کشورهای اروپایی معمولاً در زمان‌هایی مورد حملاتی نظیر حملات تروریستی در بارسلونا قرار گرفته‌اند که کشورهای مورد هدف به نحوی از انحا در دور جدید تلاش‌ها برای احیای مذاکرات و حل سیاسی بحران شریک بوده‌اند.
کد خبر: ۸۹۰۳۸۵۰
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، «احمد‌ کاظم‌زاده» در روزنامه «جوان» نوشت:

اگر این فرضیه پذیرفته شود که حملات تروریستی در بارسلونای اسپانیا به دست عوامل داعش صورت گرفته باز نوعی از تفاوت را می‌توان بین این حمله و حملات مشابهی که در گذشته در کشورهای مختلف اروپایی از جمله شهر نیس فرانسه صورت گرفته بود با دیگر حملات تروریستی که داعش در کشورهای خاورمیانه از عراق و سوریه گرفته تا افغانستان انجام می‌دهد، مشاهده کرد، زیرا حملات تروریستی داعش در کشورهای خاورمیانه و افغانستان عموماً با استفاده از خودروهای بمبگذاری شده یا جنگ‌افزارهای نیمه‌سنگین و به صورت نبردهای رودررو صورت می‌گیرد که هر دو اهداف نظامی و غیرنظامی را شامل می‌شود، اما حملاتی که به‌خصوص در سال‌های اخیر و بعد از ظهور داعش در کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد عموماً به صورت زیرگرفتن افراد عادی با استفاده از خودروهای مسافری یا باری بوده است.
 
گرچه این حملات به داعش نسبت داده می‌شود یا داعش مسئولیت برخی از آنها را برعهده می‌گیرد، اما این نوع از حملات با عملیات‌های معمولی داعش که به‌خصوص در خاورمیانه انجام می‌دهد، تفاوت اساسی دارد، ضمن آنکه هیچ ارتباطی را نمی‌توان بین این نوع از حملات و ادعای داعش برای احیای خلافت پیدا کرد. بر همین اساس به نظر می‌رسد کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه در این نوع از حملات بوده باشد و هدف از آن بیشتر ارسال پیام از سوی کسانی باشد که یا به نام داعش این حملات را انجام می‌دهند یا داعش را به سمت این نوع حملات هدایت می‌کنند. سرآغاز این حملات، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و آن زمانی بود که فلسطینی‌ها به‌خصوص ساکنان اراضی اشغالی سال 1948 در آخرین انتفاضه خود با توجه به نداشتن سلاح گرم برای دفاع از خود به سلاح‌های سرد روی آوردند و در این راستا از خودروهای شخصی نیز به اقتضای شرایط علیه صهیونیست‌ها استفاده کردند و این درست زمانی بود که خیلی از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی به مخالفت با شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری پرداختند و در عین حال از طرح تشکیل دو دولت برای حل بحران فلسطین حمایت کردند.
 
در چنین شرایطی بود که کم‌کم حملات مشابهی در کشورهای مختلف اروپایی روی داد، این حملات گرچه به داعش نسبت داده شده اما بیشترین نفع از آن را رژیم صهیونیستی و جناح راستگرای حاکم به رهبری نتانیاهو برده است که این ابعاد دیگری از ارتباط میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های تکفیری از جمله داعش را آشکار می‌کند. نکته قابل توجه و تأمل در این میان اینکه کشورهای اروپایی معمولاً در زمان‌هایی مورد حملاتی از این دست قرار گرفته‌اند که کشورهای مورد هدف به نحوی از انحا در دور جدید تلاش‌ها برای احیای مذاکرات و حل سیاسی بحران شریک بوده‌اند. از این منظر جدا از اینکه مادرید اسپانیا میزبان اولین نشست بین‌المللی صلح خاورمیانه بوده، امکان دارد در دور جدید تلاش‌هایی که در فضای پساداعش اتخاذ می‌شود، سهم و نقش اساسی داشته باشد، از این دید حملات تروریستی در اسپانیا نه حملات کور بلکه کاملاً هدفمند از سوی کسانی است که به واسطه یا به نام داعش مخالفت خود را با این تحرکات اعلام کرده‌ و کوشیده‌اند این تحرکات را در نطفه خفه کنند.


ارسال نظرات