گلایه قائم مقام معاون روحانی از انتخاب حجتی به عنوان وزیر کشاورزی
بیابانی گفت وزرای پیشنهادی آقای روحانی برای وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی وزرای با سابقه‌ای هستند و نمی‌توان روی تجربه و سوابق آنها شک کرد، اما عملکرد وزارت جهاد کشاورزی مورد قبول نبوده است.
کد خبر: ۸۹۰۲۷۵۷
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در خصوص وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزرای پیشنهادی آقای روحانی برای وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی وزرای با سابقه‌ای هستند و نمی‌توان روی تجربه و سوابق آنها شک کرد، اما عملکرد وزارت جهاد کشاورزی مورد قبول نبوده است.
وی تصریح کرد: بعد از اجرای قانون انتزاع بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی موفق عمل نکرد. واردات بی‌رویه بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله مرکبات بدون نظارت و ارزیابی دقیق انجام شد. اگر تجربیات آقای حجتی در زمینه کارهای فنی به کار گرفته شود قابل قبول است. اما در بخش بازرگانی عملکرد ایشان مورد تایید نیست.
قائم مقام خانه کشاورز با بیان این مطلب که "چابکی وزارت جهاد کشاورزی در بخش زراعت بسیار خوب و موفق بودند" به «نود اقتصادی» گفت: با این که ما حامی طرح انتزاع بودیم و اعتقاد داشتیم که وزارتخانه متولی توزیع می‌تواند در بخش توزیع هم با برنامه ریزی دقیق موفق شود، اما متاسفانه عملکرد آقای حجتی در این بخش خوب نبود. در این چهار سال ما محصولات خودمان را گران توزیع کردیم و ارزان فروختیم و زیان کردیم.
بیابانی با انتقاد از صدور مجوز برای واردات برنج نیز عنوان کرد: متاسفانه مجوز برای واردات برنج داده شده در حالی کشت دوم برنج در مازندران شروع شده و حتی امیدوار هستیم که بتوانیم به مرز خودکفایی هم برسیم. در مورد ذرت و خوراک دامی ما اساسا پتانسیل تولید را نداریم. 
وی گفت: در شرایطی هستیم که مسئله آب برای کشور یک امر حیاتی است. تولیدات ما باید از نظر نرخ آب در حوزه بین المللی تولید شود. ما سالهای سال است که یکی از بزرگترین وارد کنندگان ذرن و کنجاله سویا هستیم و امکان تولید این محصولات را نداریم. واردات این محصولات یکی از ضروریات بخش طیور است، بنابراین در این بخش ناچاریم وارد کنیم، اما در بخش کشاورزی نباید همه محصولات را وارد کنیم. 
قائم مقام خانه کشاورز خاطرنشان کرد: در مورد برنج امسال ما مازاد نیاز کشور وارد کردیم. ما نزدیک به دو میلیون تن تولید برنج داریم و نباید مجوز واردات داده می‌شد چون وضعیت برنج امسال خوب است. بهتر بود ابتدا تولیدات برنجمان را از بازار جمع آوری می‌کردیم بعد متوجه می‌شدیم که چقدر باید وارد کنیم.
بیابانی با اشاره به گرانی برنج در بازار نیز بیان کرد: البته تولید کنندگان برنج هم نباید انتظار داشته باشند که مردم برنج را به هر قیمتی بخرند. 
باید تولیدات برنج به گونه‌ای باشد که هم برنج گران قیمت داشته باشیم و هم برنج با قیمت متوسط به مردم عرضه کنیم. 
قائم مقام خانه کشاورز از افزایش شدید واردات برنج در چهار ماهه نخست امسال گلایه کرد و گفت: در مورد شکر هم با برنامه ریزی در مورد کارخانجات و بازپرداخت به موقع پول مواد اولیه تولید شکر ما می‌توانستیم وضعیت بهتری داشته باشیم. با این که توان ما در تولید شکر به گونه‌ای بود که ما می‌توانستیم کمتر این محصول را وارد کنیم ولی بیش از حد معمول شکر وارد کردیم. شکر و برخی از محصولات مانند مرکبات بیش از مقدار مورد نیاز وارد کشور شد.
بیابانی با اشاره به واردات پرتقال مصری برای تنظیم شب عید گفت: طبق گفته آقای حجتی ما 600 هزار تن تولید در بخش مرکبات داشتیم. ولی برای تامین مرکبات شب عید مرکبات مصری وارد شد. مگر ما چقدر به واردات مرکبات نیاز داشتیم؟ شاید 500 تن مرکبات خارجی بازار کشور را تامین می کرد. ولی در حال حاضر متاسفانه هنوز مرکبات مصری با قیمت گران در بازار توزیع می‌شود. سازمان تعاونی روستایی پرتقال مصری را به برخی از عوامل توزیع کننده کیلویی 3000 تومان فروخت، ولی در حال حاضر در بازار کیلویی 11 هزار تومان است.
وی تصریح کرد: مرکبات باید در زمان خودش که همان شب عید باشد به گونه‌ای وارد می‌شد که نه تولید داخلی آسیب ببیند و در سردخانه‌ها فاسد شود و اصطلاحا نه از هول حلیم در دیگ بیفتیم آنها را ارزان بفروشیم. در حال حاضر پرتقال مصری که قبلا در سردخانه‌ها نگه داشته بودند به قیمت 10 هزار تومان، 11 هزار تومان و 16 هزار تومان به مردم عرضه می‌شود. 

قائم مقام خانه کشاورز در خصوص وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز بیان کرد: آقای شریعتمداری تجربه خوبی را در گذشته در حوزه بازرگانی داشته‌اند، هرچند در آن زمان شرایط مالی کشور با الان فرق داشت، با این وجود فرد با تجربه‌ای است که می‌تواند برنامه ریزی اقتصادی موفقی را داشته باشد.

ارسال نظرات