خبرهای داغ:
حجت الاسلام فاطمی بصیر در کارگاه آموزشی مربیان و سرگروها صالحین سرخه گفت: هرکس که پوشش شرم و حیا برگزیند کسی عیب او را نبیند.
کد خبر: ۸۹۰۳۹۴۰
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، حجت الاسلام مصطفی فاطمی بصیر استاد حلقات صالحین در کارگاه آموزشی مربیان و سرگروها صالحین که در مسجد و مجمع امام حسن مجتبی برگزار شد با بیان اهمیت حیا و عفت از دیدگاه قرآن گفت: حیا در لغت به معنای شرم است و در اصطلاح نوعی انقباض نفسانی می باشد و ثمره این انفعال و انقباض نفسانی بازداشتن انسان ها از کارهای زشت و ناپسند است.

وی با بیان این پرسش که چرا باید حیا کنیم؟ افزود: چون ما خود را در محضر یک ناظر محترم می بینیم حیا می کنیم، حال آنکه این ناظر می تواند خداوند، امام زمان(عج) و یا حتی بچه دوساله باشد، حتی در روایات آمده است که انسان باید جلوی حیوان نیز حیا کند. در مساله حیا، سه رکن فاعل، ناظر و فعل وجود دارد.

امام جمعه شهرستان سرخه گفت: عاملی که باعث حیا می شود، شرم است و امام صادق(ع) فرمودند: پنج صفت وجود دارد که اگر انسان از آن بهره ای نداشته باشد، از دین فایده ای نمی برد. که این صفات شامل: وفا، تدبیر، حیا، حسن خلق و حریت است. همچنین پیامبر(ص) فرمودند: چهار چیز جوهر است که جوهر همان گوهر می باشد که شامل: عقل، دین، حیا و عمل صالح است.

وی با بیان اینکه برای این گوهرها آفاتی وجود دارد افزود: عقل را غضب ضایع می کند، دین را حسد فاسد می کند، حیا را طمع تهدید می کند و عمل صالح را غیبت خراب می کند. از ائمه روایات فراوانی در خصوص شرم و حیا ذکر شده است. هرکس که پوشش شرم و حیا برگزیند کسی عیب او را نبیند. در روایت دیگر آمده است: حیا پیشه کن که نشانه نجابت است. در مقابل حیا، بی شرمی قرار دارد.

فاطمی بصیر با بیان اینکه دو نوع حیا جاهلانه و حیا احمقانه وجود دارد افزود: موارد زیادی از حیا جاهلانه در جامعه وجود دارد که در روایات آمده است که این نوع حیا نادانی است. از حیا جاهلانه یا احمقانه می توان به حیا ورزیدن در گفتار و کردار و درخواست حق، حیا ورزیدن از تحصیل علم، حیا ورزیدن از تحصیل درآمد حلال، حیا ورزیدن از خدمت به مهمان، حیا ورزیدن از احترام گذاشتن به بزرگان، شرم از اعتراف به ندانستن، شرم از درخواست از خدا و شرم از بخشش اندک است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها