خبرهای داغ:
کتاب «تکنوکراسی» اثر شهریار زرشناس به چاپ دوم رسید.
کد خبر: ۸۹۰۲۷۱۰
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،کتاب «تکنوکراسی» اثر شهریار زرشناس از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

این کتاب شامل گلچینی از گفت‌وگوها و یادداشت‌های شهریار زرشناس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره تکنوکراسی و تکنوکراتهاست.

در بخشی از این اثر آمده است: درک تکنوکرات‌ها از خصوصی‏‌سازی یک درک لیبرالی است. عملکردی که دارند، در مدیریت‌ها آمیخته به یک نوع اشرافی‏گری است. ممکن است شعارهایی خلاف این بدهند، اما در عمل یعنی وقتی مدیر است، در جریان اقتصادی و پروژه‌هایی که ایجاد می‌کند معمولاً با مجموعه‌ای از روابط ظالمانه و غیرعادلانه یک هسته‌ مدیریت اشرافی بسیار متمول ایجاد می‌کند.

قرار نیست یک مُشت تکنوکرات بیایند بر اساس مدل تکنوکراتیک اقتصاد را بسازند و بعد بخواهیم فرهنگ دینی را ترویج کنیم. اگر تکنوکرات اقتصاد بسازد، فاجعه می‌شود. تکنوکرات اقتصاد بسازد مدل نئولیبرالی را اجرا می‌کند؛ و نئولیبرالیسم هر جا اجرا شده فقر، اعتراض و بحران ایجاد کرده است.

در جامعه‏‌ای مثل ایران که در آن ارزش‌هایی برآمده از آرمان‏‌های انقلاب در تقابل با جریان مهاجم فرهنگی و جریان مهاجم لیبرال‏‌ها و نئولیبرال‏‌ها است خطر تکنوکرات‏‌ها از این منظر می‏‌تواند وجود داشته باشد که این‌ها به عنوان حاملان و مخاطبان اصلی و مروجان و مدافعان ارزش‏‌های لیبرالی و نئولیبرالی هستند که در تقابل جدی با آرمان‌‏های انقلابی و تعهدگرایی انقلابی و رادیکالیسم انقلابی و به ویژه هویت اسلامی و ارزش‏های دینی و فکری جامعه هستند. تا وقتی که نگاه تکنوکراسی حاکم شود متعاقباً قدرت را برای آنها به ارمغان می‏‌آورد و وقتی هم قادر باشند لاجرم ارزش‏‌ها و مدل‌های لیبرالی و نئولیبرالی سیطره پیدا خواهد کرد. تکنوکراسی را با مدل نظام انقلابی و ولایی به هیچ وجه نمی‌‏توان جمع کرد.

بخش نخست این اثر مربوط به گفت‌وگوهاست که در آن عناوینی نظیر «تکنوکراسی ما را به سمت تسلیم شدن می‌برد»، «عدم راه‌یابی تکنوکرات‌ها به رأس نظام، نشانه پیشرفت انقلاب اسلام»، «غرب، توسعه مدرنیستی را در قالب انقلاب سفید برای ما اجرا کرد» و ... بخش دوم نیز یادداشت‌هایی این چنین است: خطر تکنورکرات‌ها انقلابی نما دوباره احساس می‌شود»، «بررسی رویکرد نئولیبرالی ماهنامه مهرنامه»، «خاستگاه نظری آشوب‌های بعد از انتخابات»، «عملکرد نئولیبرالیسم ایرانی در عرصه اقتصاد» و «جیغ بورژوازی در کوچه» است.

چاپ دوم کتاب «تکنوکراسی» به قلم شهریار زرشناس از سوی دفتر نشر معارف در 224 صفحه با قیمت 9هزار 500 تومان روانه بازار کتاب شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها