با توجه به اینکه ایران جزء کشورهای خشک ونیمه خشک است استفاده ازچاههای مناطق کویری و خشک به هیچ عنوان عاقلانه و منطقی و علمی نیست که در کشور ماهی تیلاپیا پرورش داد.
کد خبر: ۸۹۰۳۷۴۴
|
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: واردات بی رویه ماهی از کشور چین در عین آنکه مشابه آن در داخل کشور تولید می شود ضربه بزرگی به صنعت شیلات کشور زده است. متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند.

از طرفی با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

بر همین اساس با دکترحمید عبدالله پور بی ریا، استادیارگروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولید داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

با توجه به اقلیم ایران پرورش تیلاپیا عقلی و منطقی نیست

دکترحمید عبدالله پور بی ریا، استادیارگروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج با اشاره به تاریخچه وچگونگی فرایند پرورشی ماهی با برند تیلاپیا در چین گفت: جنس تیلاپیا از خانواده سیچلاید ماهیان و از راسته سوف ماهیان می باشد زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا بویژه کنیا و مدیترانه می باشد . ژاپنی ها به دلیل کمبود غذا تیلاپیا را ازمالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند. کشورچین بزرگترین تولیدکنتده تیلاپیا درجهان است وبعد از آن کشورهای مصر و فیلیپین و تایلند و اندونزی قرار دارند؛ دمای مناسب پرورش برای تیلاپیا 25 تا 30 درجه سانتیگراد می باشد و در دمای زیر20 درجه رشد این ماهی کاهش می یابد و در 17 درجه سانتیگراد تغذیه متوقف می شود. تیلاپیا جزء ماهیان آب شیرین بوده ولی تحمل شوری را دارد. درشوری 10-15 گرم درلیتر به راحتی رشد می کند. دربرخی منابع منابع ذکر کرده اند در شوری 5 ppt تفریخ تخم بخوبی صورت نمی گیرد.قابلیت تولید: هرماهی ماده تیلاپیا بالغ با وزن بالا در یک سال در طول 3 ماه دوره زادآوری تعداد 2000 بچه ماهی تولید می کند.روش پرورش این ماهی هم دراستخرهای خاکی ، مخازن فایبرگلاس و در تانکرها پرورش می دهند؛ بچه ماهیان 20 گرم بعد از 6 تا 8 ماه به حدود 600 تا 800 گرم می رسند، این ماهی دراکسیژن کم مقاوم بوده و پی اچ بین 5/5 تا 8/5 را بخوبی تحمل می کند.

عبدالله پور در پاسخ به این سوال که ایا در حال حاضر مجوزهایی ازسازمانهای مربوطه جهت تولید داخل به ماهی تیلاپیا صادر شده است؟ عنوان کرد: براساس مصاحبه هایی که خود کارشناسان محیط زیست انجام داده اند ظاهرا فعلا فقط به ده هکتار از اراضی مجاور مرکز تحقیقات شیلاتی یزد بصورت پایلوت و آزمایشی اجازه کار داره شده است که بنده خیلی دوست دارم  بدانم این مجوز ده هکتار به مردم محروم منطقه که سنگشان را به سینه می زنند داده شده است یا خیر؟

وی با بیان اینکه کشور ایران درمنطقه خشک ونیمه خشک کره زمین واقع شده است و همچنین از نظر آبهای سطحی،غیر سطحی، دریاها و رودخانه های وسیع وهمچنین گرمابی بودن ماهی تیلاپیا در حال حاضر ظرفیت و پتاسیل تولید  در کشور وجود ندارد افزود: ازنظرشخص بنده با توجه به اینکه ایران جزء کشورهای خشک ونیمه خشک است استفاده ازچاههای مناطق کویری وخشک به هیچ عنوان عاقلانه و منطقی وعلمی نیست . اما درمناطق جنوبی مثل خوزستان که از آب رودخانه استفاده می کنند می تواند توجیه داشته باشد ولی چون این رودخانه ها به تالاب ها و آب بندانها راه دارند اگر ماهی ها ازمزرعه به هردلیلی به این مناطق برسند با توجه به مهاجم بودن و همه چیزخواربودن و کم توقع بودن به تدریج باعث حذف گونه های بومی خواهند شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان کشور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دچار خشکسالی چندساله است طبق پیش بینی های اکثر کارشناسان هواشناسی این روند ادامه دارد.ایا تولید تیلاپیا درحال حاضر در کشور با توجه به موارد ذکرشده فوق صرفه اقتصادی و راهبردی دارد؟ تصریح کرد: اگر ازسیستم های مداربسته پیشرفته که آب کمی استفاده می کنند استفاده شود بله می شود با حداقل اب بیشترین تولید را بصورت فوق متراکم تولید کرد. اما از منظر اقتصادی به همان دلیلی که درمتن مقاله آورده ام با اشباع بازار کم کم از توجیه خواهدافتاد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به هزینه های بسیار زیادی که جهت زیرساختها و سیاستگذاریهای کوتاه مدت و دراز مدتی که سالیان سال شده برای تولید قزل الای سردابی...تولید تیلاپیا در چنین شرایطی به تولیدکننده سردابی به لحاظ بازاریابی وهمچنین مصرف داخلی قزل الا خسارت نخواهد زد؟گفت: این سوال تمام پرورش دهندگان قزل الا و همینطور خاویاری و گرم ابی که در مناطق خنک و معتدل کشور با وعده و وعیدها و طرحهای توجیهی خودشیلات اقدام به سرمایه گذاری کرده اند نیز از مسئولین شیلات است که واقعا آن موقع چه کسی بایستی جوابگوی این عزیزان باشد چون اینان نه قادربه پرورش تیلاپیا در مزرعه خودهستند و نه می توانند ماهیهای تولیدی خودشان را بیشتر از قیمت تمام شده بفروشند . اینان بایستی پاسخگوی این همه هدررفت سرمایه ملی باشند.

ارسال نظرات