البته رهبری در سالهای اخیر و در انتخاب رییس جایگاه های مهمی، هر گاه یک پیشکسوت دارای عملکرد های بحث برانگيز به دلیل فوت یا مسائل دیگر کنار می رود، ایشان نه فردی از همان جنس بلکه شخصی با مواضع و رویکرد های روشن تر و درخشان تر از حیث انقلابی گری جایگزین آنان می کنند، که عدم انتخاب آقای ناطق و انتخاب آقای شاهرودي حکایت از این دارد.
کد خبر: ۸۹۰۲۲۹۹
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
به پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی از ایلام؛ عبدالباسط انصاری کارشناس سیاسی در ایلام در یادداشتی چنین نوشت:
امروز اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دوره ی پنج ساله جدید توسط رهبری معظم انقلاب معرفی شدند. به مانند همیشه ترکیب اعضای مجمع نشان از رویه ی حکیمانه و عالمانه رهبری معظم انقلاب دارد.
 
اما نکات همیشگی مد نظر رهبری انقلاب در معرفی اعضای مجمع چیست؟
 
۱_ترکیبی فراجناحی
 
رهبری معظم به مانند همیشه ترکیبی از چهره های مختلف جناح های مختلف درون نظام را که دارای تجارب مختلف در سمت های مختلف نظام هستند، را معرفی کرده اند.
 
 از مجید انصاری و عارف اصلاح طلب تا امثال باهنر و مصباحی مقدم با دیدگاه های راست سنتی تا محمد باقر قالیباف اصولگرای میانه رو تا سعید جلیلی اصولگرای پایداری و تا چهره هایی مانند احمدی نژاد همگی از دید ایشان در دایره ی نظام قرار داشته و تجارب آنان برای مجمع مهم است.
 
۲_انتخاب رئیس ریش سفید
 
در تمام سالهایی که رهبری انقلاب مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی را در ریاست مجمع نگه داشتند، مورد انتقاد دوستان کم تحمل قرار گرفتند. اما فلسفه ی حضور مرحوم هاشمی در این جایگاه به خاطر تجارب گوناگون و کسوت و جایگاه سیاسی محکم وی در انقلاب و نظام بود. وگرنه خود رهبری صراحتا در سال ۸۸ از اختلاف دیدگاه خود با آقای هاشمی خبر دادند. اما فلسفه ی دیگری که می شد برای این کار رهبری در نظر داشت، حفظ آقای هاشمی و جلوگیری از عدم سقوط و تقابل وی با نظام بود.
 
در این دوره نیز شاید بتوان گفت رهبری معظم با انتخاب آیت الله شاهرودي به ریاست مجمع، وجهه ریش سفیدی و کسوت وی را برای این کار مد نظر داشتند. البته در ادامه به اینکه چرا کسانی دیگر معرفی نشدند خواهم پرداخت
 
اما در این دوره نکات غیر منتظره ای نیز (البته به زعم نگارنده) ، در انتخاب این ترکیب وجود دارد که قابل توجه است
 
اولین نکته ابقای محمود احمدی نژاد در ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت است. محمود احمدی نژاد که در سال ۹۵ و ۹۶ با عدم رعایت توصیه رهبری معظم در عدم ورود به انتخابات، این توصیه را نادیده گرفته و خود و اعضای حلقه ی نزدیک اش در انتخابات شرکت کردند. در حالیکه گمانه زنی ها و انتظاراتی مبنی بر عدم معرفی احمدی نژاد در این دوره وجود داشت اما رهبری به همان دلیلی که سالها آقای هاشمی را در ریاست مجمع نگه داشتند، احمدی نژاد را هم از ترکیب مجمع خارج نکردند.
 
دومین نکته که البته در سال ۹۲ نیز سابقه دارد، افزودن چهره هایی چون آقایان قالیباف و رئیسی به مجمع است. همانطور که سال ۹۲ جلیلی و احمدی نژاد به مجمع افزوده شدند. ظاهراً رهبری چهره هایی را که احساس کنند در فضای سیاسی کشور بعد از سالها تجربه و عملکرد های خوب و قوی از یک جایگاه بالا کنار رفته یا به خاطر عدم موفقیت در انتخابات ممکن است به حاشیه بروند را به مجمع می افزایند. که از تجارب آنان به بهترین نحو برای نظام استفاده شود، افزودن جلیلی و احمدی نژاد در ۹۲ و رئیسی و قالیباف در ۹۶ به مجمع حکایت از این مسئله دارد.
 
سومین مسئله ای که به زعم نگارنده مهم است عدم انتخاب آقای ناطق نوری برای ریاست مجمع است. در عین اینکه رویه ی رهبری در انتخاب رییس ریش سفید و با سابقه، معمول است و غیر منتظره نیست، اما عدم انتخاب آقای ناطق نوری شاید از نظر خیلی از سیاسیون غیر منتظره بود. چیزی که باز هم در گمانه زنی ها احتمال بالایی برای آن تصور می شد.
 
البته رهبری در سالهای اخیر و در انتخاب رییس جایگاه های مهمی، هر گاه یک پیشکسوت دارای عملکرد های بحث برانگيز به دلیل فوت یا مسائل دیگر کنار می رود، ایشان نه فردی از همان جنس بلکه شخصی با مواضع و رویکرد های روشن تر و درخشان تر از حیث انقلابی گری جایگزین آنان می کنند، که عدم انتخاب آقای ناطق و انتخاب آقای شاهرودي حکایت از این دارد.
 
چه اینکه انتخاب آقای رئیسی و باقری به جای حضرات آقایان مرحوم واعظ طبسی و فیروزآبادی هم از این دست بود. اما به هر حال در مورد مجمع چنین گمانه ای کمتر مطرح بود، ولی رهبری نشان دادند که بنا دارند این رویکرد را ادامه دهند.
 
امید که اعضای دوره ی جدید مجمع در سیاستگذاری کلان مناسب برای نظام در آستانه ی ورود به دهه ی پنجم موفق بوده و در ساختار کلان و سیاست های کلی نظام تحولاتی را ایجاد کنند که در تحقق هدف دولت اسلامی و ساختار اسلامی تسریع و تسهیل ایجاد کرده و زمینه را برای ورود به مرحله چهارم تمدن سازی، یعنی جامعه اسلامی فراهم کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات