خبرهای داغ:
اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است.
کد خبر: ۸۹۰۳۰۶۶
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، از سال 69 تاکنون نامگذاری شعارهای سال برای پیشبرد اهداف راهبردی کشور، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با ماهیت اقتصادی در قالب شعارهایی چون؛ اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف وکار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی، حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ ، اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل و اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال شده است.

خود این مسئله بیانگر اهمیت موضوع و وجود مشکلات حل نشده در این زمینه، وجود دغدغه در بین مسئولان نظام نسبت به معیشت مردم و نقش اقتصاد در تأمین اهداف نظام و تأثیر آن در سایر عرصه ها به ویژه صحنه رویارویی با نظام استکباری است.

سال 1395 با شعار سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل» نامگذاری شد، شعاری که ماهیت اقتصادی داشت اما پسوند مقاومتی آن را از سایر نمونه های اقتصادی نظیر اقتصاد وابسته، دستوری، مستقل، ریاضتی و... مجزا ساخته است.

مفهومی که برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم تحت عنوان «انعطاف پذیری اقتصادی» جهت مصونیت بخشی اقتصاد در برابر بحران های بزرگ وارد ادبیات اقتصادی جهان گردید و گفته می شود با مضمون فعلی آن، اولین بار از سوی مقامات فلسطینی در جریان جنگ غزه به کار رفته است.

اقتصاد مقاومتی از سال 1389 توسط رهبر معظم انقلاب وارد ادبیات انقلاب اسلامی شده و تاکنون بارها به مثابه یک نسخه نجات بخش برای حل مشکلات اقتصادی کشور در شرایط تحریم، مورد تأکید قرار گرفته است.

در مسئله‌ اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل اساسی آن قلمداد می شود ، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس می‌کنند و مطالبه می‌کنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان می‌دهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌ مورد است.

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است.

می‌شود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ می‌شود به جنگ رکود رفت؛ می‌شود گرانی را مهار کرد؛ می‌شود در مقابل خباثت کینه توزان و تهدیدهای همه جانبه دشمنان ایستادگی کرد؛ می‌شود فرصت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصت‌ها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد و مسئولیت و دست اندرکان اجرائی کشور و اقتصاد دانان خبره با عزم ملی و روحیه جهادی این موضوع مهم را عملیاتی نمایند .

 از طرف دیگر در این مقطع حساس از تاریخ انقلاب اسلامی ایران ، سیاست‌های استکبار و نظام سلطه و بخصوص سیاست‌های آمریکا تلاش می کند در میان ملت انقلابی یک تفکری تزریق کند ؛ و این تفکر خود را به یک گفتمان در ایران اسلامی تبدیل نماید .  اوّل در میان نخبگان جامعه و بعد از آن به تدریج به افکار عمومی منتقل بشود. آن سیاستی که مورد نظر آنها است این است که وانمود کنند ملّت ایران بر سر یک دو راهی قرار دارد و چاره‌ای ندارد جز اینکه یکی از این دو راه را انتخاب کند. آن دوراهی عبارت است از اینکه یا باید با آمریکا کنار بیایند، یا باید به‌طور دائم فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن را تحمّل کنند؛ یکی از این دو را ملّت ایران باید انتخاب کند؛ این چیزی است که آنها می‌خواهند.

نظام سلطه می‌خواهد این موضوع را به‌صورت یک گفتمان در بین نخبگان جامعه ترویج کند و به تدریج آن را در میان مردم و افکار عمومی منتقل کند. در داخل کشور و خارج کشور، این فکر را دارند ترویج می‌کنند و به شکل‌های گوناگونی، با بیان‌های مختلفی، در وسایل ارتباط جمعی دنیا دارند گسترش می دهند؛ کسانی را تعیین می کنند برای اینکه بتوانند این فکر را در میان ملّت ما گسترش بدهند.

مقاوم سازی اقتصاد علاوه بر انسداد معبرهای نفوذ اقتصادی غرب، می‌تواند مانع از وابسته سازی اقتصادی کشورمان گردد. در واقع، با اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصادی کشور و همچنین نجات کشور از مشکلات رکود تورمی و ایجاد بی‌نیازی در عرصه اقتصادی، زمینه مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها و امتیازگیری‌های آمریکا فراهم می‌شود.

یکی از شاخص هایی که عملکرد دولت ها با آن سنجیده می شود ، شاخص اقتصادی است . از آنجایی که دولت فعلی پیشرفت ، توسعه و حل مشکلات اقتصادی را در سبد برجام قرار داد ، لذا در عمل رویکرد برداشته شدن تحریم ها را به عنوان فرصتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت رشد کشور انتخاب کرد ؛ رویکردی که انعطاف پذیری در آن وجود ندارد چون با تمدید تحریم های موسوم به ISA که نقض برجام تلقی می شد تنها کاری که دستگاه دیپلماسی انجام داد و در واقع می توانست انجام دهد دل خوش کردن به قول آمریکایی ها برای کاهش اثرات تحریمی قانون ایسا بود .

اقتصاد مقاومتی در حقیقت نسخه نجات بخش برای اقتصاد بیمار ایران است . بیماری و بیکاری در اقتصاد به معنی عدم استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات کشور در جهت تولید کالا و خدمات است . پس وقتی نرخ بیکاری در این دولت افزایش یافته و 15 هزار کارگاه و کارخانه به طور کامل در دولت فعلی تعطیل شده اند یعنی ظرفیت معطل در اقتصاد در دولت حاضر رو به فزونی بوده است . مواردی از این دست نشان می دهد که روحیه و تفکر اقتصاد مقاومتی در دولت فعلی حاکم نبوده و شاید هم برخی از وزراء اعتقادی به اقتصادی مقاومتی نداشته باشند .

از اینرو برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی اول از همه باید تفکر و روحیه اقتصاد مقاومتی در اندیشه و اذهان مسئولین ، دست اندرکان و کارشناسان اقتصادی قرار گیرد و ثانیاً به همه مسائل و مشکلات اقتصادی موجود با نگاه مقاومتی و درون زا نگاه کنند ، به تعبیر دیگر اقتصاد مقاومتی تنها ابزار بُرنده در جنگ اقتصادی در برابر خباثت های بی امان دشمنان قسم خورده این ملت است .

بدون شک نامگذاری امسال از سوی ولی امر مسلمین جهان، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) به سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، حاوی پیامی روشن از جهت سیاستگذاری اقتصادی برای مسئولان و رفتار اقتصادی برای مردم است. از این منظر، همچنان هدف عمده از طرح اقتصاد مقاومتی به منزله بسته‌ای امدادی و درمانگر اقتصاد بیمار ایران که از امسال به صورت فصل بندی شده از مبدا تولید و اشتغال به عنوان دو ضرورت امروز کشور آغاز شده است، جریان و سریان آب حیات تولیدمحوری نه تنها به حوزه اقتصاد بلکه به سایر قلمروهای اجتماع نیز هست.

بنابراین تاکید مجدد بر اقتصاد مقاومتی و اشاره به ضرورت آن در بیانات تحویل سال رهبر معظم انقلاب به مثابه پایدار نمودن و مقاوم سازی سازه و ساختمان اقتصاد مقاومتی است که از رهگذر آن با تاکید بر توان تولید داخلی و ملی به عنوان رکن اصلی اقتصاد ملی و اشتغال میسر می شود .

 

2001/ت30/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها