نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: فعالیتها و دستاوردهای علمی وپژوهشی و فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی سبب تقویت روحیه امیدواری و نشاط علمی برای مردم استان و کشور است.
کد خبر: ۸۹۰۲۵۰۱
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، در دیدار با رئیس، معاونین و پژوهشگران جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی که به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی، برگزار شد اظهار داشت: دستاوردهای علمی, پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در مقایسه با سایر مجموعه‌های علمی دانشگاهی قابل تحسین است.

وی اظهار کرد: جهادگران جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی کارها را با نیت خالصانه و به شکل جهادی پیش می‌برند که نتایج و خروجی کارهای جهاد دانشگاهی در مقایسه با سایر مراکز علمی و دانشگاهی قابل تحسین بوده که این دستاوردها باید تداوم یابد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با مقایسه امکانات جهاد دانشگاهی استان با سایر مراکز دانشگاهی اظهار کرد: با شناختی که از جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی دارم، موفقیت‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی با لحاظ قراردادن امکانات و تعدد نیروهای سایر مراکز دانشگاهی خروجی علمی و فرهنگی این نهاد چندین برابر بوده و قابل قیاس نیست.

قریشی با اشاره به دستاوردهای و موفقیت‌های اخیر جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: موفقیت‌های این نهاد انقلابی در استان مایه مباهات، خوشحالی و امید برای استان بوده و امیدواریم این دستاوردها در استان تدوام داشته باشد.

ضرورت تبلیغ و اطلاع رسانی دستاوردهای جهاددانشگاهی

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای جهاد دانشگاهی استان باید به نحو شایسته و اصولی به مردم و مسئولان اطلاع رسانی شود اظهار کرد: تبلیغ و اطلاع رسانی دستاوردهای صورت گرفته جهاددانشگاهی آذربایجان غربی برای استان و کشور باعث تقویت روحیه مردم و ایجاد روحیه امیدواری می‌شود و فعالیت‌ها و موفقیت‌های ارائه شده از سوی رییس این نهاد در استان باید در جامعه بیان شود تا مردم از این موفقیت‌ها مطلع شوند که باعث تقویت روحیه و ایجاد امیدواری برای مردم و نظام است.

امام جمعه ارومیه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص آتش به اختیار تصریح کرد: مقوله آتش به اختیار مختص مسائل فرهنگی نبوده بلکه باید در تمامی حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد و جهاد دانشگاهی می‌تواند در این خصوص به‌صورت علمی و تخصصی در حوزه‌های پژوهشی پیش قدم باشد.

وی وجود بوروکراسی اداری در برخی دستگاه‌های اجرایی را دست و پاگیر در روند سرعت دهی کارهای پژوهشی و علمی متخصصین دانست و افزود: پژوهشگران جهاد دانشگاهی با تکیه بر فرمایشات معظم له با تدبیر خود کارهای علمی و پژوهشی را در راستای شناسایی و حل مشکلات جامعه انجام دهند.

معرفی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به‌عنوان الگو

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بر ضرورت اولویت سنجی نیازها و مشکلات جامعه تاکید کرد و افزود: برای حل مشکلات جامعه باید نیازهای پژوهشی، علمی جامعه شناسایی شده و پژوهشگران نیز بر اساس این اولویت‌ها به سمت انجام کارهای تحقیقاتی و علمی سوق یابند.

وی تصریح کرد: انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای جامعه مفید است ولی بدون اولویت بندی مشکلات، انجام کارهای تحقیقاتی هزینه بر و فاقد نتایج قابل استفاده خواهد بود.

امام جمعه ارومیه گفت: جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به‌عنوان الگویی موفق می‌تواند با راه اندازی سامانه‌ای برای دسته بندی و اولویت بندی نیازهای استان مباحث علمی و تحقیقاتی را بر اساس این اولویت‌ها در راستای حل مشکلات استان شناسایی و در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر محور قرار دادن یاد خدا در مباحث علمی و تحقیقاتی گفت: علم ماهیت مادی نداشته و به مثابه نوری در دل انسان از سوی خداوند نهاده می‌شود که اگر انسان با نیت الهی وارد کار علمی شود خداوند زمینه ارتقا علم وی را فراهم می‌کند.

فعالیت‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی

در این دیدار رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این نهاد اظهار داشت: جهاد دانشگاهی استان در سال گذشته در 54 رویداد فرهنگی در قالب 34 برنامه برای 14 هزار دانشجوی دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و علمی کاربردی استان در 9 کانون فرهنگی ارائه کرده است و برگزاری موفق و منظم دو دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با مشارکت همه دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در ارومیه با حضور بزرگان علمی این رشته و برگزاری مناظرات و سایر نشست‌های تخصصی کاربردی فرهنگی و کارآفرینی از رویدادهای معاونت فرهنگی این نهاد است.

ولی عاقلی با اشاره به اخبار منتشر شده در خبرگزاری ایسنا و ایکنا جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در سال گذشته افزود: 4 هزار و 350 خبر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی در خبرگزاری دانشجویی ایسنا تولید شده است.

عاقلی به فعالیت خبرگزاری بین‌المللی قرانی (ایکنا) که به 35 زبان زنده دنیا در حوزه‌های تخصصی قرآنی اشاره کرد و گفت: خبرگزاری ایکنای آذربایجان غربی در سال گذشته 2 هزار و 200 خبر تخصصی قرآنی در سطح استان تولید کرده است.

انتشار 235 عنوان کتاب دانشگاهی و فرهنگی در جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه طی سال گذشته 235 عنوان کتاب دانشگاهی و فرهنگی توسط مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی استان تولید شده است تصریح کرد: سال گذشته 12 عنوان کتاب دانشگاهی توسط مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: سال گذشته در دو حوزه تخصصی کوتاه مدت آموزش عالی علمی کاربردی استان 34 هزار نفر در قالب 7 مرکز تخصصی دوره‌های آموزشی را سپری و 19 هزار و 500 نفر ساعت در قالب آموزش‌های 3 ماهه ضمن خدمت و مجازی کارکنان دولت بهره‌مند شدند.

عاقلی با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در حوزه‌های پژوهش و فناوری و ارائه 457 طرح مطالعاتی و تحقیقاتی از سوی مراکز فناور جهاد دانشگاهی استان یادآور شد: سال گذشته از 24 طرح فناورانه در مراکز تحقیقاتی 9 طرح وارد عرصه تولید صنعتی شده است.

وی افزود: تولید دستگاه ضد سرمازدگی با 40 درصد کاهش قیمت تمام شده در مقایسه با نمونه خارجی دستگاه، طراحی و ساخت نانو ذرات نقره، طراحی و ساخت پایلوت آبیاری هوشمند اتوماتیک به منظور ارتقا 50 درصدی راندمان آبیاری، تولید گیاه به روش به یو تکنولوژی و کشت بافت، تولید دستگاه مانیتورینگ هوشمند المک گاز برای اولین بار در استان و کشور و طراحی و ساخت ربات هوشمند و خنثی کننده مین با همکاری وزارت دفاع در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی بخشی از دستاوردهای مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی استان است.

فعالیت 26 شرکت دانش بنیان در واحدهای فناور جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت 26 شرکت دانش بنیان در واحدهای فناور جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: 100 نخبه و فارغ التحصیل دانشگاهی در قالب شرکت‌های دانش بنیان فعالیت علمی و پژوهشی انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: افتتاح درمانگاه تخصصی دیابت آذربایجان غربی گامی مؤثر در کنترل زخم‌های دیابتی و پیشگیری از قطع عضو افراد دیابتی بوده که توانسته بخشی از مشکلات این حوزه را در استان مرتفع کند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به تلاش نیروهای متخصص و کاردان جهاد دانشگاهی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: از علل رکود اقتصادی حاکم در کشور وجود تکنولوژی‌های نسل دوم در مراکز تولید و کارخانجات بوده که با تولید هزینه مازاد توام با راندمان پایین منجر به ورشکستگی و تعطیلی خطوط تولید کشور می‌شود که جهاد دانشگاهی آمادگی کامل جهت ارائه خدمات نسل چهارم تکنولوژی در راستای رفع نیازهای جامعه را دارد.

عاقلی گفت: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است که جهاددانشگاهی استان با تلاش روزافزون در راستای حل مشکلات جامعه به فعالیت های تحقیقاتی و علمی خود تداوم خواهد داد.

ارسال نظرات