتی و هیات امنایی در آغاز روند ثبت نام، در سال های اخیر به چالشی برای والدین دانش آموزان تبدیل شده است.

پایان و آغاز سال تحصیلی در سال های اخیر به محلی برای جدال بین خانواده ها برای عدم پرداخت کمک های مردمی تبدیل شده و مدیران مدرسه با استفاده از این ابزار، خانواده ها را در به پرداخت هزینه و کمک به مدرسه مجور ساخته اند.

با وجود تاکید مسئولان کشوری و وزارت آموزش و پرورش مبنی بر عدم اجبار در دریافت این مبالغ، مدیران اقشار پایین جامعه را برای دریافت این مبالغ فشار قرار داده است.

عدم ارائه کارنامه تحصیلی، جلوگیری از حضور دانش آموز در جلسه امتحان در پایان سال تحصیلی و ممانعت از ثبت نام دانش آموزان در مدارس پیش از واریز و پرداخت کمک مردمی و شهریه در مدارس دولتی، همه و همه به زعم و اذعان شهروندان و خانواده ها نقض قانونی است که در روز روشن در عرصه تعلیم و تربیت نسل آینده روی می دهد.

خانواده های دانش آموزان که بیشتر آن ها از اقشار متوسط و کم درآمد جامعه هستند، با نزدیک شدن به ایام ثبت نام فرزندان خود در مدارس، با توجه به سطح نازل درآمدی و معیشتی خود، پیش لرزه هایی نه چندان خوشایند را در زندگی روزمره خود احساس می کنند.

محمدی یکی از اولیا دانش آموزانی که فرزند خود را در یکی از مدارس ثبت نام کرده، در این باره گفت: برخی از مدارس، پیش نیازی مبنی بر لزوم پرداخت کمک مردمی برای ثبت نام مطرح می کنند.

وی افزود: حتی در دریافت کارنامه فرزندم از این مدرسه، آن را منوط به پرداخت کمک مردمی کردند که بر اساس گفته های مسئولان آموزش و پرورش اختیاری اعلام شده است.

وی اضافه کرد: اختیاری بودن دریافت این کمک های مردمی که به چندصد هزار تومان در هر سال تحصیلی نیز می رسد، بارها از رسانه ها اعلام شده و این در حالی است که در برخی مدارس برخلاف این تاکیدات عمل می شود و کمک به مدرسه اجباری است.

یکی دیگر از والدینی که دانش آموز خود را در یکی از دبیرستان های شهرستان مراغه ثبت نام کرده، گفت: کمک های مردمی به مدارس دولتی هم اکنون جزو الزامات ثبت نام در مدارس شده و در این راستا، والدین مجبور به دادن تعهد برای پرداخت آن هستند.

علی زاده افزود: با وجود اینکه این مبالغ به عنوان کمک اختیاری به مدارس عنوان می شود لیکن در طول سال تحصیلی بارها توسط مسئولان مدارس برای پرداخت فوری این مبالغ، والدین و حتی دانش آموزان را تحت فشار قرار می دهند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد و در طول سال بیش از یک بار و حتی چندین مورد کمک مردمی به مدارس از والدین دانش آموزان طلب می شود، ادامه داد: با توجه به هزینه های سرسام آور تحصیل دانش آموزان به ویژه در دبیرستان ها، دریافت هزینه های چندصد هزار تومانی آن هم به اجبار برای اقشار متوسط و پایین جامعه مشکل ساز است.

اولیا یکی دیگر از دانش آموزان در این باره گفت: متاسفانه به دلیل عدم پرداخت کمک به مدرسه که در ابتدای سال به اجبار برای پرداخت آن تعهد داده بودیم و موفق به پرداخت آن نشده بودیم، با ممانعت مدیران و مسئولان مدرسه از ورود فرزندم به حوزه امتحانی روبرو شدیم.

یکی دیگر از اولیا دانش آموزان به دریافت مبالغ بالای شهریه در مدارس هیات امنایی اشاره کرد و گفت: مدارس دولتی با وجود دریافت شهریه های بالای 6 میلیون ریال به ازای هر سال تحصیلی، از کیفیت لازم با توجه به شهریه و کمک های مردمی که به صورت متناوب از اولیای دانش آموزان دریافت می شود، برخوردار نیست.

وی افزود: مدارس دولتی در طول سال تحصیلی علاوه بر دریافت شهریه بالا در این مدارس، والدین را ملزم به پرداخت کمک های مردمی علاوه بر این شهریه ها می کنند و این در حالی است که آموزش های انجام شده، در سطح برابری با سایر مدارس دولتی قرار دارد.

به عقیده کارشناسان، ظهور مدارس هیات امنایی با هدف کاهش بار هزینه ای آموزش و پرورش، نه تنها در برخی موارد نتوانسته از سنگینی این بار بکاهد، بلکه افزایش هزینه های تحصیلی برای خانواده های دانش آموزان و نیز کمترین میزان تفاوت کیفیت آموزشی و تحصیلی را نسبت به سایر مدارس دولتی در پی داشته است.

خانواده هایی که به امید برخورداری فرزندان از کیفیت مناسب آموزشی و تحصیلی با پرداخت هزینه های کمتر نسبت به مدارس غیرانتفاعی، دانش آموزان خود را در مدارس هیات امنایی ثبت نام می کنند در مقایسه با هزینه انجام داده و بازخورد نهایی و تحصیلی آن نیز اظهار رضایت چندانی نمی کنند.

در این میان آموزش و پرورش به عنوان متولی نظارت بر کیفیت آموزشی و نیز ایجاد رضایت در بین خانواده های دانش آموزان راه دشواری پیش رو دارد.

مسئول بازرسی آموزش و پرورش مراغه هرگونه دریافت وجه به عنوان کمک مردمی در مدارس را اختیاری عنوان کرد و گفت: اجباری در کار نبوده و هرفرد به اختیار و به اندازه توانایی خود می تواند به مدرسه کمک مالی کند.

بهرام حسن زاده افزود: خانواده های دانش آموزان درصورت مشاهده هرگونه تخلف واجبار به دریافت کمک مردمی در مدارس در هنگام ثبت نام و یا هر زمان دیگری به واحد بازرسی آموزش و پرورش این شهرستان مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش بر اساس رسالت خود در زمینه تعلیم و تربیت حرکت کرده و در صورت وقوع هرگونه تخلف در روند ثبت نام، با خاطیان برخورد قانونی خواهد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها